Lyon is ondernemer en heeft daarom een betrouwbare auto nodig. Vanwege de vele woon-werk kilometers koos hij in 2006 voor een BMW 320 diesel. ‘Ik was een benzinewagen gewend, dus je weet dat, als je voor diesel kiest, je aan souplesse inlevert.’ Twee jaar en maar liefst 100.000 kilometer later, vond hij het welletjes en besloot hij om zijn BMW te laten chiptunen. ‘Ik kreeg er een volkomen nieuwe wagen voor terug!’
Liever wordt hij niet met naam en toenaam genoemd. ‘Noem me maar Lyon,’ zegt hij. ‘Iedereen die tuning bij ZIPtuning overweegt en wil weten wat mijn ervaringen met dit bedrijf zijn, die mag mij bellen. Die vertel ik graag over mijn ervaringen. Dat weten ze bij ZIPtuning.’
Tuning is nog geen racen!
En ja, er is iemand die hij liever niet wakker schudt. Zijn vrouw. ‘Er zijn dingen die je je vrouw beter niet kunt vertellen om problemen te voorkomen. Nee, ik ga niet vreemd, maar ik rijd wel in een getunde wagen.’ Tuning staat bij menigeen nu eenmaal synoniem voor ‘racen’, weet Lyon. Ook bij zijn vrouw. ‘Ze zou zich onterecht zorgen maken,’ stelt hij. ‘Want wie zijn wagen tuned wordt snel weggezet als een ‘snelle rijder, maar ik ben juist erg zuinig op mijn spullen en ga nergens nodeloos te hard.’
Ongeloofwaardige reviews
‘In 2008 heb ik hem naar ZIPtuning gebracht. Ik had toen al honderdduizend kilometer op de teller,’ vertelt hij. ‘Vanwege het vele woon-werkverkeer, koos ik voor een diesel, maar dan weet je dat je aan souplesse inlevert.’ In een vaktijdschrift las hij over ZIPtuning en over wat zij met een wagen konden doen. ‘Ik las de reviews op hun site en vond het eerlijk gezegd allemaal nogal ongeloofwaardig.’ Inmiddels weet hij dat er geen woord van gelogen is. Sterker nog: hij is zelf net zo laaiend enthousiast als al die anderen. ‘Het is allemaal waar. Je krijgt er een geheel andere auto voor terug! Hij rijdt veel lekkerder dan voor de tuning.’ Hij vertelt er graag en enthousiast over.
Gevoel na tuning
Het vermogen van zijn BMW 320 ging van 163 pk naar 210 pk. Lyon: ‘Voorheen moest ik vol gas geven om een beetje vlot weg te komen, nu is het voldoende om het gas half in te drukken. Dan springt de wagen al weg. Echt een verbetering. Het koppel ging naar 420 en kwam van 330, dacht ik, maar pin me daar niet op vast. Ik ben nu eenmaal niet zo met die cijfertjes bezig. Veel belangrijker is het gevoel dat ik bij de wagen heb.’
Klik op de afbeelding om deze te vergroten.
‘Het kostte me 500 euro om de wagen te tunen, maar ik heb echt voor zeker vijfduizend euro meer aan waarde teruggekregen! En nee, ik heb geen idee wat de topsnelheid is, want in Nederland kun je dat toch nooit halen en in Duitsland heb ik het simpelweg nooit geprobeerd. Dat boeit me ook allemaal niet zo.’ Rijden met overcapaciteit is wel iets wat hij iedereen zou willen aanraden. ‘Het is gewoonweg veiliger. Wil je nu ergens inhalen, dan weet je dat je het makkelijk kunt en dat maakt dat je je zekerder voelt en dus ook beter en veiliger rijdt.’
Sportieve rijder
Lyon noemt zichzelf een ‘sportieve, soepele rijder’. ‘Ik houd ervan om een beetje de bochtjes te pakken bij een afrit en om te voelen hoe de wagen wordt weggeduwd door de achterwielaandrijving; heerlijk.’ ‘Ik ben erg zuinig op mijn spullen. Daarom laat ik de auto eerst altijd tien minuten warm draaien, voordat ik erin wegrijd. Je ziet anderen vaak al meteen, na de koude start, het gas flink indrukken, maar dat kan nooit goed zijn voor de motor.’ Juist door zo zuinig op zijn wagen te zijn, heeft hij zonder mankementen al meer dan 437.000 kilometer op de teller weten te zetten. Waarvan dus rond de 337.000 getuned! ‘Ik denk dat daarmee het bewijs geleverd is dat tuning niet, zoals sommige fabrikanten beweren, verkeerd is voor de motor. Ik denk eerder dat het een marketingverhaal is. Dat ze je liever zelf de upgrade van je wagen verkopen omdat ze daar veel meer mee kunnen verdienen.’ Toch snapt hij best wel dat het mensen ook huiverig maakt om hun wagen te laten tunen. ‘Ook ik vroeg me heel lang af of tuning wel echt goed zou zijn voor de wagen. Maar ik kan inmiddels zeggen dat ik nooit motorische problemen als gevolg van de tuning heb ondervonden.‘
‘Deze BMW 320 is een unicum’
In de afgelopen jaren heeft hij eens een gasklepje moeten laten vervangen en recentelijk was de dynamo aan de beurt omdat er slijtage aan het onderdeel had plaatsgevonden. ‘Maar wat wil je? Kijk naar de kilometerstand! Er staat 437.000 op de teller,’ zegt hij. Laatst merkte ik dat de wagen minder vermogen begon te krijgen. Misschien het roetfilter vol? dacht ik. Het bleek om de turbo te gaan. Daar moest een nieuwe op. De plaatselijke garagist, waar ik mijn BMW in onderhoud heb, verbaasde zich erover dat de wagen verder nog in zulke goede staat verkeerde. ‘Deze BMW is in alle opzichten een unicum’, zo liet hij zich waarderend ontvallen. Lyon is er met recht trots op. ‘Voorop zitten zelfs nog de originele remschijven! Zo zie je maar weer dat ik een rustige rijder ben,’ zegt hij lachend. ‘Maar dat betekent niet dat ik zijn vermogen om te accelereren niet gebruik, want daar krijg ik echt een kick van.’
‘Tuning slecht voor je wagen? Na 337.000 getunde kilometers kan ik zonder twijfel zeggen: echt niet! Tuning heeft mijn BMW 320 diesel zoveel pittiger gemaakt. Heerlijk! Ik raad het iedereen aan.’