Bij ZIPTuning zien we de Porsche Panamera graag. Het lijkt er momenteel op dat hybride elektrische voertuigen niet alleen een technologisch compromis zijn, maar een doodlopende weg in termen van evolutionaire techniek. Hoewel er veel gepraat wordt over ‘range extender’ hybrides met kleine, ultra-efficiënte verbrandingsmotoren (ICE) die als generator fungeren, zijn er nog maar weinig op de markt gekomen. In plaats daarvan lijkt het tegenovergestelde te zijn gebeurd: batterijen worden gebruikt om de emissies te verlagen in een beperkt aantal omstandigheden, die gelukkig samenvallen met de omstandigheden waaronder auto’s door regelgevende instanties worden getest. Ja, ze verhogen het vermogen, vaak aanzienlijk, maar de batterijen en de motor voegen gewicht toe, waardoor veel van dat voordeel teniet wordt gedaan. ZIPTuning heeft de beschikking over een Porsche Panamera Turbo S Hybrid en we reden hier een dag mee rond in onze omgeving tussen de weilanden door en door bochtige wegen.
Mooie looks van de Porsche Panamera
We kunnen zeker zeggen dat de Porsche Panamera in Sport Turismo uitvoering een mooi ding is. We hebben bij ZIPTuning regelmatig snelle estates en de Porsche Panamera is misschien wel de best uitziende van de partij, hoewel een aantal collega’s hier pleiten voor de Audi RS6 Avant. De sportieve Porsche Panamera is erg lang en erg breed, en hiermee verbergt de Panamera zijn gewicht verrassend goed.
De Porsche Panamera – Af Fabriek
De absurde vermogens- en koppelcijfers van vermeende gezinsauto’s zijn tegenwoordig vanzelfsprekend, maar we associëren ze meestal met EV’s. De Turbo S E-Hybrid levert echter 680 pk (515 kW) stock en uit de combinatie van de 4,0-liter V8 met dubbele turbo en de e-motor. DE ECU die deze aanstuurt is de MG1CS008, die bijvoorbeeld ook de Audi SQ8 4.0 TFSI aanstuurt. Dat totaal maakt de Porsche Panamera krachtiger dan een McLaren Artura of Lamborghini Huracan Performante. Qua koppel komt de auto uit op 870 Nm (641 lb ft), wat vermoedelijk kan wedijveren met sommige vrachtwagens. Officieel rijdt de Turbo S E-Hybrid in 3,2 seconden naar 100 km/u, een tiende van een seconde langzamer dan de niet-hybride Porsche Panamera Turbo S. Deze laatste produceert een gezonde 630 pk en weegt een derde ton minder dan zijn hybride broer.
ZIPTUNING UPGRADE STAGE 1: + 72 PK en + 152 NM. ECU MG1 CS008
Het resultaat is een auto die, dankzij het hoge gewicht, echt als een 750 pk snelle auto aanvoelt. Snel optrekken met een enorme diepe ‘explosie’ is mogelijk bij alle snelheden en de Porsche Panamera blijft onverstoorbaar, ongeacht de eisen die aan hem worden gesteld. Het verschil met de niet getunede versie is nadrukkelijk aanwezig. Na tuning heeft de auto zoveel extra dynamiek die overweldigend aanwezig is tijdens de acceleraties van 0-100 km/u en verder natuurlijk van 80-160 km/u, om daarna in een lijn door te trekken richting 290 km/u met V-Max OFF, wat onze klanten inmiddels al ervaren hebben. Dit wordt in de hand gewerkt door een ronduit briljante carrosseriebeheersing en een verrassend verfijnd rijgedrag dankzij de luchtvering rondom.
Uitstekende besturing van de Porsche Panamera
De besturing is goed gewogen en nauwkeurig en, hoewel de auto zelf te groot is om comfortabel rond te gooien, boezemt hij vertrouwen in bij alle snelheden en ongetwijfeld onder veel slechtere omstandigheden dan de droge septemberdagen waarop wij ervan genoten. Het is absoluut het toonbeeld van de continentale cruiser.
Het interieur van de Porsche Panamera
Porsche is er zeker in geslaagd om de Porsche Panamera te voorzien van een zitpositie die voelt alsof je in een lage Porsche 992 plaats neemt (ook als 992 Turbo S meerdere keren door ZIPTuning onder handen genomen). Later meer.. Het stuurwiel is een mooi formaat driespaaks model, dat past bij de 911’s, inclusief de vreemd genoeg aangename uitsparingen in de spaken. Het omlijst een centraal geplaatste en zeer grote toerenteller die het instrumentenpaneel domineert. In het midden bevindt zich het verplichte touchscreen met daaronder in de middenconsole gelukkig een aantal sneltoetsen. Het ontwerp hiervan is iets minder geslaagd, want door de ondiepe hoek zijn de schakelaars niet altijd in één oogopslag te lezen.
De Porsche Panamera biedt voldoende ruimte
De passagiers kunnen in de Porsche Panamera even goed zitten, met goed gevormde en ondersteunende stoelen, behoorlijke beenruimte en goede hoofdruimte, omdat de Sport Turismo de aflopende daklijn van de standaard Porsche Panamera vermijdt. Onze auto was uitgerust met het panorama dak dat het interieur, dat dankzij het lichte leder al luchtig aanvoelde, nog eens extra accentueert. Zoals verwacht van een Porsche – en voor de prijs – is alles voortreffelijk afgewerkt. De bagageruimte van de Sport Turismo is echt ruim, lang en regelmatig van vorm, maar niet zo breed als sommigen zouden wensen, terwijl de accu en de motor hem van enige diepte beroven.
De aanwezigheid van de hybride aandrijflijn
De hybride aandrijflijn is duidelijk het belangrijkste onderdeel van de technologie die in de Porsche Panamera is geïntegreerd en werkt, zoals het hoort, geheel onopvallend. De auto kan zo worden ingesteld dat hij tijdens een lange reis geforceerd wordt opgeladen en dat de lading wordt afgesloten, bijvoorbeeld voor het einde van een rit over de A2 naar het stadscentrum van Amsterdam. De Porsche Panamera start altijd in elektrische modus, wat sommige buren je misschien in dank afnemen, want de sportuitlaat is niet geheel onopvallend. Als je voorzichtig rijdt, blijft dat zo tot zo’n 45 km/u en tot voorbij de maximumsnelheid op de snelweg.
Het instrumentenpaneel van de Porsche Panamera
Het centrale touchscreen reageert snel en zonder vertraging, terwijl de sneltoetsen zeer welkom zijn. Het instrumentenpaneel voor de bestuurder is een mix van door ons van ZIPTuning gewaardeerde Old School Dashboards – de toerenteller – geflankeerd door twee displays. Deze kunnen worden geconfigureerd om allerlei informatie weer te geven, waaronder rijgegevens van het circuit. Het is wel jammer dat de navigatiesoftware die Porsche heeft gekozen altijd een copyrightcredit moet bevatten, want verder is het prachtig om naar te kijken.
Tuning upgrade van de Porsche Panamera maakt veel goed
De Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo heeft een breedte van mogelijkheden die overeenkomt met de lengte van zijn naam. Comfortabel, stil en met een werkelijk zeer hoog sportauto niveau dat na de tuning ZIPSTAGE1 alleen nog maar indrukwekkender is. Een auto voor alle doeleinden, van voor het dagelijkse woon-werkverkeer tot snelle uitstapjes naar Zuid-Frankrijk. Het is echter niet echt een 911 voor het gezin, omdat zijn gewicht hem tegenwerkt op het gebied van sportieve wendbaarheid en feedback. Echter de tuning upgrade maakt hier heel veel aan goed. Toch vraagtekens? De niet-hybride Porsche Panamera Turbo S misschien? De Porsche Panamera Turbo is recentelijk ook door ons bereden en voelt na een ZIPTUNING STAGE 1 aan als een wendbaar en zeer sportieve GT.