Site pictogram ZipTuning

Dynowar Renault Mégane RS: twee generaties, één 2.0 turbo.

Magazine Header Megane

ZIPtuning vergelijkt met een kritisch oog en velt haar oordeel.

De Sport afdeling van Renault heeft een naam hoog te houden. Keer op keer weten de Fransmannen iets bijzonders te maken van de reguliere modellen. De huidige Mégane RS is misschien wel het schoolvoorbeeld van een hothatch. Heel scherp, sportief en circuitwaardig. De vorige generatie is daarentegen meer een GT, een stuk praktischer maar wellicht minder spannend. Beide hebben ze een 2-liter motor die met een turbo van gecomprimeerde lucht wordt voorzien. Welke biedt het beste totaalpakket? We zetten de twee eigele broertjes naast elkaar en zoeken het uit.

De Mégane RS II 2.0 T

De apart vormgegeven tweede generatie komt als eerst binnenrollen. Onder de kap ligt een 225 pk sterke viercilinder die zijn maximale vermogen bij 5.500 tpm eruit spuwt. Het koppel van 300 Nm bij 3.000 tpm zorgt ervoor dat de 1.350 kg wegende hatchback in 6,5 seconden op de 100 zit en een top haalt van 236 km/u. Opvallend is dat 90% van de trekkracht beschikbaar is tussen de 2.000 en 6.000 tpm. De motor heeft intern de naam F4Rt gekregen. De zestienklepper is voorzien van multipoint injectie en heeft een turbo van Mitsubishi. Standaard draait die Mitsubishi TD04 twin-scroll turbo 1,2 bar, uiteraard gekoppeld aan een intercooler. De handgeschakelde 6-bak heeft Renault uit het Nissan-schap, de remmerij wordt verzorgd door Brembo.

De Mégane RS III 2.0 T

Nemen we een kijkje bij de laatste generatie RS, dan zien we daar hetzelfde F4Rt motorblok. Voorzien van een twin-scroll turbo die dit keer maximaal 2,3 bar druk levert, geeft dat een vermogen van 250 pk bij 5.500 tpm. Ook het koppel is gestegen met 40 Nm. Bij 3.000 tpm wordt er 340 Nm trekkracht geleverd. Door de motor op een aantal vlakken te optimaliseren wordt het verbruik teruggedrongen en belooft Renault de beste CO2-uitstoot te hebben in de klasse. De prestaties hebben er niet onder geleden. 0-100 km/u gaat in 6,1 seconden en de top ligt met de meer aerodynamische Mégane op 250 km/u.

Testen

Wanneer we in de Mégane II stappen, komen er mooie herinneringen naar boven. Een aantal jaar geleden hebben we bij ZIP zelf een RS gehad, een R26.R uitvoering die we naar eigen inzicht hebben fine getuned. Ons testexemplaar is nog helemaal standaard maar desalniettemin behoorlijk leuk om te rijden. De in 2004 gelanceerde RS levert nog altijd meer vermogen dan een nieuwe Golf VII GTI. De besturing valt eerlijk gezegd wat tegen en het onderstel is stuiterig, maar dat geeft de wagen karakter. Het is geweldig om in een suffe middenklasser te rijden met uitgeklopte wielkasten, een dikke motor en een felgele kleur. Het ding is snel, heel snel. Dat merken we pas als we in de nieuwe Mégane stappen.

Die voelt ondanks zijn extra pk’s niet veel sneller aan. Maar ó wat is die nieuwe RS goed! Haarscherpe besturing, een felle reactie op het gaspedaal en een prachtig uitgebalanceerd, wel wat hard, onderstel. Zittend in de hele fijne Recaro-stoelen bedenken onze ingenieurs alvast wat ze aan de RS’en kunnen verbeteren. Het onderstel van de nieuwe Mégane kan gemakkelijk wat extra paarden aan, en ook de oude gaat daar geen problemen mee hebben. Renault heeft tenslotte zelf ook sterkere versies van de RS’en gemaakt. Nederlandse dealers komen daarvoor zelfs naar ZIP toe.

Chiptunen

Uiteraard moeten de RS’en dagelijks inzetbaar blijven en mag zoals altijd bij ZIP, de duurzaamheid niets te lijden hebben. Beide Méganes willen we meer kracht geven op het moment dat daar behoefte aan is. We werken binnen de grenzen van het blok dus de sky is zeker niet de limit, maar de blokken kunnen we aardig naar onze zin afgesteld krijgen. Er is bij ZIP immers al veel ervaring met het tunen van Mégane RS’en.

Mégane RS II 2.0 T chiptuning

Hoe leuk is het om in een bijna tien jaar oude Mégane te rijden die nieuwe hothatches enkel zijn kont laat zien? De tuning die we ontwikkeld hebben voor de RS II haalt het vermogen van 225 naar 250 pk en zet het koppel op 360 Nm. Zonder enig probleem haalt de RS de 100 km/u nu in 5,5 seconden. Ruim een seconden sneller dan voorheen! Het koppel is keurig verspreid over de toeren en maakt de RS tot een nog spectaculairdere auto. Tussensprints zijn ongekend snel geklaard en voor je het weet bereik je bizar hoge snelheden tot 251 km/u aan toe. De RS II is zeker geen wolf in schaapskleren, daar is de buitenkant te opvallend voor. Wel is het een fantastische verschijning die met de tuning van ZIP dito prestaties levert.

Mégane RS III 2.0 T chiptuning

De derde generatie RS maakt het allemaal nog wat leuker. Onze ingenieurs waren in staat de Mégane op een veilige manier naar de 302 pk te brengen. Een ongekend hoog vermogen voor een hothatch. In combinatie met de 443 Nm geeft het Porsche-waardige prestaties. Het totaalplaatje is af, de RS heeft de kracht die hij verdient. Rond de 5 seconden op de 100 en een top ver boven de 250 km/u. De Mégane RS van ZIP levert heel veel plezier en snelheid voor het geld. Probeer voor 32.000 euro maar eens een leuker alternatief te vinden.

ZIP oordeel

De Mégane RS is een legende. De tweede en derde generatie hebben beide hun eigen karakter. De oude is vooral heel snel en toch breed inzetbaar. Bovendien is het als occasion een betaalbaar apparaat dat je heel veel plezier gaat geven. Vooral na een bezoekje aan ZIP.

De nieuwe is veel meer een sportauto met een geweldig goed weggedrag. De prestaties zijn na de chiptuning absurd te noemen. Als we één hothatch kunnen aanraden, dan is het deze wel. Terecht de koning onder de hete middenklassers!

Mobiele versie afsluiten