De Renault Clio 1.5 DCI kreeg vanuit de fabriek 90 pk en 220 Nm koppel mee. Dat klinkt niet onaardig en als je de wagen ziet, dan denk je ook ‘dat is een pittig ding’. Helaas valt dit tegen. Eenmaal op de weg weet de wagen niet echt te imponeren. Dat doet hij wel als ZIPtuning er klaar mee is. Dan is je diesel nog steeds zuinig, maar ook een stukje pittiger. Dat past natuurlijk beter bij het imago van deze leuke Française.
Natuurlijk had je kunnen kiezen voor een Koreaan, Spanjaard, Japanner of Italiaan, maar waarom zou je? Ze is een compacte vijfdeurs hatchback en ook nog eens mooi van aanzien. De Française, vaak in fel rood, wist enkele jaren geleden al zonder pardon te verleiden. Of kozen we ‘massaal’ voor deze Clio omdat we eigenlijk chauvinist zijn? Was het omdat de Nederlandse auto-ontwerper Laurens van den Acker zich er tegenaan bemoeide?! In ieder geval is zeker, de vormgeving van deze Clio was weer beter dan die van haar voorgangers.
Rode furie
‘Bolle, speelse vormen die samengaan met gespierde schouders’, zo repte men destijds in de pers over deze Clio. En ‘alsof Renault de voorgaande jaren wil goedmaken, is de nieuwe Clio de meest opvallende en charmerende auto in z’n klasse’. De Clio is beschikbaar in vele felle tinten. Menigeen koos destijds voor rood zoals wij ook hebben gedaan. Het ziet er gewoon lekker uit. Zeker als je bedenkt wat voor furie het wordt zodra onze engineers haar hebben gechiptuned! Maar laten we eerst wat meer op deze oorspronkelijke Française inzoomen…
Rijplezier kan beter
Qua techniek is deze vierde Clio-generatie volledig gestoeld op haar voorloper. Wel is het platform breder en langer gemaakt, waardoor de auto stabieler en ruimer is. Ook is deze ‘nieuwe’ Clio lager dan de vorige generatie. Met recht, want alleen zo kun je de stroomlijn, en daarmee natuurlijk ook het verbruik, verbeteren. Wat bleef was de standaard wielophanging van de derde voorafgaande generatie. Logisch, want de Clio stuurde al lekker, dus als je meent dat dat geen verdere verbetering behoeft, dan kun je het beter bij het oude laten. Tenslotte is de grip in de bochten zeker goed te noemen en rijdt de Clio ook op de minder goed begaanbare wegen nog steeds heel comfortabel. Maar toch… het rijplezier kon beter, zo bleek uit vrijwel iedere reactie na verschijnen. Zeker ten opzichte van de concurrentie bleef de Clio toch wel wat achter.
“Goede prestaties en zuinig brandstofverbruik”
Zuinig
De motoren van de Renault Clio 1.5 DCI werden wel grotendeels nieuw ontworpen. Het doel: goede prestaties en zuinig brandstofverbruik. Dat laatste is zeker gelukt. Maar goed, zuinigheid is één, maar rijdt het ook een beetje? Heel eerlijk, ja en nee. Ja, het rijdt. Nee, het rijdt niet zoals we hadden gehoopt. Deze diesel toont niet bijster veel karakter, geeft je nergens het gevoel in een snelle auto te rijden en dat is toch een gemiste kans. De wagen laat zich, hoe zullen we het zeggen, ‘ontspannen’ rijden. Dat is uiteraard zeer prettig, maar daarmee imponeer je niet. Ach, gelukkig is daar ZIPtuning…
Tuning van de Clio
Na tuning is het aantal paardenkrachten toegenomen met 25 pk naar 115 pk en is het koppel met maar liefst 43 Nm opgelopen naar 263 Nm. De topsnelheid bedroeg oorspronkelijk 180 km/u en ligt nu rond de 194 km/u. De acceleratie was 12,1 seconden, en de wagen gaat nu van nul naar honderd in circa 11,7 seconden.
Meneer Habing raad iedereen aan tuning uit te laten voeren voor de Clio en schreef op onze website de volgende aanbeveling: ‘Ik kan iedereen aanraden deze tuning te laten doen. Met name het verhoogde koppel van 263 Nm in combinatie met het gewicht van deze auto maakt het rijden in bergen tot een feestje. Wanneer je in je spiegels ziet dat auto’s met veel meer pk’s het nakijken hebben geeft dit wel een kick.’ Kijk, dat horen we graag.
Wil jij jouw Clio 1.5 CDI ook naar een hoger level brengen? Vraag dan nu vrijblijvend informatie aan, of maak een afspraak in een van onze vestigingen. Check voor meer uniek beeldmateriaal onze Facebookpagina.