DYNOWAR: Ford Transit 2.2 TDCi VS Volkswagen Transporter 2.0 TDI
GEPLAATST IN dynowar
Vandaag testen wij twee auto’s die bekende verschijningen zijn in het Europese straatbeeld. De Ford Transit 2.2 TDCi en de Volkswagen Transporter 2.0 TDI worden door talloze mensen gebruikt voor een nog grotere variatie aan doeleinden. De Volkswagen is al jaren het best verkochte model bestelauto. Ford heeft tot nu toe nog geen aanspraak kunnen maken op deze titel, maar wellicht komt hier verandering in.
Getest: Ford Transit 2.2 TDCi 140 PK
Allereerst is de Ford Transit aan de beurt. Het design van de Transit vinden wij weinig aan de verbeelding overlaten. De auto is niet lelijk maar er zitten weinig verbazende lijnen in het ontwerp. Nu worden dit type auto’s meestal ook niet direct gekocht voor hun looks, toch vinden wij het jammer dat Ford niet iets meer creativiteit in het ontwerp van de stenensjouwer heeft gestopt.
Wanneer we het terrein afrijden en een paar bochten rijden valt ons één ding in het bijzonder op aan de Ford Transit: zijn strakke wegligging. De relatief grote auto laat zich messcherp door de bochten heen sturen, zonder enig mokken. Dit is een auto die prima geschikt is voor dagelijks gebruik. Een ander sterk punt van de Ford is dat je niet direct je hoofd aan het dak stoot wanneer je over een drempel heen rijdt, vaak te danken aan de te stugge vering. Dit is een kwaal die oudere modellen en modellen van de concurrentie nog wel eens teisterden. Qua vermogen kunnen we niet anders zeggen dan dat de auto wel een power kuurtje kan gebruiken.
De Ford Transit wordt aangedreven door een 2.2 TDCi met 140 pk en 350 Nm koppel. Meekomen met het verkeer is geen probleem, maar onze testauto is dan ook niet zwaar beladen. Wij kunnen ons voorstellen dat je met een volgeladen auto behoorlijk moeite hebt om mee te komen en dat inhalen niet meer tot de mogelijkheden behoort. Na tuning levert het motorblok 180 pk en 420 Nm koppel. Met deze nieuwe specificaties komt de auto beter tot zijn recht. Vooral het verhoogde koppel is interessant. De auto komt beter van zijn plek en ook inhalen begint langzamerhand een feestje te worden.
Getest: Volkswagen Transporter 2.0 TDI 140 PK
De Volkswagen Transporter is zoals al eerder genoemd het best verkochte model in zijn klasse. Het is het langstlopende model van Volkswagen waarbij de eerste versie in 1974 op de markt kwam. Sindsdien zijn er maar vier opvolgers geweest. De versie die wij vandaag rijden is de T5. Deze auto wordt aangedreven door een 2.0 TDI viercilinder die 140 pk levert en 340 Nm koppel. Net als de Ford kan de Volkswagen ook wel een beetje extra peper gebruiken. Het blok levert niet voldoende vermogen om even in te halen waar dit nodig is. In tegenstelling tot de Ford is onze Transport wel volgeladen met gereedschap. Volgens de eigenaar ligt er ongeveer driehonderd kilo extra gewicht in. Met dit extra gewicht wordt de toch al niet echt snelle Transporter nog een stuk trager.
Wat wij wel waarderen in dit model is zijn sublieme wegligging. In bochten heb je niet het idee dat je in een relatief grote bus zit. Zelfs met het extra gewicht laat de auto zich gemakkelijk besturen en van overhellen in bochten is nauwelijks sprake. Om deze strakke wegligging mogelijk te maken is echter wel een compromis gesloten. De auto is stug geveerd, soms te stug. Wanneer je over een drempel rijdt dien je er rekening mee te houden dat er alvorens goed afgeremd moet worden. Doe je dit niet dan stuiter je op de grond en produceert de auto geluiden die je liever niet hoort. De Ford Transit is minder stug en biedt meer comfort. Uiteraard is de Volkswagen Transporter na het ondergaan van een anabolen kuurtje nog even uitgelaten om te kijken in hoeverre inhalen en optrekken nu wel soepel gaat. Het vermogen is verhoogd met 38 pk en 63 Nm. Het totaal komt nu uit op 178 pk en 403 Nm. Net als bij de Ford is het koppel direct goed merkbaar. Eindelijk hebben we het gevoel in een auto met een beetje power te zitten.
Waarom chiptuning?
Het is inmiddels wel duidelijk geworden waarom deze twee auto’s een krachtkuur kunnen gebruiken. Het zijn relatief zware auto’s die door het overgrote deel van de gebruikers voor zwaar kluswerk en/of personenvervoer gebruikt wordt. We zeggen het vaker, maar extra vermogen is geen overbodige luxe voor deze auto’s. Er zijn fabriek af snellere modellen te bestellen. Deze hebben vergelijkbare specificaties als de van chiptuning voorziene modellen. De auto laten tunen is echter wel stukken voordeliger. Ook zakelijke rijders hebben er baat bij om een model met minder vermogen aan te schaffen. Dit in verband met de bijtelling. De eenmalige kosten voor de tuning worden snel weer terugverdient.
Een tweede voordeel is het zuinigere brandstofverbruik. Zeker voor de rijder die veel kilometers maakt met zijn stenensjouwer is een voordeel bij de pomp een aangename verwelkoming.
Welke is de beste?
De keuze tussen de Ford Transit en Volkswagen Transporter was zeker geen gemakkelijke keuze. De Volkswagen is een jaren oud icoon wat door de jaren heen elke keer weer iets beter is geworden. Wij durven te stellen dat deze auto over veertig jaar nog steeds in het assortiment van Volkswagen te vinden is. Er zijn twee minpunten aan deze bus: de prijs en het comfort. De Transporter is een dure auto, die naar onze mening te stug geveerd is. Voor korte ritten is dit geen probleem maar helaas gebruiken de meeste eigenaren van deze auto hem elke dag, voor korte en lange ritten.
Aan de andere kant is de Ford ook een betrouwbaar werkpaard en qua comfort beter uitgerust dan de Volkswagen. De Ford is goedkoper dan de volkswagen, heeft iets betere specificaties dan de Volkswagen en bied meer comfort. Hoewel wij het er mee eens zijn dat de Volkswagen Transporter een auto is die zichzelf al lang bewezen heeft, kiezen wij toch voor de Transit.