VW POLO GTI 1.4 TSI TUNING – KLEIN MAAR SUPERKRACHTIG
GEPLAATST IN nieuws
De VW Polo GTI 6R werd gepresenteerd op de autosalon van Genève in 2010. Zijn 130 kW (180 pk) leek redelijk goed, met in gedachten dat het een kleine stadsauto is. Zo’n push komt van een CAVE 1.4 TSI-motor op basis van die van de magnifieke Scirocco, een echte sportwagen. Dit was genoeg voor de technici van ZIPtuning, die zich snel realiseerden dat de motor veel meer te bieden heeft. Zij ontwikkelden drie 1.4 TSI-afstemmingsfasen voor de auto, resulterend in respectievelijk 149 kW (202 pk) en 223 lb-ft (303 Nm) koppel, 163 kW (222 pk) en 246 lb-ft (334 Nm) koppel en 193 kW (262 pk) en 275 lb-ft (373 Nm).
Een betaalbare supermini
De Volkswagen Polo is een supermini die in feite een kleinere en goedkopere versie is van de gerespecteerde legende, de Golf. De Polo kreeg echter snel een toegewijde volgeling die de kleine auto tot één van de meest duurzame modellen in de geschiedenis heeft gemaakt, de productie die vanaf 1975 duurde. Dit soort populariteit en een lang leven betekent ook dat het een slimme zet is om enigszins speciale modellen van de Polo te ontwikkelen, en zo hebben we de Polo GTI.
De 6R-generatie van de sportieve auto heeft een krachtige 1.4 TSI (1390 cm3) CAVE-motor. 1.4 lijkt misschien niet zo veel, maar de auto packs twincharger-technologie, die een turbocharger en een supercharger samenstelt gaan tot het vermogen van 130 kW (180 pk) en 180 lb-ft (250 Nm) koppel. Afgezien van de extra kracht, betekent dit soort geforceerde inductie ook dat de auto gemakkelijker van lage toeren afhaalt, wat duidelijk is uit het feit dat het maximale koppel beschikbaar is vanaf 2000 tpm – nogmaals, van een 1,4 l benzinemotor.
Dit soort kracht en flexibiliteit, evenals het feit dat de 6R aanzienlijk lichter is dan het vorige model, vertaalt zich naar de 0 – 100 km / u tijd van 6,9 s of 6,7 s, afhankelijk van de versnellingsbakkeuze en de topsnelheid van 229 km / u. Het vermogen kan echter aanzienlijk stijgen, waardoor het model een stuk beter scoort dan de Golf 7 GTI, wat betekent dat de jongere en kleinere broer gemakkelijk de grote achterlaat op de weg.
Hoe? Afstemmen, natuurlijk. ZIPtuning heeft een uitgebreid afstemmingsprogramma voor de VW Polo GTI 1.4 TSI-tuning en bevat drie upgradefasen die de kracht met bijna 50% verhogen. U hoeft niet zo ver te gaan, omdat de drie fasen veelzijdige mogelijkheden bieden, zowel qua prijzen als qua prestaties. Dit is wat ze bieden.
FASE 1 VW POLO GTI 1.4 TSI CHIPTUNING
Ja, de Fase 1 is slechts een nieuwe afstemming van de OEM-ECU. Ondanks het feit dat het geen nieuwe hardware onderdelen draagt, geeft fase 1 een aanzienlijke boost. De remap van de Polo GTI bestaat uit verschillende, niet erg ingrijpende wijzigingen, maar de som van hun effecten is uitstekend.
Het fase 1 1.4 TSI-afstemmingsproces begint met een lichte verhoging van de druk van de turbocompressor. De druk kan ook worden gewijzigd door de implementatie van een andere katrol, maar dat kan een te grote belasting voor het systeem zijn, dus het gebruik van de ECU-software mods om de turbodruk te verbeteren is over het algemeen een betere, veiligere en efficiëntere upgrade.
De extra turbodruk verhoogt de luchtbelasting zodat, om het mengsel te behouden zoals het hoort, extra brandstof wordt toegevoegd door de injectie aan te passen. Dit zorgt voor een juiste verbranding en veilige werking van het systeem.
Ten slotte moet de ontsteking worden aangepast. Meer lucht en brandstof zullen meer tijd nodig hebben om volledig te verbranden, zodat het ontstekingstijdstip wordt verplaatst naar een vroeger stadium. Deze vooruitgang heeft een bijkomend voordeel van het verbeteren van de gasrespons. Nu reageren moderne benzinemotoren al heel goed, terwijl geforceerde inductie dit nog beter maakt. Het is erg moeilijk om uit te leggen hoe goed de gasrespons is na het voortbewegen van de ontsteking. Dit is iets dat u eigenlijk gewoonweg zelf moet ervaren om erover mee te kunnen praten. De auto springt bij elke gaspedaaldruk naar voren, maar na fase 1 ZIPtuning lijkt hij de acties van de coureur al een stap voor te blijven.
VW Polo GTI 1.4 TSI Tuning-dyno stage 1
Deze upgrades tellen op tot 149 kW (202 pk) en 223 lb-ft (303 Nm) koppel. Dit soort kracht is volkomen veilig, zoals u kunt zien in het vorige gedeelte, en het is ontwikkeld op basis van de metingen die zijn verkregen van de 4 × 4 Super Flow Dyno en de Dyncom-testbank. Veilige niveaus worden nooit overschreden en alles werkt perfect met alleen standaard onderdelen, dus onze 1.4 TSI-tuning is net zo veilig als efficiënt.
FASE 2 VW POLO GTI 1.4 TSI-AFSTEMMING
Fase 2 gaat een stap verder door nieuwe hardware onderdelen toe te voegen. Deze onderdelen zorgen niet voor meer druk op de motor, maar ontlasten deze gedeeltelijk, omdat ze bestaan uit inlaat- en uitlaatonderdelen. Ze beginnen met een nieuwe koude luchtinlaat, geleverd door Forge Motorsport, en een krachtige intercooler van hetzelfde aftermarketbedrijf. Het andere uiteinde van het systeem van de motor wordt geleverd in de vorm van een nieuwe uitlaat, afkomstig van Super Sprint of Milltek. Na het toevoegen van de nieuwe onderdelen is de auto opnieuw op dyno getest.
VW Polo GTI 1.4 TSI Tuning-dyno-fase 2
Deze onderdelen helpen enorm bij het ademen van de motor en maken zo hun leven langer, terwijl ze een beetje kracht toevoegen. Het vermogen staat nu op 163 kW (222 pk) en een koppel van 334 Nm (334 nm), genoeg om de kleine Polo net zo krachtig te maken als de Golf 7 GTI, terwijl hij aanzienlijk lichter is.
FASE 3 VW POLO GTI 1.4 TSI-AFSTEMMING
Als u dacht dat de vermogenswinst van hardware onderdelen niet groot genoeg is, dan heeft u gelijk. De fase 2 hardwaredelen dienen eigenlijk als voorbereiding op het veld voor de grootste verbetering, die de fase 3 biedt – een nieuwe turbo. De krachtig presterende unit is afkomstig van LOBA en verhoogt de druk voor het vermogen van 193 kW (262 pk) en 275 lb-ft (373 Nm) van het koppel. Dit maakt de auto een stuk sneller dan de Golf 7 GTI en maakt er feitelijk een echte racemachine van, geschikt voor toegewijde en capabele chauffeurs. Het enige nadeel is dat u de fase 3 alleen kunt krijgen als uw Polo GTI wordt geleverd met een handleiding, aangezien de DSG met zeven snelheden niet bij de fase 3 ZIPtuning voor de VW Polo GTI kan worden geleverd. Dit is echter niet zo’n groot nadeel, omdat de drivers waar de fase 3 getunede Polo op is gericht, toch de voorkeur geven aan de handleiding.
VW Polo GTI 1.4 TSI Tuning-dyno 3e fase
De standaard Polo GTI is, nou ja, een GTI. Het is een capabel voertuig dat helemaal niet saai is om in te rijden. Het is gericht op de mensen die genieten van krachtige, lichtgewicht auto’s en degenen die zeker een toename van het vermogen van bijna de helft van de originele paardenkracht zullen verwelkomen. Als u daar een bent, dan is ZIPtuning de plaats voor u. Neem contact met ons op om te zien wat we voor uw auto kunnen betekenen.