De Mercedes A 180 komt er standaard nogal bekaaid vanaf. Slechts 122 pk en een koppel van 200 Nm. Dat kan aanmerkelijk beter. Vooral als je je bedenkt dat er exact dezelfde motor in ligt als bij de A 200 met 156 pk. Helaas is de motor door de fabrikant elektronisch begrensd en daarom haalt de A 180 niet de 156 pk van zijn grotere broer. ZIPtuning kan dat eenvoudig verhelpen. Niet alleen gaat de softwarematige begrenzing eraf, ook geven we de wagen nog wat extra pit. Dus lekker meer rijplezier, comfort en vermogen voor een aantrekkelijke prijs!
Alweer in 2012 introduceerde Mercedes haar nieuwe A-klasse, een lijn volledig anders dan de eerdere twee generaties met dezelfde naam. Mercedes stapte in dat jaar af van de family-mpv, maar introduceerde een nieuwe hatchback. Auto’s met het formaat van een Volkswagen Golf, maar aanmerkelijk chiquer. Geduchte concurrentie voor de Audi A3 en de BMW 1-serie. En, zo kunnen we inmiddels vaststellen, met goed resultaat. Dat vinden ze bij de fabrikant ook. Daarom heeft Mercedes voor 2015 nieuwe modellen van de A-klasse aangekondigd.
Meer luxe met de A-klasse
Het economische tij mocht dan flink tegenzitten, maar enkele jaren geleden gingen steeds meer autofabrikanten zich toeleggen op de ‘premium’ middenklasse om zo leukere alternatieven voor bijvoorbeeld de Opel Astra en de Volkswagen Golf te bieden. Een zelfde ‘handzame’ formaat, maar luxer en spetterender. En met dito prijskaartje, alsof er helemaal geen sprake is van een recessie. Of misschien juist wel daarom. Want wie dan toch een nieuwe wagen moest aanschaffen, had ‘voor een paar centen meer’ wel iets fraais. Ten tijde van Mercedes’ introductie werd dit segment gedomineerd door Audi – met de A3 – en door BMW met zijn 1-serie. Maar aan deze heerschappij werd sindsdien uitvoerig geknaagd.
“Een handzame formaat, maar luxer, mooier en spetterender”
Sportief rijden
De Mercedes A 180 rijdt heerlijk sportief. Een pluspunt ten opzichte van de eerdere A-klasse, zo constateerde een ieder. Logisch, tenslotte ligt de hatchback lager op het wegdek dan de eerdere familywagons en dat merk je. De besturing is aantrekkelijk licht door de elektromechanische stuurbekrachtiging en de wagen laat zich mooi sturen. De Mercedes A is leverbaar in een brede variatie. Je hebt de keuze uit drie benzinemotoren en twee diesels, waarbij alle versies een start-stopfunctie hebben om het brandstofverbruik te beperken.
De bak met zes versnellingen schakelt op zich prima, al vinden wij de automatische DCT versnellingsbak met dubbele koppeling wel wat aan de trage kant. Het weggedrag werd destijds in testen door menigeen als ‘netjes’ ervaren en ook wij constateren niet anders. Toch heb je het gevoel dat de 1.6 liter benzinemotor (122 pk) van de A 180 in het lage toerenbereik maar net genoeg trekkracht heeft… En tja, dat klopt ook wel. Tenslotte heeft Mercedes haar best gedaan om deze motor te begrenzen.
Chiptuning Mercedes A 180
De Mercedes A 180 heeft standaard slechts 122 pk en 200 Nm koppel. De A 180 heeft echter exact dezelfde motor als de A 200 die nota bene 156 pk levert. De motor in de A 180 is dan ook bewust begrensd. Dat betekent dat ZIPtuning er met tuning flink wat winst uit kan halen!
Na tuning is het aantal paardenkrachten toegenomen met 55 naar 177 pk en is het koppel met maar liefst 113 Nm opgelopen naar 313 Nm. De topsnelheid bedroeg oorspronkelijk 202 km/u en is nu ongeveer 222 km/u. De acceleratie was 9,2 seconden, maar de wagen is nu al van nul naar honderd in circa 8,3 seconden. Dat noemen wij nou eens motoroptimalisatie!
Enthousiaste reacties tuning Mercedes A 180
De heer Huybrechts zegt op onze site: ‘Na de chiptuning heeft mijn wagen een beter brandstofverbruik en accelereert hij, zodra hij lekker in zijn toeren zit, veel beter. Kortom, ik ben blij dat ik hem heb laten tunen!’
‘Chiptuning van mijn Mercedes Benz A 180 1.6T heeft een heel mooi resultaat opgeleverd,’ vindt ook de heer Wijdema. ‘Hij trekt sneller op, heeft meer koppel en verbruikt ook nog eens wat minder. Niets op aan te merken!’
‘Mijn Mercedes Benz A 180 1.6T heeft na de chiptuning een leuke vermogenswinst en het rijden zelf is hierdoor leuker geworden,’ stelt de heer Van de Bilt in zijn reactie op onze site. ‘Ik vind dat de motor stationair een stuk mooier loopt en beter reageert als je gas geeft. Vooral op de snelweg is een verminderd verbruik te merken.’
Wil jij jouw Mercedes A 180 ook naar een hoger level brengen? Vraag dan nu vrijblijvend informatie aan, of maak een afspraak in een van onze vestigingen!