Site pictogram ZipTuning

Dynowar: Porsche Panamera Diesel vs. Audi A7 Sportback 3.0 TDI.

Audi A7 ziptuning chiptuning

Vandaag testen wij tweemaal een luxe zakensedan. Wanneer je deze auto’s op de Nederlandse snelweg tegenkomt zullen ze je misschien nauwelijks opvallen. Oordeel echter niet te snel, stille wateren hebben diepe gronden. Wij gaan vandaag op pad met de Porsche Panamera Diesel en de Audi A7 Sportback 3.0 TDI.
 

 

Getest: De Panamera Diesel

Wanneer we de werkplaats openen staat daar een beul op ons te wachten. De Panamera oogt dik, onaangepast en luxe. De grote Duitser is het resultaat van een poging die gedaan is door Porsche om een nieuw segment binnen te dringen. Nu de Panamera een paar jaar op de markt is kunnen we stellen dat dit een succes is geworden. Er zijn verschillende modellen te koop, vandaag nemen wij de diesel mee.

De Panamera Diesel is gebouwd voor dagelijks gebruik en voor de snelle zakenman die in alle comfort op zijn bestemming aan wil komen. De auto waar we hem vandaag mee vergelijken past ook precies in dit plaatje, sinds jaar en dag staat Audi bekend om zijn luxueuze zakensedans waarmee je in alle rust en in hoog tempo richting je bestemming rijd. De A7 is het antwoord van Audi op de Panamera en de Mercedes CLS. Niet vaak komen wij een auto tegen die zo goed afgewerkt is al de A7 Sportback. Hij oogt sierlijk en slank terwijl het toch een auto met flinke afmetingen is.

De Panamera is uitgerust met een 3.0 liter grote V6 met twee turbo’s erop. Dit blok levert 250 pk en 550 Nm koppel. Bij 1750 tpm is het volledige koppel beschikbaar. De auto heeft een topsnelheid van 250 km/u en legt de sprint van 0 naar 100 af in 6,8 seconden. Voor een zware auto als deze zijn dit geen misselijke cijfers. De auto maakt gebruik van een achttraps-automaat die de benaming Tiptronic met zich meedraagt. Tijdens het rijden worden alle vooroordelen over deze auto weggenomen. De auto is vlot, voelt licht aan en stuurt fantastisch. Door zijn achterwielaandrijving is de Porsche een echte liefhebbersauto. Je kunt de bochten perfect aansnijden en van enige vorm van onderstuur is geen sprake. Door het hoge koppel is het vermogen continu aanwezig en kun je vanuit iedere versnelling razendsnel optrekken.

 

Getest: De Audi A7 Sportback 3.0 TDI

De Audi ziet eruit als een goede advocaat, van onbesproken gedrag. De auto oogt niet patserig en schreeuwt niet om aandacht, hij straalt klasse en statuur uit. De auto ademt door een 3.0 liter grote V6 met turbo die 245 pk levert en 500 Nm koppel. Het hoge koppel is mede door de vierwielaandrijving al vanaf 1400 tpm beschikbaar. Wanneer je het gaspedaal vloert tik je na 6,3 seconden de 100 km/u aan en de auto stopt pas met versnellen bij 250 km/u. De Audi stuurt goed maar heeft minder rijgevoel als de Porsche. De A7 is voorzien van vierwielaandrijving en dit maakt hem tot een snelle sprinter van 0 naar 100. Slechts 6,3 seconden heeft deze Audi nodig om de 100 km/u te bereiken en bij 250 km/u vindt de elektronische begrenzer het wel genoeg geweest.

Waar de Panamera het wint op het gebied van rijdersgevoel krijg je in de Audi A7 een soort van innerlijke rust tijdens het rijden. De manier waarop deze auto glijd over het asfalt doet je denken aan een mes wat door warme boter glijdt, totdat je het gas opentrapt. De Audi schiet door zijn monsterlijke 500 Nm aan koppel als een pijl vooruit en omdat het vermogen wordt verdeeld over alle vier de wielen ben je vrijwel altijd als eerste weg bij het stoplicht.

 

Waarom chiptuning?

Natuurlijk zijn er snellere modellen van zowel de Panamera als de A7. Er is een RS7 en een Turbo S, maar dit zijn niet de modellen die als graadmeter genomen moeten worden. Deze twee diesels bieden ongelofelijk veel souplesse en rijcomfort en zijn voor auto’s van zulke afmetingen absoluut zuinig te noemen. Waar beiden meer dan genoeg vermogen hebben om mee te komen in het verkeer is er nog wel plaats voor een beetje extra. Zowel de Panamera als de A7 hebben te maken met een vrij fors gewicht. De dieselmotoren die in allebei auto’s aanwezig zijn zitten nog lang niet aan het maximum haalbare vermogen. Het potentieel aan trekkracht van deze diesels is enorm, door de motoren te chiptunen krijgen ze net dat beetje extra waar ze zo hard om vragen. In het geval van de Panamera Diesel en de A7 Sportback 3.0 TDI is tuning geen overkill. Je kunt het vergelijken met een bord lekker eten waar een flinke dosis peper aan toegevoegd wordt. Wat belangrijk is om te weten is dat de tuning van deze dieselmotoren niet alleen de prestaties verhoogt, het heeft ook een positieve werking op het brandstofverbruik. Doordat de motoren efficiënter werken verbruiken de auto’s minder brandstof, zo wordt de investering van het tunen weer terug verdiend.

 

De Porsche na chiptuning

ZIPtuning biedt voor beiden pareltjes een anabolen kuurtje aan. De Panamera zal na tuning een vermogenswinst krijgen van 52 pk en maar liefst 91 Nm aan koppel, waarmee het totaal komt op een overweldigende 302 pk en 641 Nm koppel. De Porsche heeft af fabriek ruim voldoende vermogen, maar de vermogenswinst in combinatie met het lagere verbruik maakt chiptuning zeker de moeite waard.

 

 

De Audi na chiptuning

De Audi moet het doen met een winst van 53 pk en een flinke 100 Nm aan koppel, dat zich laat vertalen naar een totaal van 298 pk en 600 Nm koppel. Met deze specificaties zijn er weinig auto’s meer die je voor moet laten onderweg naar de wintersport, terwijl je gewoon met het hele gezin in de auto past.

 

ZIP oordeel: Porsche of Audi?

De vraag rest ons, welke auto is het beste? Het verschil in kwaliteit is minimaal, beide auto’s zijn geperfectioneerd tot in de puntjes. De vraag is dan ook waar ben je naar opzoek? Zoek je een auto die er gevaarlijk uitziet, fantastisch stuurt, en je elk moment van de dag het idee geeft dat je een coureur bent, dan moet je zeker de Panamera nemen. Kies je toch liever voor een wat zakelijkere sedan die overigens wel bloedsnel is en er gelikt uitziet, ga dan voor de Audi.

Mobiele versie afsluiten