Wat kan ik zeggen: gewoonweg ongelooflijk wat jullie doen, en ook meteen eigenlijk niet te geloven hoe een merk als M-B een krenterige politiek hanteert betreffende gewoon een beetje meer koppel en hoe ze kunstmatig de verhoudingen tussen vermogen, koppel en versnellingsbak weten te fnuiken.
De recente C200 CDI heeft slechts 270 Nm koppel, effe los van PKs want de fiscale 136 pk kunnen eigenlijk wel volstaan indien voldoende koppel. Ik kan mijn eigen rijstijl samenvatten als vlot en snel, echter nooit gevaarlijk, en zeker niet "scheuren" of absoluut optrekken. Op lege buitenlandse autostrades wel af en toe eens de topsnelheid testen.
Terwijl de recente C200 CDI slechts 270 Nm heeft, werd de C220 CDI 400 Nm gegund, en geloof me, tijdens een proefrit voelde ik deze aan als een bom! Ik reed tot enkele maanden geleden de oude C220 CDI met 340 Nm en vond deze de beste wagen die ik ooit heb gehad.
Tegenwoordig hebben de meeste 2.0 turbo diesels, denk ik , absoluut meer dan 270 Nm en een C200 is eigenlijk gewoon dezelfde motor als een C220.
Ik was uitermate ontgoocheld, wat mij geleid heeft tot jullie diensten. Ik heb er echt lang over nagedacht en veel informatie ingewonnen op internet, met niemand over gepraat, en ben dan gewoon naar jullie gestapt, met het idee dat jullie de enige "cleane" chip-tuning doen. Jullie weten het beter en ik nu ook !
Ik heb nu - dankzij jullie ingreep - ten dele gewoonweg een andere motor !
Mijn ervaring tot nu toe, na een aantal duizenden kilometers.
- Ik heb braaf jullie aanbevelingen gevolgd voor de eerste ~300 km.
- Ik heb nu natuurlijk veel meer PKs en meer koppel. Echter blijf ik wel vergelijken met de oude C220 omdat deze een perfekte aanpassing had van de motor aan de 5-traps automaat. De Zip-tuned C200 heeft nu even goed als de oude C220 veel koppel die ik op een goede wijze kan verdelen tussen alle versnellingen. Echter, de automaat blijft de neiging hebben te vlug te willen terugschakelen naar een lagere versnelling , zelfs met een zachte druk op het gaspedaal. Ok, ik ben er aan gewoon geworden, maar de C220 had en heeft dit niet.
Schijnbaar spelen jullie niet in op de sturing van de automatische versnellingsbak. Dat is misschien een punt van aandacht voor toekomstige verbeteringen? of misschien kan dat gewoonweg niet?
- Echter nu, mag de automaat wat mij betreft terugschakelen, want nu valt er eindelijk iets te rapen op de lagere versnellingen (PK en koppel), waar dit met de standaard C200 niet het geval was en mijn grootste frustatie veroorzaakte.
- En zo kom ik op het ultieme effect van de Zip-tuning: PKs in lagere versnellingen, meer koppel in het algemeen. Ik moet eerlijk zeggen dat dit niet echt was wat ik zocht (ik "scheur" niet, maar ik rij wel graag vlot en snel) en wat ik nu meemaak is compleet nieuw voor mij. Aan 140km/u op snelwegen in 4e versnelling (met manuele schakeling van de 5-traps automaat) toch nog optrekken alsof je vanuit semi-stilstand begint op te trekken, dat is vrij uniek en leuk. Gas geven aan 140 en dan moeten remmen om de voorligger niet te raken, dat noem ik een beetje een "Porsche gevoel".
- Laat me toch expliciet vermelden dat de algemene verhoging van koppel geslaagd is, maar het is minder verrassend voor mij omdat ik dit gewoon was. Toch een goeie job gedaan hoor !
Jullie zullen begrijpen dat ik heel tevreden ben, ondanks niet helemaal bereikt heb wat ik wilde bekomen, maar "that`s life".
Dit is ABSOLUUT geen negatieve kritiek. Ik heb me aangepast, ik zal mijn automatische bak meer manueel schakelen dan eigenlijk bedoeld, maar er dan ook het plezier van beleven.
En nog meer, ik zal zeker overwegen bij een volgende aankoop van een nieuwe wagen meteen bij jullie een afspraak te maken .
Daarom wens ik jullie ook een goede, voortvarige en lange toekomst toe !
Bekijk de specificaties van de Mercedes Benz C 200 2.2 CDI 270NM 136 pk W204 (2007-2010)