Mercedes laat menig hart sneller kloppen met de C-Klasse AMG-modellen. Het is vooral de motor die zorgt voor de rijke ervaring. Deze modellen zijn voorzien van de nieuwste 4 l V8, dé motor die de Mercedes-AMG C63 S voorziet van een krachtig prestatievermogen van 510 pk. In de AMG GT, E63 AMG en de nieuwste S63 AMG wordt een soortgelijke motor gebruikt. De motor beschikt over een zogenaamde ‘hot inside V’-setup die ervoor zorgt dat de turbolag afneemt door de uitlaat en turbo naar de cilinderbanken te verplaatsen.
De Mercedes-AMG C63 S voor elke dag
Het prestatievermogen van de motor weet in de grotere broers van de Mercedes-AMG C63 S nog te groeien naar een verbluffende 612 pk, maar u mag méér verwachten dan alleen een uitstekend aantal pk’s. De motor biedt in de Mercedes-AMG C63 S ook veel koppel, namelijk 516 lb-ft, vanaf een zeer laag toerental. Het resultaat? Deze Mercedes is geweldig voor de alledaagse rit, maar doet ook zeker niet onder voor de gemiddelde sportwagen.
Uitstekende prestaties van de motor
De nieuwe motor die in de Mercedes-AMG C63 S te vinden is biedt veel interessante voordelen. De AMG-ingenieurs hebben het bijvoorbeeld voor elkaar gekregen om het brandstofverbruik te reduceren met maar liefst 32 procent door biturbo-instellingen toe te voegen en de grootte te verkleinen. Dit laat u wellicht denken dat de prestaties hierdoor verminderen, maar niets is minder waar. Vergeleken met de vorige V8-motor zijn de prestaties zelfs verbeterd. Dit zorgt ervoor dat de Mercedes-AMG C63 S prestaties neer weet te zetten waar iedere autoliefhebber blij van wordt. Vanuit stilstand wordt de 100 km/u al behaald in slechts 4 seconden tijd. De maximale snelheid ligt op 250 km/u, of op 290 km/u met het optionele prestatiepakket van de driver. Zelfs de 290 km/u is nog elektronisch beperkt, zodat de auto nog sneller kan wanneer de limiter uitgeschakeld wordt.
Beter kan het niet! Of toch wel…
De Mercedes-AMG C63 S is ronduit een geweldige sportwagen. De prestaties zijn fantastisch en het design van deze Mercedes weet alle ogen naar zich toe te trekken. Een echte sportwagen, van binnen én van buiten. De combinatie van brandstofefficiëntie, dagelijkse bruikbaarheid en sportdesign weet alle verwachtingen te overtreffen. Beter kan het eigenlijk niet.. Toch? Zeker wel! Met chiptuning is er nog veel te winnen en wij gaan deze resultaten met u delen!
Chiptuning van de Mercedes-AMG C63 S – ECU-software
Mercedes-AMG C63 S chiptuning kan de prestaties van deze geweldige auto verder verbeteren. In de eerste fase van het chiptunen worden er verschillende wijzigingen doorgevoerd in de ECU-software, waarbij wij geen nieuwe onderdelen aan de auto toevoegen. In de eerste stap van het chiptunen wordt de hoeveelheid lucht die door de turbo naar de motor wordt gevoerd verhoogd. Hierbij is het belangrijk – onvermijdelijk – om ook de hoeveelheid brandstof aan te passen. Deze softwareaanpassing moet heel voorzichtig uit worden gevoerd, want er kan ernstige schade aan de motor en bijbehorende onderdelen ontstaan wanneer dit té ver wordt doorgevoerd. Deze twee aanpassingen moeten elkaar op elk punt optimaal aanvullen. Een optimale kennis van chiptuning én ieder auto-onderdeel is vereist, evenals het gebruik van de beste apparatuur en de inzet van nauwkeurige tests.
Het ontstekingstijdstip aanpassen
Binnen deze fase kan ook het ontstekingstijdstip worden aangepast, zodat de motor in staat is om extra brandstof en lucht te verbranden. Deze wijziging zorgt uiteindelijk niet alleen voor een betere verbranding, maar ook voor een verbetering van de gasrespons. Dit betekent dat de Mercedes-AMG C63 S merkbaar sneller reageert wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt. Ook voor het doorvoeren van deze wijziging is veel kennis en zorgvuldigheid vereist. Wanneer het ontstekingstijdstip, of het contact, té ver naar voren wordt gebracht, dan kan er ernstige schade in de motor optreden. De aanwezigheid van alle technische kennis én de nodige uitgebreide tests zijn dan ook zeer belangrijk. Vervolgens wordt de snelheidsbegrenzer van de Mercedes-AMG C63 S verwijderd, waardoor de auto zijn volledige potentieel kan ontketenen.
Resultaat chiptuning fase 1
Na deze eerste fase van het chiptunen van de Mercedes-AMG C63 S zijn de prestaties al aanzienlijk verbeterd. De koppel is gegroeid naar 604 lb-ft en het prestatievermogen is gegroeid naar 581 pk. De auto is nog altijd volledig veilig, maar presteert aanzienlijk beter. Deze verbeteringen worden gerealiseerd door enkel de software aan te passen, dus zonder toevoeging van nieuwe onderdelen. In de tweede fase van het chiptunen van de Mercedes-AMG C63 S kunnen er diverse soorten hardware worden toegevoegd om de prestaties naar een nóg hoger niveau te tillen.
Chiptuning van de Mercedes-AMG C63 S – hardware
In de tweede fase van Mercedes-AMG C63 S chiptuning gaat het om het toevoegen van hardware. Hierbij valt te denken aan het vervangen van uitlaat- en inlaatonderdelen. Dit is nodig om ervoor te zorgen dat de auto de softwarewijzingen aan kan. De standaard onderdelen zijn niet voldoende efficiënt. ZIPtuning maakt voor het toevoegen van hardware gebruik van prestatie-uitlaten van de meest gerenommeerde fabrikanten. Dit geldt ook voor de onderdelen die voor de invoer van koude lucht zorgen. Deze onderdelen zorgen voor een verbetering van de luchtstroom naar en van de motor, waardoor onze ingenieurs in staat zijn om de ECU-software aan te passen voor nóg meer vermogen. De nieuwe uitlaat zorgt vanzelfsprekend ook voor een meer onderscheidend geluid waar u zeker blij van zult worden.
Resultaat chiptuning fase 2
Na het doorlopen van deze tweede fase zien we wederom een aanzienlijke verbetering in de prestaties. Er wordt een koppel bereikt van 630 lb-ft en het prestatievermogen is toegenomen tot meer dan 600 pk. Dit betekent dat de Mercedes-AMG C63 S nu een vermogen en koppel heeft van een Mercedes-AMG E63 S, terwijl dit model toch beduidend lichter is.
Aanvullende opties voor de Mercedes-AMG C63 S
De Mercedes-AMG C63 S kan nóg meer indruk maken op de weg wanneer u kiest voor de aanvullende opties. Wat dacht u van de welbekende pop & bang geluiden wanneer u de voet van het gaspedaal haalt, of van spectaculaire vlammen? Deze aanpassing zorgt ervoor dat de turbo en de brandstoftoevoer niet direct stoppen met werken wanneer u uw voet van het gaspedaal haalt. Dit zorgt voor een extreem sportief effect dat zeker de aandacht zal trekken. Bij de pop & bang afstemming is het ook mogelijk om een vertraging te realiseren in de ontstekingstiming, die zich voor moet doen bij een bepaald toerentalbereik en bij lage belasting, waardoor u écht kunt genieten van de verbeterde prestaties én van de ploffen, knallen en vlammen wanneer u het gas loslaat.
Direct weg met uw Mercedes-AMG C63 S
De wijziging zorgt niet alleen voor de geweldige geluiden, maar zorgt er ook voor dat u direct wegrijdt wanneer u het gaspedaal intrapt. U hoeft niet te wachten op de turbo, maar vertrekt direct. Met het intrappen van het gaspedaal volgt er meteen een boost. Er is geen turbolag, waardoor de pop & bang aanpassing ook wel anti-lag wordt genoemd. Het spreekt voor zich dat ook deze aanpassingen de nodige kennis en expertise vereisen. Vertraging van de ontsteking betekent dat een deel van het verbrandingsproces plaatsvindt tijdens de uitlaatslag, wanneer de uitlaatkleppen open zijn, wat zorgt voor het gewenste geluid en de gewenste vlammen. Het uitvoeren van deze wijzigingen zonder de vereiste kennis en zorg kan leiden tot ernstige schade aan het uitlaatsysteem, kleppen, turbine en zuigerkoppen.
De juiste expertise in huis
Onze pop & bang biedt letterlijk nul kans op schade en is vele malen getest. Deze modificatie zorgt ervoor dat u altijd en overal een geweldige indruk maakt, ook wanneer u niet aan het racen bent. Wij kunnen u altijd chiptuning op maat aanbieden en werken hierbij volledig veilig, met het oog op het beste resultaat.
Onze ervaren ingenieurs hebben alle kennis en expertise in huis om uw dromen waar te maken. Wilt u de prestaties van uw Mercedes-AMG C63 S ook boosten? Neem dan contact met ons op.