Zo, eindelijk kan ik dan mijn rijervaring kwijt, zoals beloofd : ).
Ik heb in januari mijn Seat Leon laten chiptunen bij ZIPtuning.
Ik was zeer benieuwd of de topsnelheid van de toegezegde 209 km/h ook daadwerkelijk gehaald kon worden.. Allereerst moest de Seat de "verplichte" 300 km ingereden worden. Aangezien ik vrijwel dagelijks met de trein naar het werk ga, viel dat niet mee om aan die 300 km te komen. Het nagaan van de topsnelheid daarna heb ik uiteraard niet in NL uitgeprobeerd....
Op weg naar de snowboardvakantie in CH deed zich echter een uitstekende kans voor om de Seat eens lekker los te laten in Duitsland..
Extra vroeg van huis (4:00 uur), zodat ik ook de Autobahn vrij had... Welnu: op GPS is ie geklokt op 208 km/h... : )
Op de teller zat de Seat al ruim voorbij de 215 km/h... doortrekken tussen de 120 en 160 km/h is ook een makkie... alleen het benzineverbruik... boven de 180 km/h gaat dat algauw richting 17 l/100 km +...
het is wel lekker om de cruisecontrol op 180 km/h vast te zetten... het voelt dan aan alsof je 130 km/u rijdt... je mag dan wel een extra tankbeurt incalculeren..
Zuinig rijden kan ook heb ik deze week ontdekt.. Je moet dan wel heel vlug doorschakelen, echt al zo rond de 1500 t/min.. en 50 cq. 80 in z`n 6e versnelling... De Seat pruttelt dan net niet.. maar je rijdt wel als een "bejaarde": wel met 1:20 gemiddeld als gevolg, ook binnen de bebouwde kom.
Oh en tot slot... zo tussen de 2500 en 2700 t/min heeft de Seat vaak een "hikje"... ik denk dat dit komt omdat de "gewone" 160 PK versie (Golf 1.4 tsi) voorzien is van een mechanische compressor.. die vult het "turbogat" op; wat de Seat mist.. Persoonlijk vind ik dit geen bezwaar.. Ook zonder compressor, gaat `ie als de brandweer...
Bekijk de specificaties van de Seat Leon 1.4 TSI 125 pk 1P (2005-2012)