Dynowar Land Rover Sport 3.0 versus Mercedes Benz ML

GEPLAATST IN dynowar

Als je twee ‘beesten’ wilt vergelijken, dan zoek je de modderbak op, duikel je over heuveltjes, beklim je hellingen en race je door kniehoog water. Jawel, we testen vandaag twee gruwelijke ‘monsters’. De Land Rover Sport 3.0 TDV6 versus de Mercedes Benz ML 350 BlueTEC. Twee wagens met pit waar je ‘U’ tegen zegt! Het is maar goed dat het geen cabrio’s zijn, want de modder spat ons om de oren.

Nee, wees gerust, we gaan niet met moddergooien, maar we stellen de wagens wel graag even aan je voor…

Indrukwekkende Rover Sport

De Land Rover Sport 3.0 is indrukwekkend. Boezemt ontzag, wellicht zelfs angst in. Voetgangers springen snel weg en automobilisten voor je op de linkerbaan schuiven opzij om je monsterlijke wagen snel voor te laten gaan. Jij regeert! Want ook on the road is dit een ‘beest’ waar je indruk mee maakt.

“Range Rover Sport boezemt angst in”

Interieur van de Range Rover Sport

Zeker, de meeste bedieningselementen – zoals stuur en instrumentarium – zijn uitwisselbaar met die van de Land Rover Discovery, maar dat is logisch, want de Range Rover Sport is onderhuids grotendeels een Discovery. Wel is gebruik gemaakt van exclusievere materialen en een gedetailleerdere afwerking. Minpunt is evenwel het veel krappere interieur. Menig chauffeur zal zich afvragen wanneer ze een botsing krijgen. Niet met een andere wagen of een doldrieste voetganger, wel met het plafond. Daarentegen heeft dit beest wel een bagageruimte van ruim 900 liter. Maar ja, daarvandaan kun je niet autorijden…

Land Rover Range Rover Sport TDV6 TuningRobuuste diesel met 3.0 TDV6

Deze robuuste diesel weegt rond de 2,5 ton, maar met het koppel van 600 Nm is dat totaal geen probleem. Je merkt niet dat je met een ‘tank’ de weg op gaat. Een van de grootste verbeteringen is de drieliter TDV6 met twee sequentiële turbo’s. Inderdaad, hetzelfde blok als in de Jaguar XF. Klinkt heerlijk en is ook nog eens 30 procent sterker dan de oude 2.7. Hierdoor heeft de Range Rover Sport 36 procent meer koppel dan voorheen. Zodra je vanuit stationaire positie het gaspedaal naar beneden drukt, word je loeihard in je stoel geperst en trekt de wagen een immense sprint. De acceleratie van 7,6 seconden mag er echt zijn! De stille zescilinder loopt zonder problemen en uiterst soepel door alle verzetten van de zestraps automaat. Motor en transmissie werken samen zoals dat in iedere auto zou moeten.

Dubieus rijgedrag

De Sport heeft, zoals je van een Land Rover mag verwachten, luchtvering. Dat belooft veel goeds voor het comfort. Toch valt dat ons tegen. Voor een ‘tank’ lijkt de constant ‘stuiterende’ koets iets zenuwachtigs te hebben. Wij werden er gaandeweg, stuiter-de-stuiter, een beetje raar van. Zowel off, als on the road, trouwens. Want hoewel het op de gewone wegen minder erg was, merkten we het wel. Dat begon gaandeweg toch wel wat te irriteren. Het had voor ons allemaal iets steviger gemogen. Ook het optionele Adaptive Dynamics, dat onze testauto had, maakte van deze ‘Sport’ beslist geen dynamisch sturende auto. We constateerden alleen dat het overhellen erdoor werd begrensd. Prettig, maar niet voldoende.

Off the road is het onderstel beter op zijn plaats. Daar waar concurrenten als de ML of de X5 de grond zouden afvlakken, gaat deze Sport doodgemoedereerd verder. Bovendien kun je de wagen, door zijn luchtvering, hoger plaatsen. Met het Terrain Response System en de lage gearing is het volgens de fabrikant nagenoeg ondoenlijk om in de zuigende modder vast te zitten. Geruststellend, maar laten we eerlijk zijn, we rijden vaker op asfalt dan off the road, dus in de praktijk hebben we daar niet zo heel veel aan…

Mercedes Benz ML W166 350 BlueTEC ChiptuningMercedes is Subliem

Het design van de ML is geëvolueerd uit voorgaande modellen. Niet spectaculair nieuw, wel doeltreffend beter. In de basis is de wagen dezelfde als zijn voorgangers, maar verschillen zijn er zeker ook. Wat opvalt is dat het front wel veel strakker is ontworpen. Achter is het verschil stukken groter, met bredere units voor de achterlichten, waardoor de ML veel breder dan zijn voorgangers lijkt. Lijkt, want het scheelt nog geen twee centimeter als je de rolmaat er langs legt…

Binnen zie je meteen dat Mercedes ook hier een stapje verder is gegaan. Panelen zijn duidelijker gesitueerd. Het ziet er opgeruimd uit, maar vooral de afwerking is ronduit subliem. Ook fraai, de bediening van het offroad-systeem is netjes verzonken en verschijnt pas als jij het wilt. Zo zit het niet in de weg wanneer je het ook niet nodig hebt. En dat is natuurlijk veel minder vaak dan je misschien zou willen. Hoewel… durven we met de Mercedes Benz ML eigenlijk wel off the road? Is hij daarvoor niet te mooi?

De motor in deze Mercedes is een 3,5-liter turbodiesel V6 die tegenwoordig niet langer de naam CDI mag dragen. Mercedes geeft zijn nieuwe zescilinderdiesels de naam Bluetec mee. Maar welke naam het beestje ook draagt, snel is de auto sowieso. Het koppel bedraagt maar liefst 620 Nm en is al bij 1.600 tpm beschikbaar. Los van zijn kracht is de V6 ook erg geciviliseerd. Het samenspel met de zeventrapsautomaat is prima: deze schakelt niet te snel terug, waardoor je de auto goed op koppel kunt rijden.

“Evolutie in optima forma”

Mercedes Benz ML W166 BlueTEC TuningOffroad met de Mercedes Benz ML

Mercedes heeft zijn best gedaan met het offroad-pakket van de ML. Denk aan een lage gearing, een sperdifferentieel en extra bescherming voor de onderkant van de auto. Hierdoor kan de ML met gemak door iets meer dan een halve meter water waden, en zijn ook hellingen tot 80% geen probleem meer. Alles is ook nog eens gevisualiseerd op een multimediascherm in de wagen, waar de exacte hellingshoeken en onderstel-afstellingen grafisch worden weergegeven. Toch ook een drawback: je hebt echt andere banden nodig voor als het te modderig wordt. Daar had je bij de Land Rover geen last van.

Want eerlijk is eerlijk, de ML voelt zich het meeste thuis op de weg. Daar is de wagen stiller en qua rijgedrag beter in balans dan zijn voorganger. Evolutie in optima forma, dus. Zelfs het bochtenwerk is voor deze imposante wagen een peulenschil met het Active Curve System, ook wel rolstabilisatie genoemd. Het verkleint met zijn actieve ophangingsstabilisatoren de overhelhoek van de auto in bochten, terwijl bij offroad ritten de veerbewegingen van de assen verlicht worden. Dat verhoogt het comfort voor de inzittenden en de rijdynamiek op ieder terrein.

Schakelen verliep tijdens onze testrit zo zacht, dat we het nauwelijks merkten. Een spaarzame of sportieve rijstijl? De versnellingsbak van de ML past zich steeds aan de rijsituatie en aan de individuele rijstijl aan. Schakelen of laten schakelen? Mercedes’ gedegen automatische transmissie beantwoordt deze vraag op onnavolgbare wijze! De 7-trapsautomaat koppelt een hoog reiscomfort aan rijplezier en efficiëntie. Hij overtuigt met zachte en snelle schakelmanoeuvres. Tegelijk draagt de 7G-tronic Plus bij tot een reductie van brandstofverbruik en emissies.

Krachtige tussensprints kun je op elk moment inlassen, want de transmissie schakelt automatisch een of meerdere versnellingen terug, waardoor het acceleratiepotentieel in slechts fracties van een seconde stijgt.

Land Rover Range Rover Sport TDV6 Motor TuningChiptuning Land Rover Sport 3.0

Land Rover Sport 3.0 heeft af fabriek 258 pk en 600 Nm koppel. Na chiptuning is het aantal paardenkrachten toegenomen met 44 naar 302 pk en is het koppel met maar liefst 53 Nm opgelopen naar 653 Nm. De topsnelheid bedroeg oorspronkelijk 210 km/u en is nu ongeveer 230 km/u. De acceleratie was 7,6 seconden, maar de wagen is nu al van nul naar honderd in circa 6,1 seconden.

Tuning Mercedes Benz ML

Mercedes Benz ML W166 350 BlueTEC heeft af fabriek 258 pk en 620 Nm koppel. Na chiptuning is het aantal paardenkrachten toegenomen met 39 naar 297 pk en is het koppel met maar liefst 83 Nm opgelopen naar 703 Nm. De topsnelheid bedroeg oorspronkelijk 224 km/u en is nu ongeveer 239 km/u. De acceleratie was 7,4 seconden, maar de wagen is nu al van nul naar honderd in circa 6,4 seconden.

En de winnaar is…

Tja, de wagen die we hebben gekozen rijdt vooral op de verharde wegen lekkerder en comfortabeler, heeft meer pit, een betere wegligging en ga zo nog maar even door. En zelfs off the road wist hij te imponeren, waar de fabrikant zich doorgaans niet met dit soort uitstapjes bezighoudt. Kortom: indrukwekkend in alle opzichten. Wij gaan voor de Mercedes, maar dat was ongetwijfeld geen verrassing. Maar eerlijk is eerlijk: zochten we een wagen puur voor het rijden op de minder begaanbare wegen, dan heeft de Land Rover deze Dynowar gewonnen…

Gerelateerde berichten