Kenny Tete scheurt weg bij de training
GEPLAATST IN my_zip_ride
Wie hem Googled, ziet als tweede resultaat een videofragmentje waarin hij in zijn Mercedes de training verlaat. De kop laat niets ter discussie over: ‘Kenny Tete (Ajax) scheurt weg bij de training’. De knetterende motor van zijn bolide maakt duidelijk in wat voor powerbeest hij rijdt. Ja, de 19-jarige rechtsback houdt overduidelijk wel van een beetje snelheid. Dat typeert niet alleen zijn keuze voor auto’s en voor ZIPtuning, maar het kenmerkt ook zijn carrière. Met zijn negentien jaar is deze ‘Amsterdamse pleinvoetballer’ zonder twijfel dé belofte voor Ajax. Dat, terwijl hij in eerste instantie helemaal niet zo van voetbal leek te houden…
Kenny Tete (Amsterdam, 9 oktober 1995) maakte in 2005 de overstap van AVV Zeeburgia naar de jeugdopleiding van AFC Ajax. Op 20 juli 2012 tekende hij zijn eerste contract bij Ajax dat aanvankelijk liep tot en met 30 juni 2015. Tijdens de voorbereiding van het seizoen 2013/14 mocht Tete enkele malen met Ajax 1 meetrainen. Ook ging hij mee naar het trainingskamp in Oostenrijk. Daarna sloot hij aan bij de selectie van Jong Ajax. Tete debuteerde op 5 augustus 2013 in het betaald voetbal voor Jong Ajax (2-0 winst) in de Jupiler League tegen Telstar.
Debuut
Frank de Boer haalde Kenny Tete tijdens de voorbereiding op het seizoen 2014/15 bij de A-selectie. Tete kreeg rugnummer 23 toegewezen. Op 26 september 2014 scoorde hij zijn eerste officiële doelpunt in het betaald voetbal voor Jong Ajax in de uitwedstrijd tegen FC Emmen die eindigde in 2-2. Een weekje later werd hij door bondscoach Remy Reynierse opgenomen in de selectie van het Nederlands Beloftenelftal. Hij maakte in de tweede wedstrijd tegen Engeland -20 zijn debuut. Tete speelde de hele wedstrijd als rechtsback.
Zijn officiële debuut maakte Tete op 5 februari 2015 in de competitie thuiswedstrijd tegen AZ die met 1-0 werd verloren. Door een rode kaart van Niklas Moisander en een blessure van Jaïro Riedewald werd Tete na ruim 70 minuten op de bank, eindelijk ingebracht. Hij maakte indruk, want in de laatste drie competitiewedstrijden kreeg hij de voorkeur boven Ricardo van Rhijn die op de reservebank bleef. Inmiddels hebben Ajax en Kenny Tete overeenstemming bereikt over de verlenging van zijn contract. De nieuwe en verbeterde verbintenis heeft een looptijd van drie jaar, tot en met 30 juni 2018.
Bijzonder talent
Volgens een recent artikel (juli 2015) in Het Parool is het ‘bijzonder dat de jonge Amsterdammer het tot de hoofdmacht van Ajax heeft geschopt’. ‘Hij vond voetbal namelijk niet zo leuk en zijn familie was verbaasd dat hij talent bleek te hebben’, zo tekende de krant op. Tete vertelde in het stuk: ‘Mijn moeder nam me, toen ik nog jong was, mee naar voetbalclub Roda ’23 om een keer mee te doen. Ik heb de hele wedstrijd helemaal niks gedaan, was heel verlegen. Ze dacht dus dat ik het gewoon niet kon.’ Tete leerde volgens Het Parool dan ook niet voetballen bij een club, maar op de pleintjes in Amsterdam-Oost. ‘Ik was altijd de jongste, moest gekke slidings maken en moest keihard werken om te overleven.’
Eerste auto
Kenny Tete heeft bij ZIPtuning zijn Mercedes Benz CLA 45 AMG 2.0 T 360 pk C117 uit 2014 laten tunen. Inderdaad; de wagen van het videofragment. Naast de Mercedes CLA 45 rijdt hij ook nog een Mercedes A klasse 180. ‘De CLA is voor zo’n kleine motor erg opgefokt en de vierwielaandrijving maakt het nog mooier; het is een echt speeltje’, vertelt hij enthousiast. ‘Eigenlijk wilde ik in plaats van de CLA 45 wel de C 63, maar ik denk eerlijk gezegd dat die nog wat te zwaar voor me is. Voor een eerste auto is de CLA 45 best wel een goed begin. Ik wilde tenslotte niet meteen een auto van anderhalve ton kopen.’
“Niet gek voor een eerste autootje”
Opwindend design
De CLA 45 is zeker niet gek voor ‘een eerste autootje’. Adembenemende techniek en opvallend design. Maar er is meer. Veel meer. Zoals de sterkste standaard 4-cilinder turbomotor ter wereld. De AMG 2.0-liter turbomotor is de krachtigste in serie geproduceerde 4-cilinder ter wereld. Hij combineert een fascinerend vermogen, extreme stabiliteit en een voorbeeldige zuinigheid. Het geavanceerde koelsysteem garandeert daarbij optimale prestaties en stabiliteit, ook in extreme omstandigheden. Een en ander is te danken aan de perfecte samenwerking van vernieuwende technologieën zoals die van de AMG V8-biturbomotor, een Twinscroll-uitlaatgasturbo, de lucht-waterkoeling van de laadlucht, en het volledig van aluminium vervaardigde motorcarter in zandgiettechniek.
De CLA 45 AMG is standaard uitgerust met de prestatiegerichte vierwielaandrijving 4MATIC. Hierbij zorgt een meervoudige plaatkoppeling met specifieke AMG elektrohydraulische regeling voor een variabele verdeling van het koppel. De vierwielaandrijving kan via het 3-traps elektronisch stabiliteitsprogramma ESP worden ingesteld. Andere elementen van het sportieve totaalconcept zijn de AMG Speedshift DCT 7-traps sportversnellingsbak, de AMG Sportparameterbesturing, het AMG Sportchassis, de speciale AMG koeling met extra waterkoeler in de wielkast, de AMG assen en het AMG high-performance remsysteem. Een ‘speeltje’, inderdaad. Maar nog niet goed genoeg, blijkbaar…
ZIPtuning
‘Waarom chiptunen?’ herhaalt hij de vraag. ‘Als je hier bent geweest, rijdt je auto veel beter en is hij ook wat zuiniger.’ Hij werd door Ajax-speler Bazoer, tevens een goede klant van ZIPtuning, op de mogelijkheden van het tunen gewezen. ‘De wagen rijdt beter, nu. En wees eerlijk: het kan toch altijd sneller?!’
Dat denken wij ook! Na de ‘stage 1’ tuning is het aantal paardenkrachten van 360 pk toegenomen naar 402 pk. Het koppel is met maar liefst 73 Nm opgelopen van 450 naar 523 Nm. De topsnelheid bedroeg oorspronkelijk 250 km/u en is nu om en nabij 270 km/u. De acceleratie was 4,6 seconden, maar de wagen is nu al van nul naar honderd in circa 3,4 seconden.
Tete is zeer te spreken over de dienstverlening van ZIPtuning. ‘Ik zou het bedrijf een ander zeker aanraden. De service is erg goed, net als de manier waarop ik hier behandeld word. Jullie leggen alles goed uit, komen afspraken goed na, sturen reminders… En de wagen rijdt nu veel beter dan voorheen; kortom: ik ben erg tevreden.’