Volkswagen Golf VII 2.0 TSI R 300 pk brult als nooit tevoren
De Golf R gaat verder waar de Golf GTI stopt. Dat klinkt mooi. Zeker als je bedenkt dat de Golf R over zeventig paardenkrachten meer beschikt. De cilinderkop, uitlaatkleppen, klepzittingen, veren, zuigers en de turbo veranderden allemaal. Het 2.0 TSI blok komt daarmee op een topvermogen van 300 pk en een maximumkoppel van 380 Nm. Mooi, maar dat kan beter, vinden we bij ZIPtuning.
Natuurlijk, de Golf R heeft de nodige sportieve verbeteringen ten opzichte van de Golf GTI ondergaan. Vergeleken met de Golf GTI is de ophanging van de Golf R nog eens met 5 mm verlaagd, zodat de R 20 mm lager ligt dan reguliere Golfjes. Optioneel kan worden gekozen voor Dynamic Chassis Control (DCC). Het DCC adaptieve onderstel is instelbaar via de Driving Profile Selector in het infotainmentsysteem en biedt behalve een ECO- en Sportstand ook een Race mode. Daarmee wordt het onderstel nog harder en houdt de DSG bak nog lagere versnellingen aan. Kortom: ideaal voor als je de stoplichtsprint echt niet wilt verliezen.
Met een synthetisch boxer-achtig roffeltje weet het originele turboblok dan ook goed raad met de relatief compacte Golf-koets. Op sneeuw en ijs is in de eerste versnelling vooral de tractie een issue, maar in de tweede en derde versnelling is de acceleratie verbluffend. Onder optimale omstandigheden sprint de Golf R met handbak in 5,1 seconden naar de 100, maar met DSG zelfs in 4,9 seconden. De fabrikant heeft de topsnelheid voor beide versies begrensd op 250 km/u, maar wanneer wij chiptunen, halen we standaard de begrenzer eraf!
EA888 motorblok
In de basis heeft de Golf R hetzelfde blok als de GTI, maar dan met 70 pk meer. Die 70 pk’s werden niet simpelweg softwarematig gevonden. De cilinderkop, uitlaatkleppen, klepzittingen, veren, zuigers en de turbo veranderden allemaal. Het 2.0 TSI blok komt daarmee op een topvermogen van 300 pk en een maximumkoppel van 380 Nm. De vierpitter is ondanks het forse specifieke vermogen van ruim 151 pk per liter desondanks redelijk dociel. Helemaal onderin is er nog wel een turbogat, maar vanaf 1.800 tpm is het maximumkoppel beschikbaar en blijft dat tot 5.500 tpm.
Tevreden
De Golf R beschikt na chiptuning over maar liefst 62 paardenkrachten meer. En het koppel is van 380 Nm naar 483 (!) Nm gebracht.
Op de site van ZIPtuning stelt Niels, een tevreden klant: ‘Tuning van mijn Golf R is naar volle tevredenheid! Hoewel ik niet zo lang op het normale vermogen heb gereden, merk ik dat hij niet ophoudt met accelereren. Het was al geen straf om in deze auto te rijden, maar na die extra power is het een stuk fijner! Scheelt een hoop bij het inhalen en het verbruik is ook afgenomen.’
Wil jij jouw Golf R ook naar een hoger level brengen? Vraag dan nu vrijblijvend informatie aan, of maak een afspraak in een van onze vestigingen!