ZIPtuning neemt Porsche Panamera 3.0i E-Hybrid S onder handen
Wij weten ook wel dat hij niet voor iedereen is weggelegd, maar toch… we zien hem steeds vaker bij ons in de garage komen. Niet omdat er iets aan mankeert, wees gerust. Wel omdat de wagen na onze tuning nog pittiger, nog krachtiger en nog energieker rijdt dan voorheen. We hebben het over de Porsche Panamera E-Hybrid, de plug-inhybride met slechts 14% bijtelling.
Eigenlijk is het verbazingwekkend hoe populair de wagen is geworden. Toen hij in 2013 werd geïntroduceerd, sprak nagenoeg niemand behalve de fabrikant er vol lof over. Inmiddels zijn de extreem slechte meningen verstomd en is het euforie wat de klok slaat. En terecht, zo vinden wij. Bovendien bewijzen de verkoopcijfers dat deze Porsche zich in een groeiende populariteit mag verheugen.
Goedkoper
De plug-inhybride stoot slechts 71 gram CO2 per 100 kilometer uit en komt daarmee in aanmerking voor een bijtelling van slechts 14%. Natuurlijk is dat, gelet op de aanschafprijs van ruim 110.000 euro, nog steeds flink, maar toch… er zijn leasewagens die goedkoper in de aanschaf zijn, maar door een bijtelling van 25% duurder uitvallen dan deze Porsche. En laten we wel wezen: dan rijd je wel mooi in een Porsche!
Dit gegeven werkt blijkbaar hypnotiserend op vermogende leaserijders. De hybride Panamera trekt namelijk veel nieuwe Porsche-klanten naar de dealers. Volgens de Duitse sportwagenfabrikant stapt zo'n zestig procent van de zakelijke kopers uit een 'vreemd merk'. Kortom: de aantrekkingskracht is groot.
V6 motor
Deze plug-in hybride heeft exact dezelfde motor als zijn voorganger: een 333 pk sterke, direct ingespoten V6 met compressor. Daarentegen is de elektromotor inmiddels vervangen door eentje met maar liefst twee keer zo veel vermogen (95 pk) en met iets meer koppel (310 Nm). Gecombineerd komt dat neer op een maximumvermogen van 416 pk en een koppel van 590 Nm. De elektromotor wordt gevoed door lithium-ionaccu’s, die beduidend meer capaciteit dan het vorige systeem bieden. Ze zijn daarentegen wel zwaarder, zodat ze, samen met de lader, voor honderd kilogram extra gewicht zorgen. In 5,5 seconden sprint deze nieuwe hybride van nul tot honderd; een halve seconde sneller dan zijn voorganger.
Ecologisch verantwoord rijden
Na een nachtje doorhalen (lees: de auto aan de stroom hangen), zijn de accu’s volledig opgeladen en kan er lekker gekard worden. Anders dan we van de Porsche gewend zijn, doen we dat dus op ecologisch verantwoorde wijze: elektrisch. Pas wanneer je het gaspedaal erg diep intrapt, wil de wagen de benzinemotor er bij inschakelen. Maar dan hebben we de teller al over de 130 km per uur, waar het elektrische vermogen niet meer genoeg is voor verdere acceleratie, zo blijkt.
Volgens opgave van de fabrikant kan de wagen, met volle accu’s maar liefst 35 kilometer aan één stuk elektrisch rijden. Dat hebben wij niet geprobeerd. Na tuning wilden wij de wagen gewoon lekker op zijn staart trappen en planken op de Duitse autobahn. Voordeel van deze plug-in hybrid ten opzichte van andere merken op de markt is dat je bij de Panamera ​de batterijen met één druk op de E-Chargeknop volledig via de benzinemotor kan opladen.
Prestaties
Porsche mag dan een S in de typenaam van de plug-in hybrid verwerkt hebben, de prestaties van de Panamera S E-Hybrid zijn niet echt vergelijkbaar met die van de reguliere S (of 4S). Op papier mag het totale systeemvermogen van 416 pk van de hybride de 420 pk van de Panamera S dan wel aantikken, maar tijdens het rijden is er wel degelijk een merkbaar verschil in prestaties.
Vanzelfsprekend kunnen we daar bij ZIPtuning wel wat aan doen! Na tuning zijn de paardenkrachten van 416 toegenomen naar 482 en is het koppel van 590 Nm naar 723 Nm gebracht. Een merkbare verbetering! De topsnelheid, eerder door de fabrikant begrensd op 270 kilometer per uur is nu onder ideale omstandigheden 292. Rijden in een (getunede) leasewagen heeft zo echt een compleet andere dimensie gekregen.
Wil jij jouw Porsche ook naar een hoger level brengen? Vraag dan nu vrijblijvend informatie aan, of maak een afspraak in een van onze vestigingen!