Bedrijfswagen met een ‘bite’ nu te tunen
Een bedrijfswagen biedt je als ondernemer vaak net dat beetje extra. Maar jammer blijft wel dat ze minder pittig in het verkeer zijn. Dat vonden veel bestuurders van de Mercedes-Benz Vito met jou. Zij vroegen ZIPtuning om hun wagens net even wat meer pit te geven. Want chiptuning biedt ook hier extra rijplezier. Kom daarom ook langs!
We mochten laatst de Mercedes Vito 114 CDI testen. Van de eerdere 111 naar de 114 CDI lijkt niet echt noemenswaardig, maar is bij de Mercedes-Benz Vito best een ingrijpend verschil. Met het motorblok niet overdwars geplaatst maar in de lengterichting en de aandrijving niet vóór maar achter, rijdt hij nog prettiger dan zijn kleine broer.
‘Niet Mercedes-waardig’
Het commentaar was niet van de lucht. De Vito 111 CDI kreeg het zwaar te verduren. Het zou ‘niet Mercedes-waardig’ zijn. Toegegeven, de rijervaring van de achterwiel aangedreven 114 CDI verschilt aanmerkelijk ten opzichte van de voorwiel aangedreven 111 CDI, maar daarmee was de 111 zeker niet ronduit slecht te noemen. Bovendien realiseren we ons dat het toch een beetje appels met peren vergelijken is. Tenslotte reden we de 114 als automaat, met de superbe 7G-TRONIC als versnellingsbak, waar we eerder een 111 als handgeschakelde wagen hadden geprobeerd. Tja…
Vlotter
Die automaat had een groot nadeel, want de Vito 114 voelde daardoor nauwelijks vlotter dan de 111. Zeker, het verschil in vermogen (136 versus 114 pk) en koppel (330 versus 270 Nm) lijkt behoorlijk, maar in de praktijk merkten wij geen beduidend verschil (maar wees gerust, na chiptuning is dat verschil er wel, maar daarover later meer!). Eigenlijk verwacht je zelfs meer van een wagen met de aanduiding 114, maar konden we dit nauwelijks een verbetering noemen ten opzichte van de 111. Maar zoals gezegd: appels en peren. Handgeschakeld versus automaat; laten we het daar maar op houden. Natuurlijk vroegen we ons nu wel af hoe de sterkere varianten (de 116 en de 119 Bluetec, met respectievelijk 163 en 190 pk) het zouden doen.
Mooie resultaten na tuning!
Dat weten we inmiddels. Sterker nog, we hebben deze modellen al vaak mogen tunen. En de resultaten liegen er niet om! Sinds enige tijd kunnen de volgende modellen door ons getuned worden: Mercedes-Benz Vito 119 Bluetec (2100 cc), standaard met 190 pk en 440 Nm koppel, maar na tuning 222 pk en een koppel van 503 Nm. De Vito 116 CDI brachten we van 163 pk en een koppel van 380 Nm naar 202 paardenkrachten en een koppel van 463 Nm. De Vito 114 CDI (136 pk en 330Nm) tuneden we naar 202 pk en 463 Nm. Dit model heeft overigens dezelfde motor als de 116 CDI (2100cc) met 163 pk, maar de motor is in het motormanagementsysteem elektronisch begrensd. De Mercedes-Benz Vito 111 CDI (114 pk en 230 Nm) brachten we naar 162 pk en 383 Nm, en de Vito 109 CDI (88 pk en 230 Nm) wisten we ook te upgraden naar 162 pk (!) en 383 Nm. Logisch ook, want de 109 heeft dezelfde motor als de 111, alleen was ook deze in het motormanagementsysteem elektronisch begrensd. Doodzonde, want na tuning werd het dubbele aantal paardenkrachten ontketend. Een verademing dus voor de chauffeur!
Wil jij jouw Mercedes-Benz Vito ook naar een hoger level brengen? Vraag dan nu vrijblijvend informatie aan, of maak een afspraak in een van onze vestigingen!