Klant dik tevreden over tuning door ZIPtuning
GEPLAATST IN my_zip_ride
Sommige klanten zijn bijna kind aan huis bij ons. Zoals de heer Dorissen, die in de afgelopen jaren al meer dan een handvol wagens door onze experts liet chiptunen. ‘Inmiddels al twee keer een Volvo, drie keer een Audi, een Mercedes en nu dus de Audi Q7,’ zo vertelt hij. En altijd tot volle tevredenheid. ‘Ik heb met geen van de auto’s ooit problemen gehad. Het zijn toch heel veel auto’s waar ik heel veel kilometers mee gemaakt heb, maar ik heb daarvoor nooit een afspraak met jullie hoeven maken voor reparaties of problemen rondom de tuning.’
Kijk, dat horen we graag. Bovendien geeft dat ook potentiële klanten een hoop geruststelling. Tenslotte weten onze tuningexperts als geen ander wat zij doen. ZIPtuning is niet voor niets gespecialiseerd in dit werk. We zijn geen allround garage die tuning er ‘een beetje bij doet’. We zijn een tuningspecialist en dat merkt de klant als geen ander.
‘De eerste wagen die ik liet chiptunen was een Mercedes, die in mijn ogen wat te weinig pk’s had.’ De heer Dorissen heeft zelf veel in de autosport meegewerkt, en hoorde daar dat de mannen van ZIPtuning dit vermogensprobleem wel konden verhelpen. ‘Ik hoorde dat jullie programmeurs dat aan konden pakken, dat zij er wel wat meer porrie in konden maken en dat heb ik dus ook maar als eerste laten doen.’ Deze eerste kennismaking smaakte zo goed, dat hij aansluitend met al zijn andere nieuwe wagens ook bij ons langs kwam. ‘Ik blijf zeer zeker voor ZIPtuning kiezen, want tuning via hen is uiterst betrouwbaar’, zo stelt hij in het video-interview dat we na afloop met hem hadden. Dorissen rijdt naar eigen zeggen ‘heel veel kilometers’ en heeft nimmer voor problemen bij ons hoeven aan te kloppen. ‘Ik heb met geen van de auto’s ooit problemen gehad.’ Een geruststellende gedachte, toch?!
Audi Q7 grootse SUV
Laten we nu even inzoomen op de wagen die gespierd oogt. De Audi Q7 is volgens de fabrikant ‘het resultaat van een voortdurend streven om het beste te bieden’. Dat lijkt te zijn gelukt. Met een comfortabel interieur dat klasse uitstraalt. Voorzien van een 3.0 TDI-motor, accelereert de Q7 in een indrukwekkende 6,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Maar dat is niet het enige cijfer dat indruk maakt. De 3.0 TDI in de nieuwe Audi Q7 verbruikt gemiddeld slechts 5,7 liter per 100 kilometer. De topsnelheid bedraagt 234 km/u. Mede dankzij de hydraulische motorsteunen loopt de 3,0-liter krachtbron heel rustig, zodat deze in het interieur amper is te horen.
Q7 vierwielaandrijving
De auto heeft standaard quattro vierwielaandrijving en kan met aangepaste luchtvering besteld worden. De Q7 kan bovendien van een derde zitrij voorzien worden. Hier kunnen personen van maximaal 1,60 meter zitten, zodat de wagen uiteindelijk maar liefst zeven mensen kan vervoeren. De quattro-aandrijving is voorzien van een torque sensing differentieel dat onder normale omstandigheden 60% van de aandrijfkracht naar de achterwielen stuurt en 40% naar de voorwielen.
“Resultaat van een voortdurend streven om het beste te bieden”
Het ‘resultaat van een voortdurend streven om het beste te bieden’ uit zich onder meer in een aantal technische hulpmiddelen die de wagen biedt. Zoals de ‘side assist’, een systeem dat waarschuwt wanneer zich een voertuig in de dode hoek bevindt. Tevens is er cruisecontrol leverbaar die de snelheid van de Audi Q7 aanpast aan die van zijn voorganger. Het Electronic Stability Program (ESP) is bovendien voorzien van zogenoemd Hill Descent Assist (HDA). Dit systeem helpt bij het rijden op een losse ondergrond, of, zoals de naam aangeeft, bij het afdalen. Ook is het mogelijk een optionele aanhangerstabilisering aan te schaffen en zo het rijtje opties compleet te maken en het rijplezier verder te vergroten.
Commentaar op ‘slurpgedrag’
Het heeft relatief lang geduurd voordat Audi, anders dan de concurrentie, ook met een eigen SUV kwam. En toen Audi eindelijk besloot om de Q7 te introduceren, was er net een hevige discussie over het ‘slurpgedrag’ van de ‘grote bakken’ begonnen. Een slechtere timing kon er niet zijn. Hierdoor moest vooral de Q7 het ontgelden en kreeg de wagen veel negatief commentaar van het publiek. Jammer, want wat men blijkbaar niet zag, was dat de Q7 nauwelijks groter was dan de Mercedes-Benz GL-Klasse die al eerder was geïntroduceerd. Buiten dat: Audi had er reeds alles aan gedaan om de Q7 zuinigheid en vlijt mee te geven…
Op maat tuning Audi Q7
De Audi Q7 3.0 TDI CR heeft standaard een vermogen van 272 pk en een koppel van 600 Nm. Na chiptuning hebben wij hier 322 pk en 683 Nm van kunnen maken. De topsnelheid, eerder nog 234 kilometer per uur, werd opgeschroefd naar ongeveer 254 kilometer per uur. Van nul naar honderd ging voorheen in circa 6,3 seconden en werd na tuning verder aangescherpt naar circa 5,8 seconden. Een bijzonder mooi resultaat, waar de heer Dorissen erg tevreden mee zal zijn. Vol verwachting stapt hij dan ook in zijn ‘nieuwe’ Audi Q7 en zegt: ‘Ik hoop dat de Q7 het doet zoals alle andere auto’s. Ik verwacht dat hij weer lekker sterk is en een tandje zuiniger. Wat bij tuning van diesels goed haalbaar is.’
Wil jij, net als de heer Dorissen, ook jouw Audi Q7 laten tunen? Informeer dan vrijblijvend, of maak meteen een afspraak.