Vandaag testen wij twee zeer geliefde diesels. De nieuwe Golf VII neemt het op tegen zijn Franse concurrent, de nieuwe Renault Megané. De twee leasetoppers zijn in vele opzichten gelijk aan elkaar. Wij gaan vandaag ontdekken in welke opzichten ze van elkaar verschillen.
De Volkswagen Golf 1.6 TDI
Het design van de nieuwe Volkswagen Golf is weinig verrassend. Waar de ontwerpers van Volkswagen in de twee generaties oudere Golf V veel ronde vormen lieten terug komen heeft de nieuwe Golf weer een hoekig uiterlijk gekregen. Het geheel ziet er chique en stijlvol uit, maar in onze optiek ook wel een beetje saai. Waar je niet omheen kan wanneer je deze auto bekijkt en rijdt is zijn kwaliteit en degelijkheid. De nieuwe Golf is een zakelijke kilometervreter. De motor is voor een diesel muisstil en de wegligging is subliem. De auto biedt minder rijbeleving als de Megané, maar voelt solide en sterk aan. De motor levert net als de Megané 110 pk, maar net iets minder koppel, namelijk 250 Nm. Net als in de Megané merken we dat we prima met het verkeer meekomen maar de diesel zou wel een krachtkuurtje kunnen gebruiken.
De Renault Megané 1.5 dCi
De Megané is het succesverhaal van Renault. Toen zijn voortbestaan als 14% bijtelling leaseauto vorig jaar bedreigd werd door een te hoge uitstoot besloot Renault er een start-stop systeem in te bouwen. Mede door deze wijziging valt de Megané nog steeds in het lage bijtelling segment. De auto oogt futuristisch. Aan het design is te zien dat Renault goed gekeken heeft naar de concurrentie. Waar de Megané vroeger nog een eigen stijl had is het nu toch wat meer een grijze muis geworden. Hij lijkt wat meer op zijn concurrenten, maar hier hoeven we niet van wakker te liggen. De nieuwe Megané ziet er gelikt uit, zakelijk en smaakvol.
Bij het rijden valt ons op dat de Megané vrij veel rijbeleving biedt, het is moeilijk om precies te bepalen welke factoren hiervoor verantwoordelijk zijn maar het rijden met de Renault Megane 1.5 dCi is leuk. De besturing is direct en de wegligging is goed. De motor voorziet op de binnenwegen van voldoende vermogen maar zodra je een vlotte inhaalactie wilt maken op de snelweg merk je dat de 110 pk diesel soms wat moeite heeft om op gang te komen. Hoewel hij met zijn 260 Nm koppel redelijk van zijn plek komt schreeuwt deze hatchback om een beetje meer vermogen.
Waarom chiptuning?
Voor beide auto’s geldt in dit geval hetzelfde, de motoren hebben genoeg vermogen om goed mee te komen in het verkeer maar zitten bij lange na niet aan het hun limiet qua vermogen. Het gat met de modellen die af fabriek meer vermogen hebben wordt ook kleiner, dit is gunstig want ze behouden wel gewoon de lagere bijtelling. De Megané heeft na chiptuning 131 pk en 320 Nm. De Golf wordt voorzien van 132 pk en 300 Nm. Vooral de toename in koppel is bij beide auto’s groot. De diesels laten beiden een gunstiger verbruik zien na tuning, dit komt door het geoptimaliseerde motormanagement. Wat je dus krijgt na tuning is een zuinigere auto, die meer vermogen heeft en in een lagere bijtelling schaal valt dan zijn broertjes die fabriek af meer vermogen hebben. Pure winst noemen wij dit.
ZIP oordeel: Volkswagen of Renault?
Wij hebben deze week de grootste moeite gehad om erachter te komen welke auto wij het beste vinden. De Volkswagen is het meest volwassen en het meest geperfectioneerd. De materialen die gebruikt zijn in het interieur en de styling laten zien dat Volkswagen streeft naar perfectie. De nieuwe Golf is echter zo goed geperfectioneerd dat hij een tikkeltje saai geworden is. In de Megané heb je het gevoel een auto te besturen, dit missen wij in de Volkswagen. Ons verstand zegt koop de Volkswagen, maar wij raden iedere geïnteresseerde aan om eerst even langs Renault te gaan voordat de knoop doorgehakt wordt.