Dynowars: Audi A8 vs BMW 740i
GEPLAATST IN dynowar
Ze zijn groot, ze zijn zwaar. De Audi A8 en de BMW 740i. Twee wagens die in hun klasse strijden om de gunst van de autorijder. Mooie en degelijke wagens. Beide van onvolprezen kwaliteit. Tuning door onze specialisten maakt ze nog pittiger, sneller en comfortabeler. Maar, welke van deze twee wint de strijd als we ze aan onze rijtest voor en na tuning onderwerpen?
‘Een sublieme ambiance, de allerbeste materialen voor pure exclusiviteit, een toonaangevende afwerking en innovatieve techniek. Sportiviteit, comfort, design, functionaliteit, welke eisen je ook aan de Audi A8 stelt, het is er.’ Ja, de fabrikant weet het mooi te vertellen. Maar hoe rijdt de A8 nu eigenlijk? En wat als we hem vergelijken met de 740i, zijn directe, grote concurrent?
Audi’s TFSI Motoren
De Audi TFSI-motoren hebben een bijzonder hoge compressieverhouding. Het resultaat is een uitmuntende efficiency en optimale prestaties. Door cilinderinhoud te vervangen door druklading, zijn de motoren fors kleiner en lichter. Tegelijkertijd blijven ze fascinerend dynamisch, zodat je uit elke weg het maximale kunt halen. Dit is autorijden, zoals autorijden bedoeld is! Dat merkten we tijdens de testrit wel.
Slimme Cilinderkoppen
Ook cilinderkoppen kunnen slim zijn. Audi’s ‘cylinder on demand’ bewijst het. In het deellastgebied schakelen vier van de acht cilinders van de TFSI-motor automatisch uit. Dat helpt om het brandstofverbruik te verlagen en de emissies te verminderen. Het omschakelen is niet merkbaar en beïnvloedt ook de rijdynamiek niet.
Quattro Rijstabiliteit
Grip houden op de weg is met de Audi A8 een koud kunstje, omdat de aandrijfkrachten permanent over alle vier de wielen richting het asfalt gaan. Alles wordt via het middendifferentieel variabel geregeld, afhankelijk van de situatie. Met deze zogenaamde quattro rijstabiliteit beleven we heerlijk rijplezier en kunnen we over- en onderstuur tegengaan. Ideaal voor meer tractie en een betere voortstuwing. Zo kunnen we volgens de fabrikant elk traject de baas zijn en dat merken we in de praktijk ook goed. In bochten, op rechte stukken en op elke ondergrond. Bovendien biedt het optionele sportdifferentieel, dat onze testauto bezat, nog meer rijdynamiek. De 8-traps automatische transmissie zorgt daarnaast met het dynamische schakelprogramma (DSP) ook nog eens voor sneller schakelen zonder voelbare trekkrachtonderbreking.
Tuning Audi A8
Standaard heeft de Audi A8 310 pk en een koppel van 440 Nm koppel. In slechts 5.7 seconden spurt de wagen van nul naar honderd. Na chiptuning is er maar liefst 92 pk bijgekomen en meten we 402 pk. Het koppel is met 83 Nm gegroeid naar maar liefst 523 Nm. De topsnelheid voor chiptuning was 250 km/u en is nu na het verwijderen van de snelheidsbegrenzer om en nabij de 275 km/u. De acceleratie was zoals gezegd slechts 5,7 seconden en is na chiptuning circa 5 seconden geworden.
“Dit is autorijden, zoals autorijden bedoeld is.”
BMW 7-serie
De BMW 740i mag er zijn, daar zal iedere autoliefhebber het volmondig mee eens zijn. Wat? Zelfs mensen die geen fan van BMW zijn, zullen erkennen dat deze 740i er voortreffelijk uitziet. Dynamische proporties, scherpe lijnen en krachtig gevormde oppervlakken. De BMW 7-serie toont het voor BMW kenmerkende design in zijn meest elegante vorm. Aan de voorzijde springt de brede omlijsting van de grote en rechtop geplaatste niervormige grille in het oog, waardoor de BMW 7-serie zijn dynamische, voorwaarts gerichte karakter krijgt. Eronder loopt de optisch in drieën gedeelde luchtinlaat over de gehele voorbumper. Het verleent de auto een uitgesproken zelfbewuste en markante uitstraling.
Meer vermogen
Meer vermogen bij een lager verbruik, dat kenmerkt de nieuwe generatie van BMW TwinPower Turbo motoren. Soepele kracht, zijdezachte draai-eigenschappen en een meeslepende sound kenmerken de nieuwe BMW TwinPower Turbo 6-cilinder-in-lijn benzinemotor uit het BMW EfficientDynamics motorengamma. Dankzij dubbele VANOS, Valvetronic, High Precision Injection en TwinScroll turbocompressor levert hij 320 pk.
Vierwielaandrijving voor de BMW 7-serie
De intelligente vierwielaandrijving BMW xDrive past zich ook onder moeilijke rijomstandigheden perfect aan om steeds maximale tractie te kunnen bieden. Met xDrive en de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) blijft de BMW 7-serie stabiel in het spoor. Voor optimale grip en om over- of ondersturen te voorkomen wordt de aandrijfkracht razendsnel over de voor- en achterwielen verdeeld. Bij kritieke wegcondities hoeft de DSC minder in te grijpen. Daarmee combineert BMW xDrive de voordelen van aandrijving op alle wielen – tractie, spoorstabiliteit en veiligheid – met de toonaangevende dynamiek van een BMW, voor nog meer rijplezier.
Eenmaal rijdend in de BMW 740i weten we niet wat ons overkomt. Wow! Dit rijdt waanzinnig goed. Zo zou iedere auto je moeten meevoeren. Wat een lekker gevoel. Sportief rijden doen we zelfs al in de comfortstand. Verbluffend en hij ligt echt comfortabel op de weg. Ook wanneer we de sportstand pakken en dus iets meer robuuste pit krijgen. Sturen krijgt bij BMW sowieso een nieuwe dimensie. De 740i beschikt namelijk over achterwielbesturing. Ideaal, want we hadden wel even onze zorgen of we met deze grote wagen wel overal gemakkelijk konden parkeren…
Tuning BMW 740i
Standaard heeft de BMW 7-serie 320 pk en een koppel van 450 Nm koppel. In slechts 5,7 seconden spurt de wagen van nul naar honderd. Na tuning is er 47 pk bijgekomen en testen we 367 pk. Het koppel is met 73 Nm gegroeid naar maar liefst 523 Nm. De topsnelheid voor tuning was 250 km/u en is nu rond de 270 km/u na het verwijderen van de snelheidsbegrenzer. De acceleratie was zoals gezegd slechts 5,7 seconden en is na tuning circa 5,1 seconden geworden.
“Zo zou iedere auto je moeten meevoeren.”
En de winnaar is…
Tja, Audi of BMW, het blijft voor menigeen toch een kwestie van smaak. In pk’s en vermogen is de A8 na tuning heer en meester. De 740i voelde desondanks lekkerder qua rijplezier en ook het oog was meer gecharmeerd van deze verschijning. Dus misschien is hier het aloude spreekwoord ‘wie A(udi) zegt, moet ook B(MW) zeggen’ wel van toepassing.