Site pictogram ZipTuning

Dynowar Renault Clio 1.6 RS vs Volkswagen Polo 1.8 TSI GTI

Dynowar Renault Clio 1.6 RS vs Volkswagen Polo 1.8 TSI GTI

Grauwen en snauwen bij krachtige dogfight

Het heeft wel iets van een ‘dogfight’, al weten we dat het helemaal fout is om dat staaltje dierenmishandeling hier aan te halen. Maar toch: we vergelijken vandaag twee ‘pitbulls’ met elkaar. De Renault Clio 1.6 RS versus de Volkswagen Polo 1.8 TSI GTI. Twee kleine, sportieve en uiterst krachtige ‘underdogs’ die ieder garant staan voor sportief rijplezier. De vraag van vandaag: welke van de twee is de beste? Wie brult het hardst? Of geldt ook hier: blaffende honden bijten niet, zodat juist de stille kracht er met de winst vandoor gaat? We gaan het testen!

Allereerst, stil zijn ze beide absoluut niet. Sterker nog, de Polo GTI is uitgerust met een dubbele uitlaat, want hoe anders kun je het gebrul van de motor het beste ten gehore brengen?!

Verkoopkanonnen Renault Clio RS & Volkswagen Polo

Laten we de twee gladiatoren eens aan je voorstellen: De Clio Renault Sport is volgens de fabrikant in al zijn varianten de meest verkochte kleine sportauto in zijn klasse met sinds het jaar 2000 meer dan 70.000 verkopen wereldwijd. De Volkswagen Polo is, zoals iedereen in het straatbeeld kan zien, al decennialang een verkoopkanon van jewelste. Toch moeten de Duitsers steeds harder knokken om het succes te blijven volhouden. Andere kapers schuimen de kust af en weten de harten van de sportieve rijder steeds vaker te veroveren. Neem de Clio RS

Nieuwe Clio RS

De RS versie wordt door vele sportautoliefhebbers beschouwd als één van de beste sportauto’s in zijn segment. Bij de nieuwe Clio RS zijn alle karakteristieken van z’n voorgangers door de engineers van Renault Sport Technologies behouden en de wezenlijke kwaliteiten en dynamiek verder benadrukt. De nieuwe Clio RS ademt zowel van binnen als van buiten sportiviteit uit. Het exterieur kent technieken uit de Formule 1 die van invloed zijn op de aerodynamica, zoals een flexibele voorspoiler, luchthappers in de voorpanelen en een airdiffuser achter. Renault kan het interieur aan de smaak en wensen van de koper aanpassen, de klant kan kiezen uit een aantal ambiances en bekledingen.

De nieuwe Clio RS is groter dan ooit en bevat alle elementen die de RS-modellen altijd tot een succes hebben gemaakt. De RS is leverbaar met een Sport- of een Cup-chassis. De onafhankelijk scharnierende voortrein staat garant voor stuurprecisie en goede aandrijving onder alle omstandigheden. De wagen beschikt over een krachtig en efficiënt remsysteem met Brembo remklauwen en grote remschijven. Verder heeft het natuurlijk een krachtige motor. Met meer dan 100 pk per liter cilinderinhoud heeft de RS een vermogen van 200 pk (147 kW). Hij biedt onder de 3.000 toeren per minuut meer koppel dan de vorige versie. Bovendien is de Clio RS verkrijgbaar in twee uitrustingsvarianten, te weten: ‘stijlvol en sportief’ voor rijders die een sportieve auto willen die goed is uitgerust en veel comfort biedt ; of ‘puur prestatiegericht’ voor gepassioneerde autoliefhebbers. Deze versie is 36 kg lichter. Dat lijkt peanuts, maar daarmee heeft dit model wel de beste verhouding gewicht versus vermogen met 6 kg/pk.

Krachtigste Polo ooit

De oersportieve telg van de Polo-familie is vernieuwd. Je ervaart nu nog meer rijplezier met de vernieuwde motor van wel 192 pk (141 kW). Maar ook de buitenkant is in een nieuw jasje gestoken. Het is nu nóg beter te zien dat de Polo GTI bijzonder pittig en stoer is. Met zijn nieuwe 17 inch lichtmetalen velgen, verlaagde onderstel en strakkere GTI-sportstuur is het in alles een sportief hoogstandje. De typerende grille met honingraatstructuur en GTI-embleem laten duidelijk zien dat de Polo GTI niet zomaar een Polo is. De onderste lamel is sportief rood en loopt door in de koplampunit. Design dat bij de nieuwe Polo GTI past.

Zoals gezegd: de overweldigende kracht van de nieuwe motor neemt geen genoegen met één uitlaat. De nieuwe Polo GTI is standaard voorzien van een dubbele uitlaat met chromen details. Daarnaast horen bij een vernieuwde Volkswagen Polo GTI natuurlijk ook nieuwe velgen. Steel de show met de nieuwe standaard ‘Parabolica’ lichtmetalen velgen. Typerend voor de Volkswagen GTI is nog steeds de klassieke bekleding. De karakteristieke ruit is ook in de nieuwe Polo GTI doorgevoerd. Zo zijn de stoelen bekleed met de stoffen bekleding ‘Clark’.

Het interieur van de nieuwe Polo GTI zorgt in alles voor een optimale rijervaring. Dankzij hoge kwaliteit sportstoelen met zijwangen blijft je in een bocht beter op je plek zitten. Zo zit je perfect tijdens een sportieve rit. Het lederen sportstuur ligt niet alleen lekker in de hand, maar zorgt ook voor meer grip. Het rode stiksel, de rode naalden in het instrumentenpaneel en GTI-logo’s combineren het sportieve gevoel met prachtig design.

Waarom chiptuning?

De Renault Clio heeft vanuit de fabriek 200 pk en een koppel van 240 Nm. Zodra ZIPtuning ermee klaar is, is het aantal pk’s met chiptuning verhoogd naar 235 en is het koppel met 80 Nm naar 320 Nm toegenomen. De topsnelheid, eerder ‘begrensd’ tot circa 230 km/u is nu rond de 245 km/u geworden. Al met al aanzienlijke verbeteringen die ook in het rijgedrag duidelijk tot uiting komen.

De Volkswagen Polo, eerder met 192 pk uitgerust, weet na tuning 222 pk’s te genereren. Het koppel, oorspronkelijk 250 Nm (reeds 10 meer dan de Clio oorspronkelijk) is na behandeling door de ZIPtuning experts naar 383 Nm opgeschroefd. Daarmee zit de Polo, na tuning nog zelfs 63 Nm boven de getunde Clio. Hiermee wordt maar weer eens bewezen dat de Duitsers hun wagens een fiks stuk reserve meegeven en dat ze de motor vaak beduidend ‘voorzichtiger’ afstellen dan strikt noodzakelijk. Eigenlijk best wel jammer, want de potentie van de Duitse ‘underdogs’ is tenslotte formidabel. Ook de snelheid laat niets te wensen over. Voor tuning was dat maximaal 236 km/u, daarna maar liefst rond de 251 km/u.

Clio of Polo?

Elke keer rest ons weer de keuze, welke van de twee auto’s is het beste? Na deze test zijn wij ervan overtuigd dat deze twee auto’s een aantal punten hebben waarop ze echt met elkaar overeenstemmen.

Zo is het een feit dat compacte auto’s de afgelopen jaren volwassen zijn geworden en zijn uitgegroeid tot volwaardige vierzitters. Polo en Clio bieden genoeg ruimte aan vier personen. Hoewel we bij de Clio wel het gevoel hadden voorin iets minder hoofdruimte te hebben, terwijl de Polo op ons beduidend smaller overkwam. Qua zitcomfort achterin legt de Clio het af tegen de Polo. Maar goed, daar staat dan weer tegenover dat je in de Renault weer makkelijker meer bagage kunt meenemen. En zo ‘heb ieder nadeel weer een voordeel’… Uiterlijk veranderde er niet zo veel aan de Volkswagen, maar verder is hij weer helemaal bij de tijd. Het aanbod aan veiligheidssystemen werd uitgebreid met onder meer standaard Multi Collision Brake, waarbij de auto automatisch remt bij een dreigend ongeval, en tegen meerprijs zijn tal van systemen leverbaar, waaronder vermoeidheidsherkenning en adaptieve cruise control. Renault loopt op dat onderdeel een beetje achter.

ZIP oordeel

Maar goed, hoe zit het met het comfort? Zo is het afstemmen van een onderstel pas echt een vak apart. De Clio is, zo merken we tijdens de testrit, wat minder hard afgestemd dan de Polo, maar dat betekent per definitie nog niet dat een rit over slecht asfalt dan ook comfortabeler is. Integendeel, zou ik willen zeggen.

Dankzij het extra verlaagde sportonderstel ligt de nieuwe Polo GTI nóg beter op de weg. Zelfs bij 200 km/u. Om het sportieve karakter te benadrukken is de demping iets steviger ingesteld. Ook de vering is strakker ingesteld. De vernieuwde Volkswagen Polo GTI is daarmee veruit de krachtigste Polo ooit. Omdat zijn gewicht relatief laag is, heeft hij een indrukwekkende maximale snelheid van maar liefst 236 km/u. De Clio moet het dan echt al laten afweten. De 7-traps DSG-transmissie, die overigens standaard is op de GTI, zorgt er tijdens het versnellen voor dat de overgangen tussen de versnellingen bijna onopvallend en geleidelijk verlopen. Hierdoor rijden we niet alleen uiterst  sportief, maar zeker ook comfortabel. En, last but not least: de nieuwe Polo GTI is standaard uitgerust met een elektronisch sperdifferentieel (XDS). Dankzij deze veiligheidsvoorziening kunt u gerust pittig de bochten in. XDS zorgt namelijk voor meer grip, minder onderstuur en meer controle bij sportief rijgedrag in snel genomen bochten. Tja, dat heeft de Clio allemaal niet. Wel remt de Clio sneller dankzij een krachtig en efficiënt remsysteem met Brembo remklauwen en grote remschijven.

Ook maakt de Fransman meer lawaai. De motor van de nieuwe Polo GTI is daarentegen zo stil, dat het bij 120 km/u net lijkt of je 80 km/u rijdt. Dat is best balen, toch? Daarom maakt de nieuwe Polo GTI gebruik van een soundaktuator. Deze versterkt – desgewenst –  het motorgeluid en zorgt tijdens het rijden voor het typerende GTI-geluid in de auto.

Goed dan, ik houd je niet langer in spanning: als ik mijn keuze moet maken, dan ga ik voor het Duitse vakmanschap. Helemaal na onze tuning. Dan gromt, grauwt en snauwt de Volkswagen Polo als geen ander… Heerlijk!

Mobiele versie afsluiten