Aan de basis:
Mercedes A 35 AMG 306 PK en 400 NM
Extra: Milltek Large Bore Downpipe met Sportcat
Algemeen:
Bij de A35 is het duidelijk dat de A35 anders is dan een gewone A-Klasse. Standaard krijgt u grotere wielen en remmen, versterkte bumpers en splitters. De standaardversie is opvallend, maar nog steeds relatief onopvallend, tenzij u kiest voor het optionele AMG-exterieurpakket, dat het uiterlijk opwaardeert met zaken als een grotere spoiler die u zeker niet zult missen.
De standaard motor van de AMG A35 is een 2.0-liter benzine die door een turbo wordt opgevoerd tot 306 pk. Dit alles aangestuurd door een BOSCH MEVD 17.7.7 ECU. De bijbehorende vierwielaandrijving helpt om dat vermogen optimaal te benutten, zodat je je geen zorgen hoeft te maken over grip op gladde wegen. Ook iets moois en standaard meegeleverd is het launch control-systeem.
Ondanks de wat langere levertijden van Milltek momenteel zijn we zeer te spreken over het eindresultaat na het aanbrengen van het nieuwe systeem in onze ruimte bij Ziptuning in Utrecht: Diepe klanken gecombineerd met een NM toename van 400 NM naar 502 NM en een PK toename van 306 PK naar 368 PK. Zip stage 1 levert 344 PK en 479 NM wat ook al een hele mooie upgrade is voor deze Mercedes A klasse 35 AMG.
Gelukkig is de A35 ook zeer geschikt om door bochtige wegen te scheuren en dat kwam goed van pas tijdens onze rit over een paar bochtige landwegen. De A35 is iets meer aan de voorspelbare kant dan speels en en ruw, maar dat maakt hem ook bijzonder gemakkelijk om hard mee te rijden. De uitlaat geeft een donkere roffel die bij het vele schakelen heel erg hard klinkt. Het was de bedoeling een racy sound te genereren met deze AMG Milltek combinatie en dat is gelukt?) Vanuit het onderste toeren gebied trekt hij enorm hard en rauw door om weer vol diepe klank terug te schakelen voor de volgende bocht. Het slimme vierwielaandrijvingssysteem daarbij kan het vermogen tussen de voor- en achterwielen schakelen, waardoor je stabiel door de bochten kunt.
Net als in de veel, veel duurdere AMG GT 4 maar ook De Mercedes AMG 63 S kun je de stijfheid van de ophanging instellen met een draaiknop op het stuur. Zet hem in de meest comfortabele stand en de Zip stage 2 aangepaste AMG A35 is goed opgewassen tegen lange ritten op de snelweg. Het enige minpuntje is dat de banden veel meer lawaai maken dan in een gewone A-Klasse met kleinere wielen, maar voor de rest is het een heel ontspannen auto. Je kunt verder ook kiezen voor een hele reeks rijhulpsystemen waarmee de A35 voor u remt, gas geeft en op zijn rijstrook blijft – ideaal om de stress van het spitsverkeer weg te nemen.
Onze ervaring na deze rit is dat de AMG 35 zeer zeker over extra potentie beschikt middels stage 2 upgrades zoals we met deze Milltek toegepast hebben. Hij komt hiermee in de buurt van zijn temperamentvolle broer de Mercedes AMG 45 en 45 S. Een relatief kleunde investering met een erg goed resultaat!!
Het resultaat:
Voor tuning:
Na tuning: