De Peugeot 508 1.6 THP is affabriek helemaal nog niet zo slecht bedeeld. Met 156 pk en 240 Nm koppel weet deze sportieve wagen menigeen af te troeven. En ook de acceleratie van 8,6 seconden is bepaald geen slakkengang. Maar het kan beter. Dat ontdekte ook de heer A. Rooyakkers, die zijn Peugeot na vijfduizend kilometers liet chiptunen. ‘Het verschil is ENORM! Naast dat hij een stuk sneller optrekt zit het grootste voordeel in het soepele rijden. Hij gaat nu ook bij lage snelheden / toeren soepeler de bocht door en accelereert vlot. Het lijkt alsof ik een nieuwe versnellingsbak in de wagen heb.’
De Peugeot 508 is krachtig en eigentijds. De prominente, rechtop geplaatste grille, met centraal daarin de Peugeot-leeuw, kenmerkt zijn verschijning. Het elegante design wordt doorgezet in het interieur. De gebruikte materialen en de zorg die aan de afwerking is besteed, zorgen voor een luxueuze ambiance. Dankzij hightech voorzieningen ligt ook het comfort- en het veiligheidsniveau van deze Franse wagen op een hoog niveau. De motoren van de Peugeot 508 zijn van de nieuwste generatie en leveren met hun prestaties en efficiency een grote bijdrage aan het rijplezier.
Raffinement zonder franje
Het elegante design van de 508 is tot in de kleinste details van het interieur doorgevoerd. In de hightech, cockpit met zijn head-up kleurendisplay, strakke design van het dashboard en 7 inch touchscreen, voelden wij ons tijdens een testrit direct thuis. De sierelementen en bekledingsmaterialen zijn van hoogwaardige kwaliteit. Het chroom, de in hoogglans of zijdeglans zwart afgewerkte delen en het leer vormen een stijlvolle combinatie. De 508 is het toonbeeld van raffinement, zonder overbodige franje. Ons gevoel is exact wat de fabrikant voor ogen had, zo blijkt. ‘In het interieur van de 508 is alles erop gericht de bestuurder en passagiers een optimaal comfort te bieden,’ zo stelt de aanbiedingsbrochure. ‘Het interieur is niet alleen stijlvol, maar biedt ook veel ruimte en voorzieningen die het rijplezier nog verder vergroten.’ Ja, we snappen best waarom er behoorlijk veel van deze wagens in Nederland rondrijden.
De Peugeot 508 wordt tegenwoordig geleverd met een Euro 6-benzinemotor: de 1.6 e-THP 165 S&S. Deze motor kan worden gekoppeld aan een hand-geschakelde 6-versnellingsbak of de nieuwe automatische transmissie EAT6 met 6 versnellingen. Deze motor met, tegenwoordig, een vermogen van 165 pk staat borg voor een lage CO2-uitstoot, vanaf 129 g/km met een handgeschakelde 6-versnellingsbak. BlueHDi is de naam van de Euro 6-dieselmotoren van Peugeot. Dankzij de technologie van deze motoren wordt de NOx-uitstoot (stikstofoxide) met meer dan 90% verminderd. Ook de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik zijn aanzienlijk lager, terwijl 99,9% van de roetdeeltjes wordt tegengehouden door het standaard aanwezige roetfilter. De 2.0 BlueHDi 150-motor, gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak, heeft een CO2-uitstoot van slechts 105 g/km (Berline en SW). Dat is de laagste waarde voor een motor met dit vermogen in dit segment.
Lekker wegligging
Achter het stuur van de Peugeot 508 raakten we snel overtuigd van Peugeots knowhow op het gebied van wegligging. De specifieke afstemming van het onderstel biedt een ideale combinatie van comfort en sportieve prestaties. En met de cruise control kun je met een constante snelheid rijden, terwijl je met de snelheidsbegrenzer een snelheid kunt instellen die je niet wilt overschrijden. Ideaal, maar toch… In iedere auto is ruimte voor verbetering, zo weten we bij ZIPtuning. Dus gingen we aan de slag.
“Overtuigd van Peugeots knowhow op het gebied van wegligging”
De Peugeot 508 1.6 THP heeft af fabriek 156 pk en 240 Nm koppel. Na tuning is het aantal paardenkrachten toegenomen met 36 naar 192 pk en is het koppel met maar liefst 63 Nm opgelopen naar 303 Nm. Kijk, nu is ‘de Franse slag’ echt weg en brult de wagen pas echt lekker. Waar de topsnelheid oorspronkelijk 222 km/u bedroeg, is dat nu opgelopen naar ongeveer 237 km/u. En zoals we al aangaven was de acceleratie een respectabele 8,6 seconden, maar is ook dat nu verbeterd naar 8,1 van nul naar honderd.
Enthousiast over tuning
‘Mijn Peugeot 508 1.6 THP heb ik met 5.000 kilometer op de teller laten chiptunen,’ vertelt de heer A. Rooyakkers. ‘Op dit moment heb ik er 30.000 kilometer mee gereden. Het verschil na chiptuning is ENORM. Naast dat hij een stuk sneller optrekt zit het grootste voordeel in het soepelere rijden. Hij gaat nu ook bij lage snelheden / toeren soepeler de bocht door en accelereert vlot en met een constante vermogensopbouw. Het lijkt zelfs alsof je een nieuwe versnellingsbak hebt maar dit komt door de toename van het koppel. Daarnaast is het gewoon prettig om op de snelweg een linksrijder snel optrekkend in te kunnen halen. En dat voor een 1.6!’
Wil jij jouw Peugeot 508 1.6 THP ook naar een hoger level brengen? Vraag dan nu vrijblijvend informatie aan, of maak een afspraak in een van onze vestigingen!