Site pictogram ZipTuning

Dynowar Audi SQ5 3.0d versus de BMW X4 35d

Dynowar Audi SQ5 3.0d versus de BMW X4 35d

Als je twee ‘beesten’ wilt vergelijken, dan zoek je de weg op, scheur je door bochten, beklim je heuveltjes en race je over de Duitse snelweg om eens goed te planken. Jawel, we testen vandaag twee gruwelijk mooie ‘monsters’, de Audi SQ5 3.0d versus de BMW X4 35d. Twee diesels met pit die heerlijk grommen.

We stellen de kemphanen aan je voor!

De SUV van Audi

De Audi SQ5 kreeg een ‘nose job’. Het gevolg was een strakkere uitstraling door de scherper getekende grille en opvallende LED-verlichting in de koplampunits. Maar het mooie stopt daar niet. Matte aluminium spiegelkappen en skirts markeren de vloeiende zijlijn. En onder de achterbumper gluren aan beide zijden twee uitlaatpijpen. What the… is dat nodig? Is dit monster zo groots?

Zeker! Maar liefst 313 pk helpt de Audi SQ5 TDI om in slechts 5,1 seconden van 0 naar 100 km/h te versnellen. En omdat we het hier over een TDI-motor hebben, is deze agiliteit ook nog eens zeer efficiënt. De quattro permanente vierwielaandrijving leidt de power van de motor op slimme wijze verder. Elk wiel krijgt net zoveel kracht te verwerken als nodig is. Sneller en zuiniger rijden is ook mogelijk dankzij de 8-traps tiptronic. Het dynamisch schakelprogramma (DSP) bedien je met de transmissiehendel of de schakelpaddels achter het stuurwiel. In de automaatstand is er de keuze uit de programma’s D (normaal) en S (sport), waardoor de transmissie nog beter aan de persoonlijke wensen is aan te passen.

De SUV van BMW

De BMW X4 valt op, altijd en overal. Met zijn extraverte design verenigt hij lifestyle en performance. Zelfs niet autoliefhebbers kijken een tweede keer. Met de krachtige BMW TwinPower Turbo motoren en standaarduitrustingen zoals ‘Variable Sport Steering’ en ‘Performance Control’ onderstreept de BMW X4 zijn kenmerkende impulsieve karakter. Dit is geen auto, dit is een statement. De dynamische belijning van de BMW X4 resulteert in een coupéachtig silhouet en benadrukt tegelijk de brede schouders en zijn stevige houding. Met het optionele ‘M Sportpakket’ weerspiegelen de grote luchtinlaten en de 20-inch lichtmetalen wielen zijn spierkracht.

SQ5 is ‘awesome’

We staan te popelen om de SQ5 te gaan rijden. Niet alleen is dit Audi’s eerste sportieve SUV, ook ligt er deze keer zelfs een dikke zelfontbrander in het vooronder. Onze verwachtingen zijn hooggespannen, dus we stappen in. Het is ruim. Precies zoals je dat vanaf de buitenkant verwacht. Voorin – maar ook achterin – heb je voldoende ruimte, met sportstoelen die je lichaam perfect ondersteunen en je ineens niet meer in een SUV doen wanen. Bagageruimte is er ook, maar voor een testrit heb we daar geen boodschap aan.

De Q5 basisuitvoering heeft 240 paardenkrachten gekregen om het gevaarte voort te bewegen. Al bijzonder lekker, maar voor de SQ5 heeft Audi er doodgewoon nog eens 73 extra paarden bij gestopt. Dat is gewoon krankzinnig! Zoiets verwacht je niet van een SUV die daardoor helemaal niet als een SUV rijdt. Het bewijst maar weer eens dat Audi als geen ander weet hoe ze, nota bene met een dieselmotor (!), supersnelle wagens kunnen bouwen. Bovendien verbruiken de zelfontbandingsmotoren een stuk minder dan benzinemotoren, terwijl ze wel dezelfde  – in vele gevallen zelfs meer trekkracht bieden. Awesome. Vanuit stilstand het gas intrappen is een ongekende ervaring. Een acceleratie van 5,1 seconde is vrijwel ongeëvenaard. Is dit een SUV? Wow! Een diesel? Dubbel wow!

SUV lijkt een sportwagen

Deze SUV van Audi, die rijdt als een sportwagen, is fantastisch in de bocht. De wagen stuurt bovengemiddeld strak, want het is voorzien van zogenoemde ‘torque vectoring’. Dit systeem zorgt ervoor dat het buitenste wiel een tandje sneller gaat, waardoor er in een bocht meer snelheid meegenomen kan worden. Prachtig, natuurlijk, op papier. In theorie voelden we wel dat er bijna 1.900 kilo aan auto wordt meegesleurd, en dus helt de wagen meer over dan merkgenoten die lager bij de grond vertoeven. Ach, is het erg? Dat niet, maar de eerlijkheid gebiedt…

Zo ook het geluid. Of beter gezegd: het gebrek eraan. We hebben het hier tenslotte over een diesel en die is nu eenmaal stiller dan zijn broertje benzinemotor. Daarom ook is de SQ5 voorzien van een zogenoemde ‘sound actuator’, een luidsprekersysteem in het uitlaatstelsel die een lekkere zware brom voortbrengt. Zodat het toch nog allemaal ‘echt’ klinkt. Overigens doet hij dit alleen als je in het menu ‘dynamic’ hebt aangeklikt. In deze setting reageren gas en besturing net wat feller, zodat je een bijna V8-achtige brom uit de uitlaten hoort ronken. De andere keuze in dit menu is ‘efficiency’, waarmee op lange stukken snelweg een bijzonder laag verbruik te behalen valt.
Maar wat je eigenlijk wilt weten: rijdt ‘ie? Jazeker. Heerlijk!

De BMW X4

De dieselmotor in de BMW X4 xDrive35d maakt indruk met een vermogen van 230 kW (313 pk) en een maximum koppel van 630 Nm. De 8-traps automatische sporttransmissie Steptronic benut het potentieel van zijn motoren ten volle: de BMW X4 xDrive35d legt de sprint van 0 tot 100 km/h af in slechts 5,2 seconden. Deze kracht wordt gegenereerd dankzij de tweetraps turbodrukvulling met variabele turbinegeometrie.

De intelligente vierwielaandrijving BMW xDrive brengt de kracht met uitmuntende tractie over op het asfalt. De wagen stuurt licht door de ‘Variable Sport Steering’ met  Servotronic. Bij een bijzonder grote wieluitslag wordt de benodigde stuurbeweging gereduceerd. Hiermee neemt de dynamiek merkbaar toe en verbetert de handling bij een extra sportieve rijstijl in scherpe bochten en tijdens uitwijkmanoeuvres. Super! Ook het inparkeren, afslaan en manoeuvreren wordt comfortabeler.

De Performance Control verdeelt in bochten de aandrijf- en remkrachten gericht over de afzonderlijke wielen. Omdat in een bocht het buitenste wiel een langere weg aflegt dan het binnenste, grijpt de BMW Performance Control in via de regeling van het motorvermogen en door gericht afremmen. Dit betekent dat op de buitenwielen meer kracht wordt gezet, op de beide binnenwielen minder, zodat elk wiel zijn maximale tractie kan benutten. Zo draait de BMW X4 zichzelf als het ware de bocht in, waardoor zowel de rijveiligheid als de rijdynamiek verder toenemen. Rijden was genieten!

De achtste versnelling reduceert het toerental bij hogere snelheden, wat resulteert in meer comfort en minder verbruik. De nieuw ontwikkelde, effectievere koppelomvormer draagt daaraan bij. Met de 8-traps automatische sporttransmissie ‘Steptronic’ bereiken we volgens de fabrikant ‘de best mogelijke efficiency en geniet u tegelijk van het hoogste schakelcomfort’. Het zal wel. Wij hebben gewoon heerlijk gescheurd in deze sublieme wagen. Lekker!

Tuning Audi SQ5

De Audi SQ5 3.0 TDI heeft vanuit de fabriek al 313 ongeduldig trappelende paarden en een koppel van 650 Nm; cijfers waar iedereen U tegen zegt. Maar het kan nog beter! Na chiptuning is het aantal paardenkrachten toegenomen met 39 naar 352 pk en is het koppel met maar liefst 73 Nm opgelopen naar 723 Nm. De topsnelheid bedroeg oorspronkelijk 250 km/u en ligt nu omstreeks 278  km/u. De acceleratie was 5,1 seconden, maar de wagen is nu al van nul naar honderd in circa 4,7 seconden.

Tuning BMW X4 35d

De BMW X4 F26 35d heeft net als de Audi vanuit de fabriek al diezelfde 313 krijsende paardenkrachten en een koppel van 630 Nm. Maar ook hier kan het nog beter! Na chiptuning is het aantal paardenkrachten toegenomen met 49 naar 362 pk en is het koppel net als de Audi met maar liefst 73 Nm opgelopen naar 703 Nm. De topsnelheid bedroeg oorspronkelijk 247 km/u en is nu ongeveer 267 km/u. De acceleratie was 5,2 seconden, maar de wagen is nu al van nul naar honderd in circa 4,5 seconden.

En de winnaar is…

Tja, dan is de vraag, wat wil je? Doordeweeks comfortabel en zuinig rijden? Op je vrije dag krachtig rijden? Ik ben geneigd om te zeggen dat beide wagens het wensenlijstje prima kunnen invullen, dus oordeel zelf…

Mobiele versie afsluiten