Hierbij het vervolg van mijn eerdere rijervaring:
Gewicht van de Golf VI 1235 kg, gewicht beladen caravan 1300 kilo.
Zonder tuning over Franse heuvels betekent heel veel terugschakelen en veel toeren maken. Rijdt zeer onrustig, zeer vermoeiend.
Je moet achter langzame caravans en vrachtwagens blijven hangen. Veel oponthoud dus. Snelheid daalde vaak van 100 km/h naar 60 km/h. Gemiddeld 80 dus.
Na tuning gaat het veel makkelijker de heuvels op en is rijden met een caravan weer een plezier geworden.
Gemiddeld 100-110 km/h door Frankrijk rijden is nu weer mogelijk. Kan langzame caravans en vrachtauto's gemakkelijk inhalen.
Op hellingen 1 of 2 versnelling terug schakelen en met 90/100 de helling over. Dus het toegenomen koppel bewijst zich hier wel degelijk.
Ik rij nu bijna 4 jaar tevreden met Zip-tuning. Geen enkel probleem gehad met de motor of tuning. Gemiddeld verbruik 14,4 km/liter. Met caravan 7-8 km/liter.
Bij normaal gebruik merk je niets van de tuning. Snel, fel en hard is mogelijk maar dan moet je wel erop bedacht zijn de Golf in de hand te houden,
want hard gaat het zeker en met de 7-DSG bak gaat het heel snel door naar z'n top van 210. Mijn Golf heeft daarom adaptieve schokdempers.(normaal/sport)
En het doel: makkelijker, sneller en veiliger met de zware caravan rijden is bereikt dankzij de Zip-tuning tegen zeer lage kosten.
Bekijk de specificaties van de Volkswagen Golf 1.4 TSI 122 pk VI (2009-2012)