Site pictogram ZipTuning

ZIPTUNING BMW GEARBOX ENGINEERING

Al geruime tijd werken wij aan de doorontwikkeling van gearbox (TCU -tuning) oplossingen voor BMW. Voor zowel ZF8 bakken als de ZF6 Speed op de N55 en N60 types. Hieronder een beschrijving van wat er globaal mogelijk is. Ziptuning heeft per type BMW fijn-aanpassingen ontwikkeld voor een optimale driving pleasure. We hebben oplossingen voor de BMW N versnellingsbakken, de BMW F types versnellingsbakken, waaronder de F01, F10, F12, F20, F22, F30, F32, F40 en  F42, alsmede de BMW G types versnellingsbakken, waaronder de G70, G30, G31, G20, G26.

Daarnaast uitgebalanceerde programma’s voor de M varianten, M2, M3, M4, M5, M6 gearbox / versnellingsbak aanpassingen.

We onderscheiden aanpassingen in verschillende stages alsmede diverse custom options.

 

Stage 1, 2 en 3 sportieve upgrades voor sportievere prestaties en een sportiever beleving:

ZIP BMW Gearbox Stage 1:  Verschillend per auto afhankelijk van de stock configuratie.

 

ZIP BMW Gearbox Stage 2: Mogelijkheden versnellingsbak verschillend per type BMW.

 

Beschrijving van de standen:

 

ZIP BMW Gearbox Stage 3:  Mogelijkheden versnellingsbak verschillend per type BMW.

 

Beschrijving van de modi:

 

BMW Gearbox Custom options:

In overleg en afhankelijk van de conditie van de auto hebben we een aantal custom opties die zeer persoonlijk ingesteld kunnen worden. Hiervoor dient de auto een dag bij ons ondergebracht te worden. Al rijdend op alledaagse wegen zoeken we naar het gewenste resultaat.

Drag Race Modus

Aangepaste launch control / afhankelijk van type BMW.

De “Drag Race Mode” is ontworpen om het absolute maximum uit de transmissie te halen en de 0-60 en 60-120 tijden te verbeteren! De koppelreductie tijdens het schakelen is volledig uitgeschakeld, de schakeldruk is maximaal en de koppelingsbeschermingsdrempels zijn verhoogd, zodat je het volledige vermogen van de motor benut, wat er ook gebeurt.

De 8-versnellingsbakken gebruiken een soortgelijke logica in de Launch Control-modus, maar de Drag Race-modus gaat nog een stap verder. De Launch Control-modus wordt bij sommige auto’s ook intern uitgeschakeld nadat een bepaalde teller is bereikt. In de Drag Race-modus is de LC-teller uitgeschakeld en permanent beschikbaar.

De Drag Race-modus wordt automatisch geactiveerd in de Launch Control-modus en de Sport+/DSC OFF-modus (8 versnellingen) of de Manuele modus (6 versnellingen). De verhoogde druk wordt pas merkbaar boven ongeveer 40 procent gas. Normaal dagelijks rijden in Comfort/D heeft geen invloed.

 

Brake boosting

Brake Boosting is het opbouwen van koppel tegen de aangetrokken rem tijdens stilstand.

Dit is een gebruikelijke techniek voor voertuigen met een automatische transmissie om de aandrijflijn voor te belasten en de acceleratie vanuit stilstand te optimaliseren.

 

 

Comfort launch / “opstijgen” vanuit de 2e versnelling

Alle 8HP-versnellingen hebben een 1e versnelling met een zeer korte verhouding. Vooral bij auto’s met een hoger vermogen draagt een verblijf in de tweede versnelling bij stilstand bij aan het comfort van het dagelijks rijden (je bespaart 1 versnelling bij elke kruising) en kan zelfs helpen de 0-60 tijden te optimaliseren bij auto’s met een hoog vermogen en beperkte tractie.

Met de software kun je kiezen of je deze functie voor D, voor S of voor beide modi wilt activeren.

 

Auto Start Stop /  de-activatie

BESCHIKBAAR OP SPECIFIEKE MODELLEN

De meeste BMW’s schakelen hun motor uit wanneer ze volledig tot stilstand komen in “Comfort Mode”. Gebruik deze aangepaste functie om de start/stop-functie volledig uit te schakelen, zodat de motor niet meer afslaat wanneer je tot stilstand komt.

 

Opties voor prestatiegericht rijden

Gaspedaalknoppen in M-Modus

Throttle blips worden gebruikt om het motortoerental tijdens het terugschakelen effectief aan te passen. Met deze functie kun je de agressiviteit van de terugschakelbliepjes in de handmatige modus instellen.

Het belangrijkste doel van rev-matching is het versnellen van het terugschakelen door het motortoerental actief af te stemmen op het beoogde toerental in de beoogde versnelling. Dit wordt bereikt door tijdens de overgang tussen twee versnellingen een korte bliep op het gaspedaal te geven.

Gebruikers kunnen de intensiteit van deze bliep wijzigen met ongeveer 50 procent ten opzichte van de instelling in één van de gebruikte OTS-kaarten of aangepaste kaarten.

Hogere waarden resulteren in meer hoorbare en snellere bliepjes, maar kunnen oncomfortabel zijn.

Lagere waarden resulteren in tragere maar soepelere toerentallen.

Deze functie ondersteunt niet alle voertuigen/kaarten. Ondersteund worden fase 3-kaarten en N54/N55-auto’s, evenals alle auto’s met een 8-versnellingsbak.

 

Koppellimiet per versnelling

Vooral bij krachtige auto’s met RWD kan een beperking van het koppel in de lagere versnellingen de tractie verbeteren en het rijden gemakkelijker maken. xHP biedt een bereik van 300 Nm (221 ft-lbs.) tot het mogelijke maximum van 1.000 Nm (737 ft-lbs.) voor elke versnelling.

Hij kan worden gebruikt om de boost in de lagere versnellingen te beperken of om het totale motorvermogen in alle versnellingen te beperken om de onderdelen van de aandrijflijn te beschermen. De elektronische begrenzer werkt door een verzoek te sturen naar de ECU (motorbesturingseenheid) om het koppel te verlagen wanneer de ingestelde grens wordt bereikt.

De ECU neemt dan de nodige maatregelen (sluiten van het gaspedaal / verlagen van de boost / verlagen van de timing) om deze limiet te handhaven. Dezelfde methode wordt gebruikt tijdens het schakelen wanneer de TCU (Transmission Control Unit) het door de motor geproduceerde koppel controleert om het schakelen te verbeteren. Deze regelmethode werkt continu en binnen fracties van seconden.

We hebben ook voorinstellingen opgenomen voor RWD, RWD met klevende banden en AWD auto’s om je op weg te helpen. Begin met deze instellingen en test hoe de auto zich in jouw omgeving gedraagt. Op basis van de kenmerken van je auto (gewicht, banden, ophanging, differentieel, enz.) en de wegen waarop je gewoonlijk rijdt, kun je dan de limieten naar boven of beneden bijstellen tot je de perfecte match vindt.

 

Koppelreductie tijdens het opschakelen

Met deze functie kun je eenvoudig instellen hoeveel koppelvermindering de transmissie van de motor vraagt tijdens het opschakelen. Net als bij een handgeschakelde versnellingsbak, waar de bestuurder de koppeling intrapt terwijl hij het gaspedaal loslaat, stuurt de automatische transmissie een verzoek naar de motor om het koppel te verminderen wanneer hij van de ene naar de andere versnelling schakelt.

Het verlagen van de hoeveelheid koppelvermindering (schuifknop naar -) kan het turbogat na het schakelen verminderen, vooral in de lagere versnellingen. Omgekeerd kan het verhogen van de hoeveelheid koppelreductie (schuifknop naar +) sneller schakelen.

Het belangrijkste doel van deze functie is de fijn-afstemming van het schakelen op jouw huidige motorconfiguratie, aangezien elk after-market onderdeel of tuning het gedrag van de motor tijdens het schakelen licht zal wijzigen.

Getunede auto’s met grote turbo’s hebben wellicht minder reductie nodig dan auto’s met standaard turbo’s. Als je tijdens een bepaalde schakeling een zekere “vertraging” ervaart, kun je ook proberen de koppelreductie met een paar procentpunten te verminderen totdat het soepeler wordt.

 

Daarnaast kunnen we nog de volgende aanpassingen integreren:

Koppelreductie tijdens opschakelen, Max RPM, Shiftmap editor met voorinstellingen.

 

 

Mobiele versie afsluiten