Zowel Mercedes als Peugeot stonden ooit bekend om hun comfortabele auto’s. Met de nieuwste modellen lijken beide merken daar een omslag in gemaakt te hebben. Zonder comfort uit het oog te verliezen hebben zowel de nieuwe 308 als A-klasse een sportief karakter gekregen. Een ideaal moment om de twee tegenover elkaar te zetten. We kiezen voor de 308 1.6 THP en de A200 met 1.6 turbomotor.
De 308 1.6 THP
De spiksplinternieuwe 308 is een verfrissende verschijning die het Franse merk vast en zeker veel verkopen gaat opleveren. Ons exemplaar is een zilvergrijze, handgeschakelde 1.6 THP. Een turbomotor die we als geen ander kennen, zowat het hele PSA-gamma is met de zogenaamde ‘Prince-motor’ uit te rusten. In de 308 levert-ie 155 pk bij 6.000 tpm en 240 Nm vanaf 1.400 tpm.
De 308 is een stuk zuiniger dan zijn voorganger, dat heeft-ie vooral te danken aan een streng dieet waardoor de auto een dikke 200 kilogram is kwijtgeraakt. Opvallend dat het 0-100 sprintje van de 1.140 kg wegende Peus een niet heel spectaculaire 9,3 seconden duurt. Dat is 0,2 seconden langzamer dan zijn voorganger met hetzelfde motorblok. Een gevolg van de langere overbrengingen in de versnellingsbak, die de 308 eveneens efficiënter maken. Een gemiddeld verbruik van 1 op 18 is het resultaat, de topsnelheid ligt op 213 km/u.
De A200
De Mercedes die we een aantal dagen lenen is, ondanks dat-ie A200 wordt genoemd, uitgerust met een M270 1.6 turbomotor. Die levert vanaf 1.250 tpm al zijn maximale koppel van 250 Nm en bereikt bij 5.300 tpm zijn topvermogen van 156 pk. Ook Mercedes heeft gekozen om de premium c-segmenter te voorzien van lange overbrengingsverhoudingen wat zou moet resulteren in een verbruik van ongeveer 1 op 18. Ondanks dat de A-klasse 200 kilogram zwaarder is dan de 308 1.6 THP, weet hij de 0-100 sprint in een nette 8,4 seconden af te ronden. De fut is eruit als de teller de 224 km/u aantikt.
Testen
Een Peugeot met een Mercedes vergelijken lijkt misschien gekker dan het is. Oké, de A-klasse is een stuk duurder, is opgebouwd uit mooiere materialen en heeft een ster in de grille. Maar verder zijn er vooral veel overeenkomsten. Zo zijn de auto’s ongeveer even groot, hebben ze een vergelijkbare motor en richten ze zich voor het eerst in hun carrière op sportiviteit. Een testrit met beide modellen moet uitwijzen waar het verschil nu echt ligt.
We beginnen dit keer in de Mercedes. De vijfdeurs hatchback ziet er vanbinnen erg chique uit en weet ook qua rijden te overtuigen. Onze uitvoering met standaard onderstel combineert comfort en sportiviteit op een manier zoals ook de nieuwe Audi A3 dat doet. Je kan er snoeihard mee over klaverbladen rijden zonder dat de auto op korte oneffenheden gaat stuiteren. De besturing is niet heel scherp en communicerend, maar is zeer stabiel en draagt op de langere weg bij aan het comfort. Van de motor hadden we wat meer verwacht. De lange overbrengingsverhoudingen zorgen ervoor dat je het gas flink in moet trappen om enigszins vlot mee te komen. Dat zorgt naast een hoog praktijkverbruik ook voor een wat luie indruk.
Eenmaal overgestapt in de Peugeot vallen daar het klinische interieurontwerp en het apart vormgegeven, kleine stuurtje op. De 308 is niet een echte rijdersauto maar heeft net als de Mercedes zo zijn sportieve randje. Bij de Peugeot kan je die vooral vinden in zijn lage gewicht, dat de auto verrassend lichtvoetig maakt. Het onderstel is misschien iets te zompig maar heeft geen moeite met snelle bochten. De auto voelt rustig, stabiel en kalm aan. Motorisch gezien is er ook weinig op aan te merken. De 1.6 THP presteert vlot, is gretig en past goed bij het karakter van de auto. De lange overbrengingen worden door het blok prima gemaskeerd en houden de motor lekker stil, alleen zou er op hogere snelheid wel wat kracht bij mogen om het inhalen -van bijvoorbeeld een lange vrachtwagen- wat soepeler te laten verlopen.
Tuning
De lange overbrengingen van de versnellingsbak gooien bij beide modellen wat roet in het eten. Bij de Mercedes is het vooral in het stadsverkeer merkbaar, bij de Peugeot juist op de snelweg. Daar valt op het eerste gezicht weinig aan te veranderen, maar met een andere motorafstelling die het koppel op het juiste moment erin gooit, is er veel goed te maken.
De 308 1.6 THP met ZIP chiptuning
Voor de 1.6 THP in de 308 hebben we een tuning ontwikkeld die het vermogen naar de 192 pk tilt en de trekkracht verhoogt naar een flinke 303 Nm. Dat maakt de auto niet alleen een stuk vlotter, het verhoogt ook het comfort. Doordat er over het hele toerenbereik veel koppel beschikbaar is, heb je geen moment meer kracht te kort. Alles gaat ontzettend gemakkelijk, soepel en zonder morren. De 100 km/u staat na slechts 8,5 seconden op de teller en de top ligt op 226 km/u. De Peugeot 308 met ZIP chiptuning komt akelig dicht in de buurt van perfectie en heeft mede door de tuning een premium karakter, zowel in uitstraling als prestaties.
De A200 met ZIP chiptuning
De A-klasse hebben we geoptimaliseerd met een motortuning die het vermogen naar de 181 pk brengt. Het koppel stijgt eveneens, en wel met een dikke 60 Nm. Daarmee komt de trekkracht uit op 310 Nm bij 1250 tpm. Waar de auto eerst lui aanvoelde, is er nu vooral plezier te beleven in de Benz. Het hogere koppel weet de lange overbrengingsverhoudingen fantastisch te compenseren. Het verschil is duidelijk merkbaar, ook in cijfers. 0-100 km/u is geklaard in 7,3 seconden en met een top van 249 km/h weet de auto het de meeste hothatches moeilijk te maken.
ZIP oordeel
Beide erg goede auto’s die een flinke kwaliteitsstap hebben gezet ten opzichte van hun voorganger. Het sportievere karakter is zeker merkbaar maar helaas gaat de vooruitgang ook gepaard met strengere milieueisen. Die hebben tot gevolg dat in beide gevallen gekozen is voor lange overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak. Dat doet wat afbreuk aan de auto’s. Met tuning van ZIP is dat aardig recht te zetten en wordt bovendien het rijplezier op een hoger plan gebracht, terwijl het verbruik en de CO2 uitstoot gelijk blijven. Welke auto de jouwe is, ligt uiteraard aan je smaak. De A-klasse is sportiever, heeft een fijner onderstel en is beter afgewerkt en heeft na de tuning een erg fijn motorblok. De Peugeot is iets ruimer, lichtvoetig, heeft een fantastische motor en is bovendien een stuk goedkoper.