De BMW 440i Coupé maakt natuurlijk onderdeel uit van de indrukwekkende BMW 4 Serie, net als de Gran Coupé en de Cabrio. Je kunt de Audi A5 de schuld geven van de BMW 4 Serie. Er kwam een BMW 3 Serie Berline en kort daarna volgde de BMW 3 Serie Touring, gevolgd door de BMW 3 Serie Coupé en de Cabriolet. Maar het was de Audi A5 Coupé, die zich duidelijk onderscheidde van de A4 sedan waarop hij was gebaseerd, die de dynamiek van de markt heeft veranderd. Dit is zo gebleven met een tweede generatie Audi A5, en de verleidelijke Mercedes-Benz C-Klasse Coupé en Cabriolet, die allemaal om dezelfde kopers strijden.
Extra power met een stage 1 tuning BMW 440i Coupé
De motor van de BMW 440i Coupé is net zo verrukkelijk als die van de oude 335i, waarmee we al veel klanten het fantastische gevoel van extra power hebben gegeven met onze adaptief opgebouwde ZIPTUNING software. Altijd een waar genoegen vanuit de laagste toerentallen! Met 4638 mm lengte, 1825 mm breedte en 1362 mm hoogte is de 4 Serie Coupé 26 mm langer, 43 mm breder en 16 mm lager dan zijn voorganger uit de 3 Serie. De wielbasis is met 50 mm toegenomen tot 2810 mm en de spoorbreedte voor en achter is met 45 mm en 81 mm verlengd tot respectievelijk 1545 mm en 1593 mm.
Uitstekende waarden om mee te beginnen
Bovenstaande waarden zijn waarden die allen ten goede komen aan rijgedrag en comfort. Bij een facelift in 2017 probeerde BMW zijn jongere rivalen in de gaten te houden door de 4 Serie verder te verfijnen. Waar veel bezitters niet direct weet van hebben is dat om te beginnen het zwaartepunt werd verlaagd – met 40 mm bij de BMW 440i Coupé, 30 mm bij de Gran Coupé en 20 mm bij de Cabrio. Vervolgens werd het weggedrag van de 4 Serie verbeterd door de spoorbreedte voor en achter te vergroten, de ophanging te verstijven en de tractiecontrole te wijzigen.
De complete facelift van de BMW 440i Coupé
Andere wijzigingen tijdens de facelift waren de LED-koplampen, twee nieuwe aantrekkelijke carrosseriekleuren, opnieuw ontworpen legeringen en lichte wijzigingen aan de voor- en achterzijde. Het interieur werd getrakteerd op een nieuw stuurwiel, bekleding en de nieuwste versie van de iDrive infotainmentsoftware – vergelijkbaar met die van de nieuwe 5 Serie.
Motoren in de BMW 4 Serie
De BMW 4 Serie heeft verschillende motoren. Benzinemotoren zijn de 2,0-liter viercilinder 420i met 181 pk, die we wekelijks bij ZIPTUNING voorzien van een erg mooie tuning naar 258 pk; de 2,0-liter viercilinder 430i met 248 pk en de 3,0-liter zescilinder 440i met 321 pk.
De dieselmotoren sluiten nauw aan bij het benzineaanbod, met de 181 pk sterke 420d viercilinder turbodiesel, de 255 pk sterke 3,0-liter zescilinder 430d en een 309 pk sterke versie van dezelfde motor in de 435d. Na 2017 worden de motoren vrijwel allemaal aangestuurd door de MG1 en MD1 ECU’s.
Aandrijving van de BMW 4 Serie
De 435d werd uitsluitend verkocht met BMW’s xDrive vierwielaandrijving, een configuratie die optioneel verkrijgbaar is op de 420i en 420d modellen, terwijl degenen die een onversneden 4 Serie willen, worden getrakteerd op vier M4 keuzes – de gewone 425 pk, het 443 pk Competition Pack, de nieuwe 454 pk M4 Clubsport en de gelimiteerde hardcore M4 GTS. De achterwiel aangedreven BMW 4 Serie wordt geleverd met keuze uit drie motoren. Eén daarvan is BMW’s vertrouwde 2,0-liter viercilinder common rail diesel met 181 pk, ook veel getuned met de zuinig afgestelde software van ZIPTUNING op dieselmotoren. Zo ook de soepele zespot dieselmotor in de 430d en 435d. De benzinemotoren weerspiegelen de capaciteiten en vermogens van de diesels, met een viercilinder met turbo die zowel de 420i met 181 pk als de 430i coupé met 248 pk aandrijft.
De motor van de BMW 440i Coupé
We hebben het vandaag natuurlijk over de BMW 440i Coupé en deze mooie wagen is voorzien van de meest in het oog springende krachtbron. Deze is bij uitstek geschikt om vlot en verfijnd te toeren – precies het soort gebruik dat kopers van een 4 Serie zich voorstellen als ze hun handtekening op de stippellijn zetten. In een hot hatch als de M135i is de motor bijna te suave; in een grotere sedan is hij moeilijk te verantwoorden boven een diesel met meerdere cilinders. Maar in de BMW 440i Coupé straalt hij zijn talent.
BMW 440i Coupé ZIPTUNING STAGE 1: 326 PK -> 403 PK / 450 NM -> 583 NM
Bij lage toerentallen is de motor stiller en nog soepeler dan ooit, met of zonder turbo. Zelfs onder volle belasting bij lage toeren is hij prachtig gemanierd met een enorme bagage aan extra dynamiek met de 583 NM na tuning. Er is een consistente en diepe trekkracht beschikbaar vanaf minder dan 20 km/u in de vierde versnelling en minder dan 30 km/u in de zesde – in beide gevallen moet de motor vanaf iets meer dan 1000 t/min trekken zonder te aarzelen of te mopperen. De officiële cijfers geven een 0-100 km /h tijd van 5,4 seconden. Na tuning van de BMW 440i Coupé gaat dit toch wel richting 4.9 seconden, laat onze meting weten.
Een sierlijke curve voor maximaal comfort
Er is geen plotselinge boost, maar een mooi opgebouwde curve als de tacho-naald 2500 t/min passeert, en het vermogen zwelt verrukkelijk en lineair aan. Het grootste deel van het toerengebied voelt gespierd en weelderig aan, en het echte vuurwerk boven de 2000 t/min is na onze upgrade spectaculair. Er is ook maar weinig ademnood bij hoge toeren. Er zijn niet veel benzinemotoren met geforceerde inductie die helemaal tot 7300 t/min toeren draaien, en nog minder die dat zo moeiteloos doen.
BMW 440i Coupé: EXTRA ZIPTUNING GEARBOX UPGRADE STAGE1
De achttrapsautomaat maakt de BMW 4 Serie sneller, zuiniger en relaxter om mee te rijden. Wij gaven de BMW 440i Coupé nog een gearbox upgrade mee met een kortere shift en een snellere line up. In acceleratie zal dat zeker nog wat schelen, maar ten aanzien van de totale handling en tussen acceleratie een zeer waardevolle extra! Al met al een fantastische auto, en vanuit ons BMW hart gezegd een op en top echte rijdersauto!