De Golf GTE is een echte plug-in hybride. Sportief en zuinig zijn de kenmerken. Standaard heeft de wagen 204 pk en een koppel van 350 Nm. Maar dat kan natuurlijk beter. Al moeten we toegeven dat er weinig slechts te zeggen valt van de immens rappe acceleratie. In slechts 7,6 seconden van nul naar honderd. En toch… ZIPtuning zou ZIPtuning niet zijn als we niet nog wat aan de prestaties van deze bolide konden verbeteren! Wist u daarnaast dat wij de softwarematig tuning voor de GTE als eerste tuner in de wereld hebben ontwikkeld? Check onze video van de Golf GTE op de testbank, bekijk ons uitgebreide fotomateriaal en aanschouw de dynosheet met de verbluffende resultaten…
Na de GTI en GTD is de GTE de derde ‘GT’-versie in de Golf-reeks. Hij oogt stoer door onder meer zijn sportieve proporties. Zo staan de wielen verder uit elkaar, heeft hij een lagere daklijn en doordat de wielen op de ‘hoeken’ van de carrosserie staan, oogt hij nog sportiever. Uniek voor de Golf GTE is dat deze standaard is uitgevoerd met volledige LED-koplampen. Bovendien is de Golf GTE direct te herkennen aan de opvallende blauwe doorlopende bies in grille en koplampen.
Sportief en zuinig
Volkswagen bewijst dat sportiviteit en een ongekend zuinig brandstofverbruik heel goed te combineren zijn. De nieuwe Golf GTE is dan ook een echte plug-in hybride. Snelle prestaties en een mooi ‘GTI’ design gaan hand in hand met oog voor het milieu en een bijzonder lage uitstoot. Bovendien kan de Golf GTE voorzien worden van een trekhaak wat een trekvermogen van maar liefst 1.500 kg mogelijk maakt. Er zijn volgens de fabrikant maar weinig plug-in hybrids die hem dat na kunnen doen.
“Snelle prestaties, sportiviteit en zuinigheid in één”
Sportieve finishing touch
Door de units met LED-verlichting heeft de achterkant van de Golf GTE een bijzonder sportief uiterlijk. De LED-verlichting zorgt er tevens voor dat je uitermate goed zichtbaar bent voor het overige verkeer. Met de keuze van de velgen geef je jouw Golf GTE een sportieve touch. Standaard is de Golf GTE voorzien van 16 inch lichtmetalen velgen. Daarnaast kun je kiezen uit 3 prachtige 18-inch designs.
Wie aan de Golf GTI denkt, denkt natuurlijk ook aan de herkenbare geruite sportstoelen. Zo ook bij de GTE, met één belangrijk verschil: alles wat bij de GTI rood is, is bij de GTE blauw. Naast de stoffen bekleding ‘Clark’ kun je natuurlijk ook kiezen voor een optionele lederen bekleding, speciaal ontworpen voor de Golf GTE. Het geraffineerde zwarte leer is afgewerkt met herkenbaar blauwe GTE stiknaden. Sportief, luxe en comfortabel.
Overzichtelijke dashboard van de GTE
Door het naar de bestuurder gedraaide dashboard heb je in een oogopslag een goed overzicht en kun je alles intuïtief bedienen. Het multifunctionele lederen sportstuur maakt de bediening van de boordcomputer en het radio-navigatiesysteem zeer eenvoudig. Voor extra bedieningsgemak is ook de versnellingspook hoog geplaatst.
Aangezien de GTE over zowel een benzine- als een elektromotor beschikt, zie je dit ook terug in het instrumentenpaneel. De buitenste ring van de linker klok geeft aan hoeveel toeren de elektromotor draait. De binnenste kleine ring laat het aantal toeren van de benzinemotor zien. Met het driespaaks lederen sportstuur heb je echt iets goeds in handen. Het biedt perfecte grip en je kunt er ook je geluidsysteem, je boordcomputer en je telefoon mee bedienen.
De Volkswagen GTE Motor
De GTE wordt aangedreven door een 150 pk sterke 1.4 TSI-benzinemotor én een 102 pk elektromotor. In de ‘GTE-modus’ leveren benzinemotor en elektromotor samen tot wel 204 pk, maximaal 350 Nm koppel en een top van 217 kilometer per uur.
De elektromotor wordt gevoed door een lithium-ion-accu met een capaciteit van 8,8 kWh. In ‘e-mode’ kan de Golf GTE een afstand van maximaal vijftig kilometer volledig elektrisch rijden. De ‘elektrische’ maximumsnelheid bedraagt 130 km/uur. Met de elektromotor en benzinemotor samen heeft de GTE een theoretische actieradius van 939 kilometer. Zo is de Golf GTE geschikt voor zowel korte, volledig emissievrije ritten in stedelijk gebied, als voor lange afstanden. Bovendien kan de bewegingsenergie die in de vrijloop en tijdens het remmen vrijkomt, door recuperatie later weer worden ingezet tijdens de rit. Als bestuurder heb je dus zelf invloed op de hoeveelheid energie die wordt teruggewonnen. Op deze manier kun je nog zuiniger rijden.
Ongeëvenaarde automaat
DSG staat voor Direct Shift Gear, een systeem dat in een fractie van een seconde, automatisch van de ene naar de andere versnelling schakelt, zonder dat de aandrijvende kracht wordt onderbroken. Altijd soepel en direct schakelen. Een zestraps DSG-transmissie is standaard op de GTE.
Bovendien zorgt het elektronische sperdifferentieel XDS ervoor dat je minder onderstuur en een preciezer stuurgedrag hebt. Dit biedt meer grip op de weg en komt zo ook de veiligheid ten goede. Standaard is ook het Elektronisch Stabilisatie Programma (ESP) dat voorkomt dat de auto in kritieke situaties ‘uitbreekt’. Tijdens een dreigende slip of bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre corrigeert ESP de koers om een aanrijding te voorkomen.
Volledig Uitgerust
Deze plug-in hybride is volledig uitgerust… Zo helpt ‘Lane Assist’ de bestuurder om op de juiste rijstrook te blijven. Een camera in de binnenspiegel herkent de belijning op het wegdek en corrigeert met een beetje tegenstuur als de auto te ver buiten de rijstrook dreigt te gaan. Met ‘Dynamic Light Assist’ wordt het grootlicht automatisch ingeschakeld wanneer je harder dan 65 km per uur rijdt. De lichtbundel wordt automatisch aangepast als de camera een tegenligger herkent. En met ‘Sign Assist’ worden door middel van een camera snelheidslimiet en inhaalverbod verkeersborden herkend. Deze verkeersborden worden geprojecteerd in het display tussen de snelheidsmeter en toerenteller en/of in het scherm van het navigatiesysteem. Het Adaptive Cruise Control-systeem (ACC) is een vernuftig systeem dat niet alleen de door jou ingestelde snelheid in de gaten houdt, maar ook de afstand tot je voorligger. Met behulp van de radarsensor ‘Front Assist’ wordt de snelheid van je auto automatisch aangepast als er bijvoorbeeld voor jou een langzamer voertuig invoegt. Indien nodig brengt het systeem het voertuig zelfs volledig tot stilstand.
Tuning van de Golf GTE
Standaard heeft de Golf GTE 204 pk en een koppel van 350 Nm koppel. In slechts 7,6 seconden spurt de wagen van nul naar honderd. Na chiptuning is er 27 pk bijgekomen en meten we 231 pk. Het koppel is met 57 Nm gegroeid naar maar liefst 408 Nm. De topsnelheid voor tuning was 217 km/u en is nu circa 232 km/u. De acceleratie was zoals gezegd slechts 7,6 seconden en ligt na tuning rond de 7.0 seconden.
Bekijk hieronder onze video van de Volkswagen GTE op de testbank:
Wil jij jouw Volkswagen Golf GTE ook naar een hoger level brengen? Vraag dan nu vrijblijvend informatie aan, of maak een afspraak in een van onze vestigingen!