DYNOWAR: BMW 535d vs Maserati Ghibli Diesel

GEPLAATST IN dynowar

BMW, Mercedes en Audi. Dit zijn de drie grote namen die Duitsland al jarenlang vertegenwoordigen op het gebied van luxe zakensedans. Toch zijn er kapers op de kust. Maserati heeft inmiddels de Ghibli op de markt gebracht, een compleet nieuwe sedan die het op moet nemen tegen zijn Duitse rivalen. Maserati heeft een sprong in het diepe gewaagd met de Ghibli. Nu rest ons de vraag, gaat het nieuwe model zwemmen of verzuipen?

Al jarenlang staat Maserati bekend om zijn stijlvol vormgegeven auto’s, uitgerust met Ferrari motoren. Een merk waar emotie hoog in het vaandel staat en waarbij het uitspreken van het woord diesel tot voor kort nog als vloeken in de kerk werd beschouwd. Maar tijden veranderen en ook Maserati gaat met de tijd mee. Het bedrijf heeft de intentie om te groeien en streeft naar een afzet van 50.000 auto’s per jaar. Dit ambitieuze doel moet bereikt worden met de verkoop van de Ghibli. Maserati heeft in samenwerking met Ferrari een nieuwe V6 ontwikkeld. Er is een benzineversie en een diesel. Die laatst genoemde testen wij vandaag.

 

Natuurlijk hebben we gepaste concurrentie nodig voor dit vergelijkend warenonderzoek. De BMW 535d wordt al jaren beschouwd als één van de beste sedans in het e-segment op de markt. De combinatie van een messcherpe besturing en een krachtige dieselmotor maakt het voor veel mensen de ultieme allrounder. Dit is de auto die wij zullen testen vandaag.

 

Maserati Ghibli ChiptuningDe Maserati Ghibli Diesel

Wanneer we de Ghibli het terrein op zien komen rijden valt ons gelijk op hoe groot en mooi gelijnd deze auto is. Hij is net geen vijf meter lang, kijkt je van de voorkant boos aan en heeft prachtige brede heupen. Je kunt zien dat Maserati zich heeft laten inspireren door de Quattroporte bij het ontwerpen van deze auto. Aan de auto is ook niet af te zien dat we hier met een diesel te maken hebben. Er zijn geen badges aanwezig die aanduiden dat we hier met het ronkende broertje van de benzine uitvoering te maken hebben. Ook de vier uitlaten doen niet vermoeden dat er een 3.0 liter grote V6 diesel onder de motorkap ligt. Het blok is afkomstig van VM Motori en vervolgens door Ferrari aangepakt. De motor produceert 275 pk en 600 Nm koppel. Bij het rijden is het eerste wat ons opvalt het geluid. Hoewel het een diesel is heeft Maserati toch een vrij karakteristieke klank uit de motor weten te krijgen. Het geluid is minder snerpend als in de benzineversie, maar werkt toch verslavend en nodigt je uit om sportief te rijden. De motor heeft veel koppel en komt gemakkelijk de bochten door, maar mist de beleving in de hogere toerentallen. De wegligging is goed, maar je merkt dat de Ghibli minder geperfectioneerd is als de 535d. Niet geheel toevallig is dit één van de redenen waarom mensen voor Maserati kiezen, er zit meer emotie in de auto en hij nodigt uit tot speels rijgedrag.

 

BMW 535d ChiptuningDe BMW 535d

Over het design van de 535d zijn wij erg te spreken. Het metallic zwarte exemplaar wat wij vandaag rijden is uitgerust met 19-inch lichtmetalen wielen en zwarte nieren. De zwarte nieren maken deze auto tot een ietwat duistere zakensedan. Hij ziet er chique en tegelijkertijd sportief uit. De BMW 535d wordt gebruikt als werkpaard door de snelle zakenman, maar ook bemind door de BMW-rijder die meer wil dan een 520d, maar niet drie keer per week zijn portemonnee wil legen bij de benzinepomp. De nieuwe 535d wordt aangedreven door een 3.0 liter grote zes-in-lijn motor die voorzien is van twee turbo’s. Deze motor levert 313 pk en 630 Nm koppel. Dit zijn flinke cijfers voor een 3.0 liter zescilinder. Als je bedenkt dat het gemiddelde verbruik ligt op 5,4 liter per 100 km dan weet je dat BMW een bijzondere prestatie heeft neergezet met het ontwikkelen van dit nieuwe blok. Op het rijgedrag van de 535d valt weinig aan te merken. De besturing is scherp zoals we dat van BMW gewend zijn en de communicatie via het stuurwiel met de rijder is constant aanwezig. Over het vermogen valt niet te klagen, de auto heeft in alle versnellingen voldoende power en op het moment dat je toch wat hoger in de toeren moet, schakelt de motor razendsnel terug via zijn achttraps-automaat. Mede door de achterwielaandrijving is de 535d een echte bochtenridder. De Maserati heeft ook achterwielaandrijving maar voelt minder stabiel aan als de 535d. Waar de Maserati zo nu en dan uit wil breken wanneer je hem forceert, heb je in de 535d continu volledige controle.

 

Waarom chiptuning?

Nu kun je je afvragen waarom je twee auto’s die zo goed zijn als deze wilt tunen. Wij hebben het antwoord. De Maserati is een sportauto verkleed als sedan, de auto nodigt uit tot sportief rijden en wilt niet continu met respect behandeld worden. Voor een sportauto mist hij echter wel het nodige vermogen. Gelukkig is hier wat aan te doen. Na chiptuning heeft de Maserati 307 pk en 663 Nm koppel. Een vermogenswinst van 32 pk en 63 Nm. De Maserati sprint van 0 naar 100 in 6,3 seconden, na chiptuning heeft hij hier 5,4 seconde voor nodig. De winst in het vermogen is duidelijk te merken wanneer je het gas diep intrapt, gecombineerd met een gunstiger brandstofverbruik is het zeker de moeite waard deze auto te chippen. De BMW is een ander verhaal. De 535d heeft van zichzelf al zoveel vermogen dat men zich afvraagt waarom deze nog krachtiger zou moeten worden. De reden waarom deze beul een prestatiekuurtje zou kunnen gebruiken is om het gat met de 50d versies op te vullen. De BMW-rijders die kiezen voor een 530d of 535d zijn over het algemeen liefhebbers die graag een beetje extra power onder de rechtervoet willen hebben. Na het chippen van de BMW 535d komt het totale vermogen neer op 375 pk en 756 Nm koppel. Met deze cijfers leg je de sprint van 0 naar 100 af in niet meer dan 4,6 seconden, waar de standaard 535d pas na 5,5 seconden de 100 km/u bereikt. Met deze prestaties is de 535d een begerenswaardige auto voor iedereen die een snelle en zuinige sedan wil rijden.

 

Welke is het beste?

Qua prestaties is de BMW absoluut de nummer één in deze strijd. De 535d accelereert zo razendsnel vanuit elk toerental, de Maserati kan hier simpelweg niet aan tippen. De Maserati is echter wel een verfrissing in dit, voornamelijk door Duitse auto’s, gedomineerde segment. De Maserati leeft en ademt, waar de BMW soms ietwat ingetogen overkomt. Voor de liefhebber die al jaren BMW rijdt zal de keuze waarschijnlijk snel gemaakt zijn, maar er zijn ongetwijfeld mensen die zitten te wachten op de Italiaanse schoonheid vol temperament, die wel dagelijks te rijden is.

Gerelateerde berichten