Volkswagen Golf VI 1.4 TSI 122 pk na tuning
GEPLAATST IN chiptuning
De Volkswagen Golf VI 1.4 TSI (2009-2013) kreeg vanuit de fabriek 122 pk en 200 Nm koppel mee. Zoals inmiddels vele klanten van ZIPtuning weten: dat kan beter! Na de stage 1 tuning is het aantal paardenkrachten toegenomen met 25 naar 147 pk en is het koppel met maar liefst 53 Nm opgelopen naar 253 Nm.
Er is natuurlijk niks leuker dan tevreden klanten en lekker rijdende auto’s. Dat die twee prima samen gaan, bewijzen de reacties op onze site. We laten er graag een paar de revue passeren. Wellicht inspireren ze ook jou, eigenaar van een Golf 1.4 TSI, om ons ook op te zoeken voor het chiptunen van je wagen. We weten zeker dat je net zo enthousiast zult zijn als de klanten die je inmiddels voor zijn gegaan.
Caravan achter getunede Golf
Neem de heer G. Appelman, eigenaar van een (destijds) nieuwe Golf VI 1.4 liter, 122 pk, 7-DSG, die hij bij een kilometerstand van 6.000 door ons liet tunen. Appelman vertelt uit eigen beweging op onze site: ‘Het lijkt alsof er nu een zwaardere motor in hangt, bijvoorbeeld een 1.8 liter. De wagen trekt snel en stevig door naar 190. Vooral de inhaalsnelheid, met name bij kickdown, tussen 110 en 190 kilometer per uur is geweldig en verslavend. En dan heb ik de sportstand nog niet eens getest!’
Appelman onderwierp de wagen tijdens zijn vakantie in Frankrijk wel aan een andere, ultieme test. Hij hing aan zijn Golf, 1.235 kilogram, een beladen caravan met een totaalgewicht van 1.300 kilo. ‘Zonder tuning met de Golf over de Franse heuvels betekent heel veel terugschakelen en heel veel toeren maken’, weet hij nog van het jaar daarvoor. ‘Dat rijdt zeer onrustig en zeer vermoeiend. Je moet achter langzame caravans en vrachtwagens blijven hangen.’ Dat betekent eveneens veel oponthoud, zo vertelt hij. ‘De snelheid daalde vaak van 100 km/u naar 60 km/u. Gemiddeld 80, dus.’ Hemeltergend…
Inmiddels weet hij dat het ook anders kan! ‘Na chiptuning gaat het veel gemakkelijker de heuvels op en is rijden met een caravan weer een plezierige bezigheid geworden. Gemiddeld met 100-110 km/u door Frankrijk rijden is weer mogelijk. Ook kan ik nu langzame caravans en vrachtauto’s gemakkelijk inhalen. Op hellingen schakel ik een of twee versnellingen terug en ga ik met 90 á 100 kilometer per uur de helling over.’ Volgens Appelman bewijst het toegenomen koppel zich hier wel degelijk.
“Het is een sport om nog zuiniger te rijden”
Lege tank
Peter heeft niet veel met caravans, maar kickt blijkbaar meer op andere zaken, zo valt op te maken uit zijn reactie: ‘Ik heb er nu ongeveer 600 kilometer op zitten en ben nu langzaam aan het testen wat er nu echt veranderd is. De afgelopen week merkte ik al dat de motor (nog) rustiger loopt. Schakelen kan nu gewoon alsof ik in een diesel rijd (ik ben lui, klopt). Het fijnste (voorlopig) is in elk geval, dat ik niet meer van de 6 naar de 4 terug hoef te schakelen om een beetje vlot in te kunnen halen’, zo vertelt hij. ‘Nu de eerste kilometers er op zitten en ik de motor veilig op toeren kan jagen, merk ik pas echt wat er is veranderd. Ik had nooit gedacht ooit nog een grijns op mijn smoel te krijgen van gas geven in een 1.4-tje!’ Al met al is hij erg tevreden met de verandering die de motor heeft ondergaan. ‘Nu had ik al wel een en ander van de vermogenstoename verwacht, maar wat ik niet had verwacht, is dat het brandstofgebruik zo ver zou dalen. Nu heb ik natuurlijk een week als een watje gereden, maar 49,9 liter in de tank gooien en dan 820 kilometers op de dagteller zien staan, dat betekent dat ik net iets meer dan 6 liter op iedere 100 kilometer heb verbruikt!’ klinkt het lyrisch. ‘Ik had mij verheugd op wat sportiever rijgedrag van mijzelf, maar ik denk er nu hard over om te proberen om nóg zuiniger uit te komen bij mijn volgende tankbeurt. Nee, heus, ik ben geen boomknuffelaar, maar het is ergens ook wel een soort sport om nog zuinig(er) te rijden. Een onverwacht mooi resultaat. Al met al het geld meer dan waard!’
Zeer lage kosten
Appelman kan zeker meepraten over dat zuinige verbruik. ‘Ik rijd nu al bijna 4 jaar tevreden met ZIPtuning en heb geen enkel probleem met de motor of de chiptuning gehad’, zo vertelt hij. ‘Het gemiddelde verbruik is 14,4 kilometer per liter. Met de caravan erachter is dat circa 7 á 8 kilometer per liter.’ Volgens Appelman merk je bij normaal gebruik niets van de tuning. ‘Snel, fel en hard is mogelijk, maar dan moet je wel erop bedacht zijn om de Golf in de hand te houden’, stelt hij, ‘want hard gaat het zeker en hij gaat heel snel door naar z’n top van 210 kilometer per uur.’ Appelmans Golf heeft zodoende adaptieve schokdempers die desgewenst kunnen switchen tussen ‘normaal’ en ‘sport’. ‘Maar mijn doel om makkelijker, sneller en veiliger met de zware caravan te rijden is dankzij ZIPtuning tegen zeer lage kosten bereikt!’
Wil jij jouw Volkswagen Golf VI 1.4 TSI ook helemaal bij de tijd hebben? Vraag dan vrijblijvend om meer informatie, of maak nu een afspraak om langs te komen. Check voor meer uniek beeldmateriaal onze Facebookpagina en Instagram.