De VW Golf 1.0 eTSI chiptunen levert zo veel extra plezier op. Dit hebben wij zelf zeker ook gemerkt. Deze 1.0 eTSI mild-hybrid is één van de beste Golfs die we tot nu toe hebben geprobeerd als het gaat om zuinige 3-cilinder motoren. De VW Golf 1.0 eTSI is soepel en verfijnd – precies zoals de bestuurder dat graag heeft – en dat wordt ondersteund door een sterke efficiëntie, mede dankzij de elektrificatie. Maar de nadelen blijven helaas ook nog bestaan; het infotainmentsysteem is gebrekkig, net als bij de GTI VIII die we hebben getest, en de kwaliteit kan hier en daar beter. Toch is deze Golf aantrekkelijker dan ooit als milde hybride.
Een aantrekkelijke versie van de Mk8 Volkswagen Golf
Door de jaren heen hebben we natuurlijk kennis mogen maken met tal van uitvoeringen van de Volkswagen Golf. Dit model lijkt de populariteit gewoonweg niet van zich af te schudden. De VW Golf 1.0 eTSI zou wel eens de meest aantrekkelijke versie van de Mk8 Volkswagen Golf tot nu toe kunnen zijn – en wel om een aantal redenen. De eerste reden is de aandrijflijn. We hebben de nieuwste Golf al eerder in de krachtigere 1.5-liter eTSI mild-hybride vorm geprobeerd, maar deze nieuwste 1.0 eTSI biedt met 108 pk minder vermogen, maar is ook betaalbaarder.
Toenemende sportiviteit in de VW Golf 1.0 eTSI
De VW Golf 1.0 eTSI wordt alleen geleverd met een zeventraps automatische DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling, vanwege de 48-volt mild-hybride technologie. Hierdoor kan de 1,0-liter driecilinder turbomotor in de ‘coast’-modus gaan, waarbij het toerental terugvalt naar stationair als je niet op het gas gaat om de efficiëntie te verbeteren. Met de extra ZIP boost van 20 pk en 40 Nm wordt de VW Golf 1.0 eTSI een stuk sneller. De auto is letterlijk sportief aan het worden, en dat is een hele prestatie met een 1.0 TSI blok. Gezamenlijk met de mild-hybrid geeft het de tuning zo veel meer dynamiek dat het bijna aanvoelt als de Golf VIII 1.5 eTSI. Sprints van 80 naar 120 km/u zijn voor de VW Golf 1.0 eTSI makkelijk na tuning. De auto heeft echt meer ‘schouders’ om ook goed uit de verf te komen op langere afstanden op de snelweg.
Brandstofverbruik van de VW Golf 1.0 eTSI verminderen
Het paradepaardje van het systeem is dat het de verbrandingsmotor ook helemaal kan uitschakelen. Mild hybrides kunnen niet alleen op elektrische energie rijden, dus dit is alleen mogelijk voor korte periodes wanneer je het gaspedaal loslaat. Toch, dankzij de elektrische architectuur van 48 volt en een kleine lithium-ion batterij die hulpvoorzieningen (zoals de stuurbekrachtiging) voedt, is het een slimme manier om het brandstofverbruik te verminderen zonder de complexiteit – en de kosten – van een volledig hybride of plug-in systeem. Het betekent dat deze VW Golf 1.0 eTSI officieel tot 54,3 km/uur kan rijden met een CO2-uitstoot van 118 g/km, en bewijst hoe elektrificatie niet alleen het brandstofverbruik ten goede kan komen, maar in dit geval ook het karakter van de verbrandingsmotor.
De extra ‘puf’ voor de VW Golf 1.0 eTSI
Het in- en uitschakelen van de motor merk je nauwelijks op, zo geraffineerd is de kalibratie van de techniek. Wanneer je het gaspedaal aanraakt komt de driecilinder onopvallend tot leven, waarbij de mild-hybride startgenerator bij lage snelheden en bij het wegrijden een klein beetje koppel levert om de verbrandingsmotor te ondersteunen. Je merkt niets van deze extra puf, maar de acceleratie verloopt soepeler. Slechts af en toe merkten we een lichte schok van de aandrijflijn. Hij is echter nooit luidruchtig, en met een rijk gespreid koppel (het voelt gespierder aan dan het vermogen van 200 Nm doet vermoeden) hoef je ook niet hard te werken.
De VW Golf 1.0 eTSI blijft relatief rustig
Het gemoedelijke karakter van de VW Golf 1.0 eTSI wordt ondersteund door de bescheiden lichtmetalen 16-inchwielen van de Life-uitvoering. De dikke zijwanden van de banden zorgen voor extra vergevingsgezindheid bij het opvangen van oneffenheden in de weg, zodat de Volkswagen Golf relatief rustig blijft, zelfs op onze ruige landweggetjes. Hij is nog steeds meer dan dynamisch genoeg, met een snelle, relatief communicatieve besturing voor een familie hatchback, hoewel hij je niet pakt zoals een Ford Focus. Maar de grip is goed, de besturing is licht en precies. De VW Golf 1.0 eTSI is veilig en stabiel met slechts een vleugje bevrediging in de manier waarop hij reageert als je iets harder gaat.
Zoals het een echte Volkswagen Golf betaamd
Het grootste compliment dat we de VW Golf 1.0 eTSI kunnen geven is dat hij echt wel rijdt zoals een Volkswagen Golf zou moeten rijden. We zien het blok in meer modellen terug, waaronder in de VW Polo 1.0 eTSI, de Skoda Octavia 1.0 eTSI en de Seat Leon 1.0 eTSI. Allemaal aangestuurd door de bekende MG1 computer.