Peugeot 206 XS 2.0 HDI 90 PK
Ongeveer drie maanden geleden heb ik mijn auto bij jullie laten tunen.
De resultaten zijn redelijk bloedstollend. Ik heb hem niet op een
rollenbank gezet, maar je merkt dat het autootje substantieel meer
vermogen en koppel heeft. Twee dingen vallen enorm op: het koppel is
ten eerste veel beter verdeeld over het toerengebied; bij 1800 toeren
komt de turbo erin en tot 5000 toeren/m blijft de auto dooraccelereren.
Ten tweede - en dat is nog leuker: dat doet hij moeiteloos in alle
versnellingen. Doortrekken tot 180 km/h gaat werkelijk alsof je een
vliegtuigje wegschiet met een elastiek. Ook daarboven blijft hij
doortrekken, maar dan iets langzamer.
Door de enorme berg koppel die er in het middengebied beschikbaar is,
verbetert ook het weggedrag: gas geven in de bocht zorgt direct voor
meer tractie, waardoor de meeste bochten flink sneller genomen kunnen
worden. Het onderstel is mooi neutraal; uitbreken gaat op droog wegdek
over alle vier de wielen (rondom Viking hoge snelheidsbanden). Een
enkele keer breekt de achterkant uit (met vakantiebagage in de bergen),
maar de voorwieltjes blijven keurig in het spoor.
Het verbruik is iets omlaag: 1:20 bij 110 km/u constant en 1:18 bij
140/150 km/u constant. Van olieverbruik (vol synthetisch) is geen
sprake.
118 PK en een koppel van 265 Nm lijkt op papier niet zoveel. Maar als
je dat beschikbaar hebt in een perfect sturend autootje van rond de
duizend kilo, dan wordt het ineens een heel ander verhaal. En als je
dat verhaal iedere dag opnieuw beleeft in een auto met een dagwaarde
van rond de ⬠6.000,-, dan is de enige vraag:
Hoe kan ik nóg harder?
Met vriendelijke groeten,
Rik Oerlemans
Bekijk de specificaties van de Peugeot 206 2.0 HDi 90 pk (2002-2012)