Sinds de introductie van de BMW N54 in 2006 heeft BMW een behoorlijke reputatie opgebouwd door serieuze prestaties uit kleine turbomotoren in lijn 6 te persen. Hoewel de N54 zeker een beest was, vaak beschouwd als de Duitse 2JZ, waren er een aantal belangrijke problemen met de twin-turbo-opgeladen 3.0L lijn 6 die pas zouden worden opgelost met de motor die hem opvolgde, en toen kwam de BMW N55 motor.
Een 3.0L lijn 6 met turbo
Net als de BMW N54 is de N55 een 3.0L lijn 6 met turbo die werd ingebouwd in auto’s zoals de BMW E90 335i, E82 135i en F10 535i. De BMW N55 kwam op een moment dat BMW een nieuwe generatie van de meeste modellen introduceerde, waaronder de F30 3-Serie, F22 2-Serie en F15 X5. De BMW N55 vulde de leegte op die werd achtergelaten door de BMW N54 van de vorige generatie.
Nieuwe technologieën in de BMW N55
De N55 introduceerde enkele zeer belangrijke BMW motortechnologieën in het wagenpark, waaronder BMW Valvetronic en BMW twin-scroll turboladers. Beide ontwikkelingen zijn vandaag de dag nog steeds een integraal onderdeel van moderne BMW turbomotoren. Het is duidelijk te zien hoe de BMW N55 toekomstige motoren, zoals de prijswinnende B58, beïnvloedde. ZIPTUNING heeft in de jaren vanaf 2009 de BMW N55 enorm veel getuned en dat is waarom er erg veel kennis aanwezig is over dit blok. Stuk voor stuk zijn de software files doorontwikkeld en geoptimaliseerd. Menig klant heeft zijn eerste BMW N55 door ZIPtuning laten aanpassen.
Alle informatie in een praktische N55 gids
In deze ultieme N55-motorgids behandelen we alles wat je moet weten over de 3.0L lijn 6 met turbo, inclusief N55-motorspecificaties, populaire N55-motoraanpassingen en N55-betrouwbaarheid.
BMW N55 Motorspecificaties:
• Motor BMW N55
• Configuratie Inline 6
• Cilinderinhoud 3.0L (2.979 cc)
• Versterking Twin-Scroll Turbocharged
• Klepaandrijving DOHC, dubbel VANOS met Valvetronic
• Blok/kop Aluminium/Aluminium
• Boring x Slag 84 mm × 89,6 mm (3,30 in × 3,50 in)
• Compressieverhouding 10,2:1
• Gewicht Lang blok ≈ 427 lbs
• Vermogen 302-445 pk bij 6.000 tpm
• Koppel (lb-ft) 295-502 lb-ft bij 4.000-5.000 tpm
De algemene specificaties van de BMW N55 zijn vergelijkbaar met die van de BMW N54 motor die eraan voorafging. Er waren een paar opmerkelijke verbeteringen in de BMW motortechnologie die werden geïntroduceerd in de BMW N55. Zo was de BMW 3.0L lijn-6 de eerste turbomotor die BMW’s Valvetronic variabele kleplift systeem implementeerde. Dit wordt op de N55 gecombineerd met BMW VANOS variabele kleptiming. De motor was ook innovatief op het gebied van de turbocompressor, want de BMW N55 was ook de eerste motor die gebruik maakte van BMW’s inmiddels beroemde twin-scroll turbocompressortechnologie. Hoewel de twin-scroll opstelling niet zo goed is voor aftermarket shenanigans als de twin-turbo opstelling van de N54, is de twin-scroll over het algemeen efficiënter.
Constructie van de BMW N55
De BMW N55 heeft een volledig aluminium constructie, inclusief de kop en het blok. In tegenstelling tot de BMW N54, die een gesmede krukas had, is de roterende assemblage van de N55 voornamelijk van gietijzer. Dit veranderde later, toen BMW de N55 motor reviseerde voor gebruik in de F87 M2. Bovendien heeft BMW veel geleerd van de aanvankelijke problemen met de vorige N54 motor en diverse andere veel voorkomende problemen, zoals de falende hogedruk brandstofpompen en rammelende wastegate, verholpen.
BMW N54 versus N55 motor
Aangezien de BMW N54 en N55 een vergelijkbaar ontwerp hebben, en over het algemeen veel gemeen hebben, konden vergelijkingen niet uitblijven. Het BMW N54 versus N55 debat woedt al sinds de introductie van de N55 in 2009. Uiteindelijk is het moeilijk om te zeggen dat één van beide motoren beter is, omdat ze allebei hun sterke en zwakke punten hebben. Als je echt diep in het onderwerp wilt duiken, hebben we eerder al een heel artikel geschreven over de BMW N54 versus N55, dus we zullen hier niet te lang uitweiden.
De belangrijkste verschillen
Er zijn een paar belangrijke verschillen tussen de 3.0L N54 inline-6 en de 3.0L N55 inline-6 die een merkbare invloed hebben op de rijeigenschappen, aanpasbaarheid en vermogensafgifte. De turbo’s zijn één van de belangrijkste verschillen tussen de twee motoren, waarbij de N54 een echte twin-turbo-opstelling gebruikt, terwijl de N55 de BMW twin-scroll-turbocompressor introduceert. De twin scroll van de N55 is efficiënter, heeft een zeer korte spoeltijd en laat de cilinders koeler lopen. Dat gezegd hebbende, de dubbele turbocompressor van de N54 is veel beter af te stellen en aan te passen, wat leidt tot een groter vermogenspotentieel.
Verbeterde formule voor de N55
Na de introductie van de BMW N54 heeft BMW veel kunnen leren over de formule van de inline-6 met turbo en deze verbeterd voordat de N55 werd uitgebracht. Daarom is de N55 ook de betrouwbaardere motor van de twee. Problemen met tanken kwamen vaak voor bij de N54, wat werd opgelost met de introductie van nieuwe BMW hogedrukbrandstofpompen en injectoren bij de N55. Hoewel de N55 over het algemeen betrouwbaarder is, heeft de N54 een gesmede krukas, waardoor hij meer pk’s aankan in standaardvorm.
Welke auto’s gebruiken de N55 motor?
De lijst van auto’s die in de fabriek met de N55 motor zijn uitgerust is inmiddels al vrij uitgebreid geworden. De BMW N55 heeft 5 verschillende basisvarianten, en dat zijn er nog meer als je de S55 erbij neemt. De 3.0L N55 is een zeer veelzijdige motor, omdat BMW besloot hem in bijna elke serie tussen 2009 en 2019 te gebruiken.
BMW N55B30M0
De BMW N55B30M0 is verreweg de meest voorkomende N55 variant. Dit is ook goed te zien aan de lijst die we hieronder zullen publiceren. De M0 was ook de eerste N55 variant die werd uitgebracht in de BMW 335i. In zijn oorspronkelijke vorm had de N55B30M0 nog meer gemeen met de N54, waaronder een hogedrukbrandstofpomp met timingdeksel. De B30M0 kreeg in 2014 een opfrisbeurt, waarbij het ontwerp van de brandstofpomp werd gewijzigd, een elektronische wastegate werd toegevoegd en een grotere turbocompressor mogelijk werd.
• 2009-2017 F10/F11/F07 535i
• 2010-2013 E90/E91/E92/E93 335i
• 2010-2013 E82/E88 135i
• 2010-2017 F25 X3 xDrive35i
• 2011-2013 E70 X5 xDrive 35i
• 2011-2015 F30/F31 335i
• 2011-2014 E71 X6 xDrive 35i
• 2012-2015 E84 X1 xDrive35i
• 2013-2016 F32/F33/F36 435i
• 2014-2018 F15 X5 xDrive 35i
• 2014-2019 F16 X6 xDrive35i
• 2014-2016 F26 X4 xDrive 35i
BMW N55B30
• 2011-2018 F06/F12/F13 640i
• 2012-2013 E82/E88 135is
• 2012-2015 F20/F21 M135i
• 2012-2015 F01/F02 740i/Li
BMW N55B30O0
De N55B30O0 kwam in 2013 als prestatiegerichte versie van de N55B30M0. Omdat de B30O0 werd gebruikt in M-performance modellen, versterkte BMW de N55 nog wat meer. De N55B30O0 werd geleverd met een gesmede stalen krukas. In combinatie met een grotere intercooler en radiateur dan de N55M0 is de N55B30O0 klaar voor extra modificaties en tuning.
• 2013-2016 F22/F23 M235i
• 2015-2016 F20/F21 M135i LCI
BMW N55B30T0
De N55B30T0 is de top-of-the-line variant van de N55, althans geproduceerd door BMW. Terwijl de N55B30O0 werd gebouwd voor M-performance modellen, werd de N55B30T0 in de eerste plaats gebouwd voor de volwaardige M2. De B30T0 is dan ook een no-nonsense motor. De B30T0 leent stangen, zuigers, bougies en zijn oliepan van de M-spec S55-motor.
• 2016-2018 F87 M2
• 2015-2018 F26 X4 M40i
Verschil in diverse N55 motorvarianten
Het is belangrijk om te weten dat er een groot verschil is tussen de N55 motorvarianten. Er is bijvoorbeeld een verschil van 60 pk tussen de oorspronkelijke BMW N55B30M0 en de nieuwere en technisch geüpdatete N55B30T0. Hoewel we die niet in deze lijst opnemen, zijn er ook enkele extra Alpina getunede N55-varianten. Alpina’s eerste N55, de N55R20A, was in wezen een N55B30M0 met een twin-turbo-opstelling die was geleend van de N54B30. Alpina zou de N55 blijven verbeteren, wat uiteindelijk resulteerde in exemplaren met meer dan 445 pk.
Standaardprestaties N55-motor
Er zijn nogal wat algemene conclusies die mensen trekken over de N55-motor in fabrieksvorm. Ten eerste is er veel vermogen. Het is geen geheim dat BMW een geschiedenis heeft van leugens over hun standaard pk-cijfers, waarbij het werkelijke cijfer aanzienlijk hoger ligt dan wat wordt geadverteerd. Over het algemeen wordt gezegd dat N55’s ergens in de buurt van 379 pk komen, wat meer dan genoeg is voor de meeste mensen.
Soepele levering van vermogen
BMW’s lijn-6 motoren staan erom bekend dat ze vermogen leveren op een lineaire, soepele en gelijkmatige manier. Ondanks de introductie van geforceerde inductie houdt de N55 zich nog steeds aan deze overkoepelende kenmerken. Zowel de BMW N54 als de N55 zijn gebaseerd op het ontwerp van de M54 inline-6 met natuurlijke aanzuiging, waardoor de turbomotoren vergelijkbare kenmerken hebben als de N/A M54. In vergelijking met de N54 is de dubbele turbo van de N55 ook gunstig voor een soepele acceleratie, omdat er weinig turbogat is.
Opvallende constateringen
In de bovenstaande dynografiek vallen je een paar dingen op. Ten eerste is het bijna onmogelijk om een meer consistente en lineaire vermogens- en koppelkromme te hebben dan die van de N55. De N55 produceert een zeer consistente hoeveelheid koppel van 2.000 tpm tot 5.000 tpm, met slechts een kleine terugval helemaal bovenin het toerengebied.
Hetzelfde geldt voor de paardenkracht, waarbij het vermogen gestaag toeneemt tot een piek rond 5.500 tpm. Over het algemeen verwacht je bij een motor met turbo heel weinig koppel laag in het toerengebied, wat later in het toerengebied leidt tot een enorme piek in vermogen en koppel. Dat komt door de spoeltijd die meestal gepaard gaat met een turbomotor.
De moraal van het verhaal is dat als je je voet op de grond zet, je precies weet wat je kunt verwachten. Dat maakt standaard BMW turbomotoren uniek. Dat type voorspelbare vermogensafgifte is fantastisch voor prestatiegericht rijden, omdat je niet hoeft te gokken naar de motorprestaties. Je hoeft je geen zorgen te maken over het opbouwen en vasthouden van boost of over koppelpieken, alleen over zijdezachte Duitse paardenkrachten.
BMW N55 motor aanpassingen en upgrades
Omdat de N55 motor op dit moment al 14 jaar meegaat, is er niet veel dat nog niet aan de N55 is gedaan. Dat is des te meer het geval omdat de N54 een vergelijkbare motor is die nog langer meegaat. Beide BMW 3.0L lijn 6 motoren hebben een die-hard fanbase opgebouwd die zweert bij de capaciteiten van de motor.
De enorme hoeveelheid liefde voor de N54 en N55 heeft zich direct vertaald in aftermarket ondersteuning. Op het gebied van Duitse motoren heeft de BMW N5X-motorserie één van de grootste aftermarket gemeenschappen. Hoewel de N54 de populairste motor is om aan te passen vanwege de interne kracht en de fabriekstweeling turbo’s, deelt de N55 ook in de buit. Over het algemeen geldt dat als je een aanpassing wilt doen aan je BMW N55 motor, er niet alleen heel veel leveranciers zijn om uit te kiezen, maar ook talloze ondersteuningsforums die je door het proces heen loodsen.
Beste BMW N55 Flashtune: ZIPTUNING.com
N55 tuning Vermogenswinst: 60-80 Whp zonder extra aanpassingen
Deze N55 modificatie is geen verrassing. Het is zelfs zo logisch om een tuning op je N55 te installeren, dat het bijna niet de moeite waard is om het hier te vermelden. Toch willen we je op zijn minst wat opties geven. Als je niet bekend bent met N55 tuning, is het zonder twijfel de makkelijkste manier om wat extra vermogen te krijgen zonder extra aanpassingen. Als het gaat om N55-tuning, heb je over het algemeen twee opties: piggyback-tuning en flash-tuning. Aangezien we al meerdere gidsen hebben geschreven over beide soorten, zullen we hier niet uitputtend op ingaan.
Zowel piggyback als flash tunes hebben hun voordelen, maar beide zijn heel eenvoudig te installeren op een BMW N55. Om het kort samen te vatten, flash tunes herschrijven in wezen de DME om agressievere boost doelen te bereiken. Ze maken het ook mogelijk om onder meer het brandstofverbruik, de belasting en de ontstekingsvervroeging te regelen. Piggyback tunes daarentegen laten de fabrieks-DME geloven dat de N55 nog steeds standaard boost draait. Flash-tunes geven over het algemeen meer aanpassingsmogelijkheden, terwijl piggyback tunes nog steeds beperkt zijn tot de fabrieks-DME-parameters. MHD is zonder twijfel de meest populaire N55 flash tune optie op de markt en dat is niet voor niets. Voor de N55 piggyback-route is de Burger Motorsports JB4 de beste optie.
Hoewel een N55-tuning ongeveer 60 pk extra kan opleveren zonder extra aanpassingen, wordt het echte vermogen ontgrendeld wanneer een tuning wordt gecombineerd met andere N55-prestatieonderdelen, zoals een N55 catless downpipe, N55-inlaat of N55 FMIC.
N55 catless downpipe
Beste BMW N55 catless downpipe: VR-Speed.com
Beste BMW N55 High-Flow Downpipe: VR-Speed.com
Als het op uitlaatcomponenten aankomt, zijn downpipes één van de meest cruciale onderdelen. De downpipe is het eerste uitlaatcomponent na de turbo. Het is van het grootste belang dat uitlaatgassen gemakkelijk kunnen ontsnappen en een geüpgradede N55 downpipe kan de doorstroming aanzienlijk verbeteren. Het fabrieksontwerp van BMW van de N55 downpipe kan zeker beter. De fabrieksdownpipe heeft beperkende katalysatoren ingebouwd, waardoor uitlaatgassen moeilijker kunnen ontsnappen.
Als het gaat om opgewaardeerde BMW N55 downpipes, zijn er meestal twee mogelijkheden. Er zijn catless (katloze) N55 downpipes en high-flow N55 downpipes met katalysator. Hoewel catless downpipes ongetwijfeld de beste vermogenswinsten opleveren, zijn ze niet legaal op de weg en zorgen ze ervoor dat je niet voldoet aan de emissie-eisen. High-flow N55 downpipes behouden de katalysatoren, maar vervangen de beperkende fabrieksafmetingen door minder beperkende afmetingen. High-flow N55 downpipes zijn legaal voor de weg en zorgen ervoor dat je door de emissiewaarden komt, afhankelijk van waar je woont.
Je kunt verwachten dat een N55 catless downpipe ongeveer 20-25 pk meer vermogen levert in combinatie met een tuning. De high-flow N55 downpipes zijn niet catless, waardoor de vermogensvoordelen iets minder zijn, ergens rond de 15-20 pk. VRSF is een merk waar we bij zweren vanwege hun kwalitatief hoogwaardige downpipes voor een redelijke prijs.
N55 voorin gemonteerde intercooler upgrade
Deze modificatie wijkt af van modificaties die gericht zijn op vermogen, en richt zich in plaats daarvan op betrouwbaarheid en efficiëntie. Als je van plan bent om met je BMW 3.0L straight 6 helemaal los te gaan, moet je ervoor zorgen dat alles rondom je N55 vermogensmodificaties tiptop in orde is. Een vaak over het hoofd geziene modificatie in die categorie is je N55 intercooler. Bij het bouwen van motoren met veel vermogen, ongeacht de motor, is warmte altijd één van de belangrijkste overwegingen. Hitte is de meest belastende kracht die op de interne onderdelen van een motor inwerkt, dus hoe koeler je de interne onderdelen van je N55 houdt, hoe langer je motor meegaat en hoe beter hij presteert.
Een verbeterde N55 intercooler biedt talloze voordelen ten opzichte van de standaard opstelling. Een N55 FMIC verlaagt de inlaatluchttemperaturen, verbetert het ontstekingstijdstip, vermindert het risico op detonatie en stelt je in staat om hogere boost doelstellingen te bereiken. Het belangrijkste voordeel is een gelijkmatige en constante vermogensafgifte, zonder vermogensverlies door warmtestuwing. Dat is vooral merkbaar als je je N55 BMW laat racen of dragracen.
Er zijn verschillende maten N55 intercoolers om uit te kiezen. De meeste variëren van 5″ tot 7,5″. Grotere N55 intercoolers hebben de neiging om lucht efficiënter te koelen door hun grotere volume. Het kiezen van een te grote N55 FMIC kan echter leiden tot boost lag.
BMW N55 motorproblemen
Het staat buiten kijf dat de BMW N55 een betrouwbaardere motor is dan de 3.0L N54 die eraan voorafging. In feite was de N55 de motor die BMW’s een start maakte aan een reeks van extreem betrouwbare turbomotoren, die tot op de dag van vandaag voortduurt. Dat gezegd hebbende, een motor zonder problemen bestaat niet. De N55 is daarop geen uitzondering. Hier zijn de meest voorkomende BMW N55 motorproblemen:
• VANOS magneet defect
• Lekkage kleppendeksel olie
• Waterpomp defect
• Lekkende pakking oliefilterhuis
De meeste veel voorkomende problemen van de BMW N55 komen overeen met veel andere moderne BMW motoren die zijn uitgerust met dubbele VANOS. BMW motoren zijn ook berucht om olielekkages. Ondanks de paar problemen die we hieronder schetsen, is de N55 als geheel zeer betrouwbaar zolang je op de top van regelmatig onderhoud en service blijft.
BMW N55 VANOS problemen
Hoewel BMW’s VANOS variabele nokkenas-timingsysteem de rijervaring van de BMW ongetwijfeld aangenamer maakt, vooral hoog in het toerentalbereik, heeft het ook enkele aanzienlijke nadelen. Hoewel we niet in detail zullen treden over hoe het VANOS systeem van BMW werkt (als je geïnteresseerd bent, we hebben hier eerder al eens een uitgebreid artikel over geschreven en gepubliceerd), is het belangrijk om op te merken dat er een interne solenoïde is die de hoeveelheid oliedruk regelt die op de hulpcomponenten wordt uitgeoefend om de nokkenastandwielen te bewegen.
VANOS-solenoïdes zijn notoir kieskeurig bij nieuwere BMW turbomotoren, wat zeker ook het geval is bij de N55. Er zijn een aantal duidelijke waarschuwingssignalen dat je N55 VANOS solenoïdes op hun retour zijn. Enkele veel voorkomende symptomen zijn trage acceleratie onder de 3.000 tpm, ruw stationair met frequente haperingen, problemen met koude start, limp mode en 2A82 en 2A87 BMW motorcodes. VANOS problemen hebben de neiging om zich te manifesteren rond de 50.000 mijl intervallen, met de solenoïdes die gemiddeld genomen moeten worden vervangen om de 70.000 mijl.
N55 VANOS vervangingskosten
In tegenstelling tot de vroegere enkele VANOS-units op oudere BMW motoren, zijn dubbele VANOS-systemen aanzienlijk gemakkelijker te repareren. Dat betekent dat vervangingskosten en doe-het-zelf VANOS-reparaties relatief goedkoop kunnen worden uitgevoerd. Moderne dubbele VANOS-systemen zijn heel eenvoudig te repareren en vereisen geen speciaal gereedschap. Over het algemeen, afhankelijk van je vaardigheidsniveau, is het mogelijk om N55 VANOS solenoïdes te vervangen in minder dan een uur.
N55 VANOS storingssymptomen
De symptomen kunnen variëren, afhankelijk van het exacte probleem met het VANOS-systeem. Een paar typische symptomen waar je op moet letten zijn echter:
• Vermogensverlies (vooral in de lagere toerentallen)
• Aarzelen en vastlopen
• Ruw stationair
• Slechte brandstofefficiëntie
• Problemen met koud starten/lang aanslingeren
• SES (Service Engine Soon) lampje
• BMW N55 kleppendeksel olielekkage
Net als bij de N54 behoren een lekkend kleppendeksel, kleppendekselpakking of PCV klep tot de meest voorkomende problemen bij de BMW N55 motor. Omdat alle pakkingen van rubber zijn, kunnen ze na verloop van tijd barsten. Er is niet noodzakelijk een vast aantal kilometers of een vast tijdstip waarop dit probleem zich voordoet, maar je kunt verwachten dat de meeste rubberen afdichtingen na ongeveer 100.000 mijl in een minder-dan-ideale staat zijn.
Het polymeermengsel van het kleppendeksel van de BMW N55 heeft met een soortgelijk probleem te maken. Als algemene regel geldt dat als je een lekkende kleppendekselpakking moet vervangen, het een goed idee is om tegelijkertijd ook het kleppendeksel te vervangen.
Wanneer je ervoor kiest om de reparatie uit te laten voeren door een gecertificeerd BMW reparatiebedrijf, dan is het arbeidsloon vrij hoog, vooral omdat het tijdrovend is om het kleppendeksel te verwijderen. Dit is dus zeker iets om rekening mee te houden.
Lekkage kleppendekselpakking N55 symptomen
Het zal waarschijnlijk vrij duidelijk zijn wanneer je N55 kleppendeksel lekt. Dat gezegd hebbende kan het moeilijk zijn om de precieze oorzaak van een olielek aan te wijzen. Als het kleppendeksel begint te lekken, kun je de volgende symptomen verwachten:
• Lampje voor lage motorolie
• Brandende oliegeur of rook uit het kleppendekselgebied
• Olie op bougiedraden
De meeste symptomen van een lekkende N55 kleppendekselpakking komen overeen met andere soortgelijke olielekkages in de motorruimte. Hoewel het technisch gezien deel uitmaakt van het kleppendeksel, is de N55 PCV-klep een andere mogelijke bron van een olielek. Een PCV-klep maakt gebruik van het motorvacuüm om eventuele blow-by gassen uit het carter te trekken en is geïntegreerd in het kleppendeksel. Voortdurende belasting kan leiden tot een uiteindelijk PCV-defect bij de N55.
BMW N55 waterpomp defect
Waterpompen zijn één van de meest centrale en belangrijkste elementen in het koelsysteem van een motor. Helaas hebben BMW’s geen al te beste reputatie als het gaat om de levensduur van waterpompen. De belangrijkste reden is dat BMW elektrische waterpompen met plastic waaiers gebruikt om koelvloeistof door het koelsysteem van de N55 te laten circuleren. BMW thermostaten hebben een vergelijkbare reputatie wat betreft storingen, dus als je je N55 waterpomp moet vervangen, is het een goed idee om ook je N55 thermostaat te vervangen.
Het is moeilijk om aan te geven hoe lang een N55 waterpomp meegaat. Sommige exemplaren gaan wel 100.000 kilometer mee, terwijl andere waterpompen het al bij 30.000 kilometer begeven. Tot op zekere hoogte is het geluk van de loting. Dat gezegd hebbende, als je je N55-waterpomp niet hebt vervangen na meer dan 100.000 kilometer, kun je verwachten dat je er in de nabije toekomst problemen mee krijgt.
Falende N55 waterpomp symptomen
• Sterke oververhitting van de motor – meestal snelle oververhitting zodra de pomp het begeeft
• Koelventilator draait op volle toeren (lawaaierig)
• Koelvloeistof kookt uit koelvloeistofdop
Helaas zijn er zelden waarschuwingssignalen voordat een N55-waterpomp het helemaal begeeft. Het is geen onderdeel dat geleidelijk defect raakt. De ene dag werkt hij wel en de andere dag niet. Het is uiterst belangrijk dat je aandacht schenkt aan de temperatuurmeter van je BMW, want een defecte N55 waterpomp kan ervoor zorgen dat je auto snel oververhit raakt, wat aanzienlijke schade aan de motor kan toebrengen.
BMW N55 motorsamenvatting
De BMW N55 was een enorme sprong voorwaarts voor de BMW motortechnologie. Het was niet alleen de motor die Valvetronic introduceerde in moderne BMW motoren, maar het was ook de motor die een precedent schepte voor betrouwbare BMW turbomotoren in de jaren die zouden volgen.
De 3.0L lijn 6 turbomotor nam de teugels over van de razend populaire BMW N54, die moeilijk te volgen was. Omdat de BMW N55 gebruik maakt van een enkele twin-power turbo in plaats van een echte twin-turbo setup, zoals de N54, heeft de N55 iets minder vermogen potentieel. Dat gezegd hebbende, de twin-power turbo maakt de N55 ook betrouwbaarder en soepeler in zijn vermogensafgifte.
Net als de BMW N54 motor is de BMW N55 een extreem aanpasbare motor. Er is een enorme aftermarket ondersteuning voor de BMW N55, waardoor het zeer eenvoudig is om extra vermogen aan te passen. Alleen al een N55 tuning kan ongeveer 60 pk opleveren zonder extra aanpassingen. Een ondergewaardeerde N55 downpipe is een andere solide vermogensmodificatie voor de BMW N55, omdat deze aanzienlijke uitlaatbeperkingen wegneemt. Hoewel een N55 FMIC-upgrade niet de beste modificatie is voor ruw vermogen, is deze wel goed voor de betrouwbaarheid en biedt deze uitstekende ondersteuning voor andere N55-modificaties.
Gedefinieerd door betrouwbaarheid, kracht en aanpasbaarheid zal de BMW N55 nog vele jaren één van de belangrijkste motoren in de BMW catalogus blijven.