Om een motor meer vermogen te geven, monteren autofabrikanten compressors (Turbo of Supercharger). Met alle downsize motoren van tegenwoordig zeker geen overbodige luxe. Een Ford Mondeo doet het anno 2013 tenslotte met een 3-cylinder 1.000cc blok. Om dan nog vlot uit te voeten te komen wordt een compressor gemonteerd. Compressors bestaan er in allerlei soorten en maten. Allemaal met hun eigen voor- en nadelen. Het doel van de compressor is om extra lucht in de motor te pompen. Met als resultaat meer vermogen en trekkracht.
Om in een motorblok een ontsteking plaats te laten vinden is brandstof en lucht nodig, beide in de juiste verhouding. Bij een atmosferisch motor (zonder compressor) wordt de lucht niet naar binnen gepompt. Bij een compressormotor gebeurt dit wel waardoor er meer zuurstof beschikbaar is. Hierdoor kan er meer brandstof verbrand worden en is er minder cilinderinhoud nodig om een vergelijkbare vermogensafgifte te realiseren. Waar je vroeger een tweeliter motor nodig had voor 160 pk, is dat aantal pk’s nu gemakkelijk met een 1.4’je te behalen. Geblazen motoren zijn bijzonder geschikt voor tuning omdat naast de factor brandstof ook de luchttoevoer te beïnvloeden is.
In compressortechniek vallen globaal twee vormen te onderscheiden. De supercharger en de turbocharger. De komende maanden laten we je kennis maken met alle ins en outs over deze mooie techniek. Zeker de moeite waard om de volgende nieuwsbrieven goed in de gaten te houden!
De Supercharger
De supercharger is een compressor die aangedreven wordt door de krukas. Een supercharger heeft als voordeel dat er over het hele toerenbereik extra boost gegeven wordt.
Door het wijzigen van de versnelling ten opzichte van de motor kan er extra vermogen uit de supercharger gehaald worden. Dit gebeurd doormiddel van een poelie. Een performance poelie wijkt qua formaat af van de originele variant waardoor de charger sneller gaat draaien en er dus meer lucht in de motor komt. Doordat er met chiptuning meer brandstof ingespoten kan worden is er een behoorlijke vermogenswinst mogelijk. In Europa wordt de Supercharger ookwel Kompressor genoemd. Een voorbeeld van een auto die gebruik maakt van de supercharger is de Mini Cooper S t/m 2007.
De Turbocharger
De turbo werkt op bijna dezelfde manier als een supercharger. Het enige verschil is dat de turbocharger wordt aangedreven door uitlaatgassen. Het voordeel is dat een turbo dus geen extra brandstof kost. De turbocharger zorgt afhankelijk van de grote, binnen een bepaald toerengebied voor extra kracht.
Doormiddel van chiptuning kan de wastegate, een klep in het uitlaatsysteem, later open gezet worden waardoor de turbo meer druk opbouwt in het blok. Hierdoor is er meer lucht voorhanden en kan er meer vermogen uit de motor gehaald worden. Een voorbeeld van een auto die gebruik maakt van een turbocharger is de Mini Cooper S met 1.6THP motor vanaf 2007.