- Turbocharger vs Supercharger
- Koppel (Nm) of paardenkracht (pk) waar moet je nu echt op letten?
- Het geheim van de turbodiesel onthuld
- 7 Redenen waarom turbo\\\'s defect raken.
- Het laatste deel van onze miniserie over het hart van de auto
- Hoe beschermt de ECU de motor van de auto?
- Met behulp van vele sensoren past de ECU constant correcties toe
- Om de motor zo efficiënt mogelijk te laten lopen voert de ECU constant complexe berekeningen uit
- De ECU kan worden gezien als het hart van je auto. Een technisch hoogstandje dat de complete motor aanstuurt.
- Geblazen motoren?
- Een lage bijtelling en toch serieuze prestaties? Met chiptuning van ZIPtuning halen we de meeste pk’s uit een liter brandstof.
- Voorbereidende taken: mechanische problemen verhelpen
Problemen met de DSG Versnellingsbak gemakkelijk verholpen
'Beste Versnellingsbak' laat toch te wensen over'
De DSG (Direct Shift Gear) versnellingsbak behoort tot een van de beste automatische versnellingsbakken die er op dit moment zijn. De DSG combineert - met dubbele koppeling - de sportiviteit en het lage brandstofverbruik van een handbak met het comfort van een automaat. Maar… de DSG versnellingsbak werkt niet altijd even soepel. Soms houdt de motor in wanneer je juist dat extra beetje pit wilde pakken. Daarom laat je jouw DSG versnellingsbak door ZIPtuning optimaliseren!
Een groot nadeel van de DSG automaten is dat het niet een op maat gemaakt product is. Daarnaast heeft het veel voorkomend probleem als het ongewenst terugschakelen bij acceleratie. Wie op zoek is naar een blijvende oplossing, klopt bij ZIPtuning aan. Wij hebben de meest voorkomende problemen inmiddels voor vele honderden klanten opgelost.
Welke DSG versnellingsbakken?
Zeker, veel DSG bakken kunnen zonder problemen ruim 400 of meer Nm koppel handelen, zonder dat de DSG-software hiervoor moet worden aangepast. Maar zodra je in hogere tuning-stages komt, is het noodzakelijk ook de software te bewerken, om zo problemen te voorkomen. ZIPtuning heeft deze softwareaanpassingen volledig in eigen huis ontwikkeld en blijft netjes binnen de toleranties die door de fabrikant zijn voorgeschreven. Je wagen heeft dus zeker niet te lijden onder de tuning. Sterker nog: de motor zal er aanmerkelijk beter door reageren en presteren!
De DSG versnellingsbakken die wij softwarematig op maat maken zijn:
- de DQ200(ook de MQB) , dit is de 7-Versnellingsbak met droge koppeling;
- de DQ250 (ook de MQB), dit is 6-versnellingsbak met natte koppeling;
- de DQ500, dit is de 7-versnellingsbak met natte koppeling;
- de DL501, dit is de 7-versnellingsbak met elektro-hydraulisch gecontroleerde dubbele koppeling.
DSG ‘Stage One’ tuning
De basistuning (stage 1) omvat het verhogen van de koppelbegrenzer in de DSG software, samen met het verhogen van de schakeldruk. Tevens verwijderen we de ‘kickdown’ in de manuele modus. Immers: als het gaspedaal wordt ingetrapt schakelt de DSG onnodig terug voordat de auto uiteindelijk accelereert. Voor dieselauto’s met veel koppel is dit onnodig, zelfs onwenselijk, en is het beter om in dezelfde versnelling te blijven.
Vreemd genoeg activeert de DSG versnellingsbak in de originele software de kickdown, ondanks dat de manuele stand is geselecteerd. Ook zal de bak, zelfs in de manuele stand, automatisch opschakelen bij een vast ingestelde toerenbegrenzer. Door de DSG software aan te passen, zal de bak in de manuele stand niet opschakelen, maar hier de motorbegrenzer aanhouden. Door zowel de kickdown, als de toerenbegrenzer aan te passen, wordt de wagen ook ideaal voor mensen die van echt rauwe snelheid houden. Nu maakt het niet meer uit of je op het circuit of op de Duitse Autobahn rijdt.
Maximale toerental
Maar dat is nog niet alles. We verwijderen ook het automatisch opschakelen bij maximaal toerental. Bij benzinemotoren gaan we het maximale toerental verhogen en bij dieselmotoren gaan we het maximale toerental juist verlagen. Waarom? Simpel. Het is bekend dat de versnellingsbak in de originele DSG software configuratie zal opschakelen bij 6.800 rpm. Dat is natuurlijk geen probleem voor een standaardwagen, maar modellen met een grotere turbo willen het liefst nog wel even doortrekken tot een veel hoger toerental. Desgewenst verhogen we daarom het toerental.
Ook bij de dieselmotoren zorgen we voor verbetering. Zoals iedereen weet, gaat bij moderne dieselmotoren de versnellingsbak pas schakelen tussen de 4.800 en 5.000 rpm. Dat is jammer, want het maximale vermogen van een dieselmotor ligt rond de 4.000 rpm. Dus is het verstandig om bij de diesel het maximale toerental te verlagen (behalve in de hoogste versnelling, natuurlijk). Zo voorkomen we dat de wagen niet nutteloos doortrekt, maar dat de motor beter in zijn optimale toerenbereik blijft. Dat is niet alleen beter voor het rijgedrag en voor het rijgevoel, maar kan bovendien aanzienlijk schelen in het brandstofverbruik.
Schakelmomenten
Het mooie van een DSG versnellingsbak is natuurlijk dat het standaard al een zeer korte schakeltijd heeft, maar wie denkt dat daar niets aan te verbeteren valt, heeft het mis. Natuurlijk kunnen de experts van ZIPtuning dat wel. Door de schakeltijden merkbaar korter te maken, boeten we niets aan rijcomfort in. Sterker nog, het wordt er alleen maar (nog) beter op.
Menigeen die met een auto met een niet-getunde DSG versnellingsbak rondrijdt, vindt het storend dat de bak uit de D-modus erg snel naar de hoogste versnelling gaat. Met 55 km/u in de zesde versnelling is niet handig als je wilt accelereren. De motor moet dan eerst terugschakelen om daarna pas te kunnen versnellen. Vreemd en onwenselijk, want dit zorgt steeds opnieuw voor vertraging, waar je juist lekker wilt doortrekken. ZIPtuning kan de D (of S) modus zo aanpassen, dat de bak voortaan andere schakelmomenten kiest. Hierdoor kunnen we voorkomen dat de motor bromt, als gevolg van (te) lage toerentallen, en zorgen we ervoor dat de motor alerter regeert. Wordt er tevens een turbo geïnstalleerd, dan kunnen we ook de launchcontrol onder handen nemen, zodat naar wens het starttoerental aangepast kan worden.
De voordelen op een rijtje:
Koppel verhogen | |
Koppelbegrenzer verwijderen | |
De schakeltijd verbeteren (± 20ms) | |
Het maximale schakeltoerental verhogen | |
Launch Control toerental aanpassing | |
Betere acceleratie door verbeterde schakelmomenten |
Wat kost een DSG tuning?
Voor veel mensen met een DSG versnellingsbak is het “S” programma te overdreven. De auto maakt te veel motorgeluid en verbruikt meer doordat er te vroeg teruggeschakeld wordt. Het “S” programma kunnen wij zo aanpassen dat het wat minder heftig is. Na de aanpassing is het programma geschikter voor stadsverkeer of om sportief te rijden.
De kosten voor een op maat gemaakte DSG tuning bedragen 300,- euro incl. BTW. De arbeidsuren bedragen 60 euro,- per uur. Bij het softwarematig aanpassen van de DSG versnellingsbak brengen wij minimaal 1,5 uur aan arbeidsuren in rekening.
Geniet nu van een op maat gemaakte DSG automaat!
Druk op de knop hieronder om direct een afspraak te maken of om meer informatie aan te vragen.
Bel gerust als je nog vragen hebt naar 0528-262912