|
|
BMW 5 series 530d 231 211 pk E60 (2003-2010) Ervaring
ruysschaert hans
Hier bevindingen van BMW 530 d na aanpassingen van ZIPTUNING, Door mij ex rally piloot jaren `80, autotechnieker en ontwerper van cilinderkop "TOPSTEERING" . Ontvangst in Evergem was ontspannen en met zicht op atelier. Heb wat info gevraagd wat er zal gebeuren en hoe alles in werking gaat , de bestaande gegevens van auto ( pc ) word gelezen en van daaruit word bepaald welk nieuw programma best past met manuele invoer indien nodig. Klinkt simpel maar er zijn nogal wat waarden mogelijk naargelang belasting van motor en toerental . Rij nu ongeveer 1 maand na aanpassing Ziptuning en volgens mij hebben ze daar super werk geleverd. Er zijn enorm veel voordelen elektronische aanpassing t.o.v. mechanische die we vroeger deden zoals compressie verhogen , nokkenas met steilere nokken die de klepstoters enorm belasten , 2 dubbele webers ( carburatoren ) met kelk luchtinlaat zonder luchtfilter enz. De loop cultuur van de motor is niet veranderd,soepel vlot zonder hapering zoals vroeger oef . Wat wel veranderd is dat je niet veel gaspedaal richting vloer moet duwen om een versnelling te krijgen waar dit vroeger wel nodig was. Voordeel minder toerental nodig om meer dan vlot te rijden . Vanaf 2200 t/min voel je een kracht van de motor die wat beloofdt en dat gebeurt ook !! In eerste versnelling ( manuele versnellingsbak ) bij groen licht sprintje doet men er beter aan na 2 meter rechterhand van stuur naar versnellingspook te brengen want voor je hersencellen reageren om die naar 2de versnelling te gooien ben je te laat en toerental in t rood ! 2de versnelling kan men even langer geniet wat er gebeurt en handen toch wat op stuur . Vroeger vanaf 4200 t/min was er vertraging op te merken dit is nu veel minder en doet mij aan benzine motor denken. 3de versnelling dan die extra koppel en pk` s beginnen duidelijker te worden wow een berline met sport allures snelheidswijzer stijgt nog altijd zeer snel , duw in rug heerlijk . Op autobahn waar mag natuurlijk 4de en 5de bij toerental rond 3000 t/min constant en dan gaspedaal 2cm naar vloer neus van auto richt zich even op en snelheids meter vlot naar 230 km/uur zo gemakkelijk , vroeger ook wel maar nu nog sneller en dan 6de nog steeds met gemak richting einde van snelheids - wijzer volgende keer losse gps meenemen om top snelheid te bepalen; Nog kleine mededeling vanaf 3de gaspedaal niet onmiddelijk vloeren maar gaspedaal iets verder dan toerental en zo verder naar beneden volgens mij dan nog betere acceleratie. Tot slot openbare weg veilig houden he er is niks aan om snel te rijden en anderen in gevaar te brengen misschien voel je je dan heel wat en kijk wat ik kan maar de andere kant van medaille is het echt niet waard . Sportieve groeten , Hans
Bekijk de specificaties van de BMW 5 series 530d 231 211 pk E60 (2003-2010)