In januari 2009 was het dan zo ver. Met 40 duizend kilometer op de teller ging mijn 140 pk commonrail TDI onder het mes. Fluitje van een cent en binnen 2 uur weer klaar.
Nu half maart ben ik erg tevreden. In het begin was de DSG bak erg ruw, vooral in de tweede versnelling. Nu de auto geleerd heeft vinden motor en versnellingsbak elkaar beter, alhoewel bij kou de bak nog steeds ruw blijft.
Direct na ingreep was het verbruik niet veel lager, maar langzaam kwam dat toch. Voorheen reed ik 850 kilometer op een tank, dat loopt nu richting de 1000 kilometer. Ook bij stevig rijden op lange stukken snelweg blijft het verbruik goed (6,5 liter op 100 kilometer)
Het vergt natuurlijk wel discipline, want als je los gaat is de auto heel erg grettig. Vooral tussen sprints en inhalen is een genot. Nog nooit mijn auto zo snel voorbij een ander gezet of snel nog even een gaatje dichtgetrokken.
Nadelen? nee, alleen hoop ik dat de cruise controle ook nog leert, door al dat vermogen pakt hij veel te snel op als je hem weer inschakelt. Daar moet je even bij nadenken en dus met de voet richting de juiste snelheid en dan direct de cruise erop.
Bekijk de specificaties van de Volkswagen Passat 2.0 TDI 140 pk B6 (2005-2010)