|
|
Mazda 6 2.0 CiTD 120 pk (2003-2008) Ervaring
Gaston
De standaard 120pk en 310Nm van de Mazda 6 diesel klinken wellicht als niet heel erg veel, maar het is een beresterke motor. Je komt niets te kort. Ook in de bergen moet een helling behoorlijk stijl worden voordat de Mazda in snelheid terugzakt. Echter, tot een paar jaar geleden heb ik zelf ook altijd auto's getuned, toen het nog mechanisch kon. Opel Manta's, die generatie zeg maar. Nu gaat dat niet meer, zeker niet als je de boel betrouwbaar en heel wilt houden. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en in dit geval naar ZIP-tuning. Enfin, nu het vermogen gestegen is naar 172pk/373Nm (overigens niet nagemeten) is de Mazda toch wel heeeel erg fijn geworden! Invoegen op de snelweg, van achter een invoegende vrachtwagen? Geen probleem, en de mensen op de linkerbaan hoeven echt niet voor me te remmen. Of op de B-wegen even een auto inhalen? Of ook nog de vrachtauto die er voor rijdt? Doen we in 1 moeite door! Verbazingwekkend is dat het onderstel van de auto geen enkele moeite heeft met deze karrevracht aan pk's en Nm's. Mijn Mazda was in 2007 de goedkoopste uitvoering (van de 2 leverbare diesels...) en heeft daarom geen ASR of ESP en moet het dus puur van de mechanische ondersteltechniek hebben. Petje af! Dat doen enkele duitse en franse merken, met minder vermogen, behoorlijk slechter (ik rij veel in huurauto's, voor mijn werk). Nog verbazingwekkender is dat het verbruik iets gedaald is, met zo'n 0,3-0,4L/100km. Niet dat het daarom ging. Als ik wil dat mijn Mazda minder gaat verbruiken, kan ik beter mijn rijstijl aanpassen. Maar zelfs nu ik een dankbaar gebruiker van het vermogen ben is het verbruik dus gedaald. Ik vraag me steeds wel af of het niet handiger is om gewoon een standaard auto met veel vermogen te kopen, maar ja, ik wil per se een Mazda (Mazda rijders snappen wel waarom, de anderen zal ik het hier niet uitleggen want dit is immers een pagina bedoeld voor ervaringen met ZIP-tuning, niet voor ervaringen met Mazda. Zie daarvoor mijn Autoweek review) en die zijn 2e-hands nu eenmaal niet ruim voorzien van krachtige motoren. En dan is ZIP-tuning de ideale oplossing. Ik koop gewoon een nette auto die me bevalt, en ZIP-tuning stopt daarna het gewenste vermogen er wel in. Qua levensduur kan ik nog niets zeggen. Hij is getuned bij 145.000km, staat nu op 170.000km en is dus nauwelijks ingelopen. Ik zal zo rond de 300.000km nog eens een stukje schrijven, kijken wat er in de tussentijd gebeurd is. Het tunen is alweer een half jaartje geleden. Ik wilde wat rij-ervaring hebben voordat ik een review zou schrijven. Volgende week laat ik het DPF-filter, met bijbehorende software uit de auto halen. Het systeem van Mazda is erg slecht, en duur in het gebruik (veel dealerbezoekjes om de boel weer te resetten) en tot nu toe ook de enige veroorzaker van storingen. Vanaf volgende week verwacht ik dus met nog meer plezier te rijden!
Bekijk de specificaties van de Mazda 6 2.0 CiTD 120 pk (2003-2008)