Dynowar: Audi RS6 vs. BMW M5
GEPLAATST IN chiptuning
Bruut V8-geweld voor de wintersport
Vandaag hebben we een bijzondere dynowar. Met de Audi RS6 Avant en BMW M5 hebben we 1.120 pk’s voorhanden. Verdeeld over twee hele dikke V8 blokken gaat dat voor een heleboel lawaai, plezier en brute kracht zorgen. De auto’s zijn aan elkaar gewaagd maar er kan er maar één de beste zijn. Welke gezinsbak gaat onze wintersport favoriet worden?
De RS6
De diepzwarte RS6 Avant die ons pand binnen komt rijden is indrukwekkend. Uitgeklopte wielkasten, een honinggraadgrill en wielen waar je U tegen zegt. De 4.0 TFSI die via twee dikke kokers zijn stem laat horen nodigt uit om meteen te gaan rijden. Voordat we dat gaan doen nemen we eerst een kijkje onder de motorkap. Daar vinden we een Biturbo-V8 met 560 pk en 700 Nm. Dat forse koppel komt al vrij bij 1.750 tpm. Audi heeft goed zijn best gedaan om heel wat grammetjes CO2 te besparen. Zo is er cilinderuitschakeling die de in- en uitlaatkleppen van cilinder 2, 3, 5 en 8 kan sluiten bij lage belasting. Bij rustige ritten heb je dan een 2.0 viercilinder, geef je gas, dan ontwaakt de hele stal. Alle paarden staan op dat moment klaar om de grote station in 3,9 seconden naar de 100 km/u te katapulteren.
Het motorblok van de RS6 komen we ook tegen in de S8. Het is vervaardigd met een aluminium-silicium legering, dat zeer sterk en slijtvast is. Met een cilinderhoek van 90 graden en slimme montage van de ketting achter op het blok is er een compacte bouw gerealiseerd. De uitlaat van elke cilinder is afzonderlijk met het spruitstuk verbonden om interferentie tussen de uitlaatgassen te voorkomen. Dit maakt het mogelijk om al snel veel koppel op te bouwen.
De M5
De BMW M5 is altijd al een legende geweest. Waar de E60 het nog deed met een V10, moet de M5 F10 twee cilinders missen. De 4.4 V8 levert exact even veel vermogen als de RS6. De 560 pk is volledig beschikbaar bij een toerental van 6.000 tpm. Het koppel van 680 Nm is er al vanaf 1.500 tpm. Omdat de BMW niet kan profiteren van vierwielaandrijving is er 0,5 seconden meer nodig om 100 km/u op de teller te zetten dan in de Audi. Wanneer je in een toch nog spectaculaire 4,4 seconden de 100 wil bereiken, moet je alle instellingen op scherp zetten en gebruik maken van de launch control. De prestaties zijn dan indrukwekkend.
Het S63B44Tü motorblok uit de M5 is een doorontwikkeling van V8 die we in de E70 X5 M en E71 X6 M vinden. De dubbel geblazen motor maakt gebruik van Valvetronic, heeft een hogere compressie van 10:1 en een verhoogde turbodruk van maximaal 1,5 bar. Ook bij de BMW komen de uitlaatgassen in het optimale ‘ritme’ bij de turbo. Zo wordt er een optimale motorkarakteristiek bereikt.
Testen
De auto’s lijken tot nu toe zo goed als gelijk op te gaan. Gaan we testen, dan merken we dat er toch grote verschillen tussen de twee überbakken zitten. De RS6 die we als eerst meenemen, is bizar snel, maakt een ongelooflijk brutaal geluid en weet je meteen te imponeren. Dankzij de Quattro-aandrijflijn komen alle pk’s direct op het wegdek, er kan daardoor weinig fout gaan. De 4.0 TFSI is altijd krachtig vanaf het eerste moment en past perfect bij het karakter van de auto. Op de wat bochtigere wegen komt de RS6 iets minder tot zijn recht. De besturing is niet scherp en communicatief genoeg om de M5 partij te bieden.
Niet dat de RS6 de M5 niet bij kan houden, in tegendeel, maar het sturen in de M5 is zoveel leuker. Wanneer je wegrijdt in de BMW merk je meteen de kracht van het merk. Deze auto is puur speelgoed. De M5 is heel exact te plaatsen, zowel met het stuur als met het gaspedaal. De achterwielaandrijving maakt het speels maar ook gevaarlijk. Bij nat weer kunnen amateurs beter de RS6 meenemen. Toch lijkt het plaatje bij de M5 beter voor elkaar. Rijgedrag en prestaties lijken beter op elkaar aan te sluiten. De V8 is ook hier altijd paraat en laat -mede door de speakers- een heerlijke brom horen.
Tuning
Uiteraard zit geen van deze auto’s verlegen om vermogen. Toch valt er heel wat te optimaliseren. Zowel de RS6 als M5 zijn met tuning richting het high-end sportauto segment te tillen. Voor de RS6 kiezen we voor een afstelling die binnen de grenzen een nog efficiëntere koppelopbouw heeft, waardoor de prestaties bizar worden. Ook de M5 krijgt er een portie vermogen en koppel bij, om er zeker van te zijn dat-ie de snelste is op de Duitse Autobahn.
De RS6 met ZIP chiptuning
De Audi-stal wordt door ZIPtuning gevuld met 40 extra paarden die samen goed zijn voor 600 pk. De trekkracht wordt sneller opgebouwd, bij 1.750 tpm is er nu 760 Nm voorhanden. Rijden in de RS6 is een nog groter feest geworden. 10 jaar geleden leken prestaties als deze enkel voorbehouden aan de snelste Ferrari’s, Lamborghini’s en Porsche’s. Niet aan een grote stationwagen waar je met je hele gezin, hond en skibox mee naar Oostenrijk knalt. 0 naar 100 gaat met de chiptuning in 3,5 seconden en maakt de RS6 tot de ultieme allrounder.
De M5 met ZIP chiptuning
De BMW M5 heeft meer tuningspotentieel dan de RS6. Met een vermogen van 672 pk en een koppel van -schrik niet- 816 Nm bij 1.500 tpm, is er kracht in overvloed. De topsnelheid wordt van 250 naar 260 gelegd. De ZIP M5 is zo snel, zo scherp, zo in balans dat elke parkeerplaats, bergweg of snelweg een feest wordt. Ervaren bestuurders die het maximale uit de M5 kunnen halen hebben met de ZIPtuning afstelling nog meer plezier van de auto. Impressive!
ZIP oordeel
Wil je op wintersport met één van deze jongens, dan moet je zeker de RS6 nemen. Hij snel, sterk, machtig mooi en bovendien heel erg ruim. Vraag je ons wat de beste auto is, dan zeggen we M5. De BMW heeft de rijeigenschappen die RS6 mist. Het is meer een sportauto, waar de RS6 de Autobahn-koning is. Met tuning worden de goede eigenschappen van beide wagens geaccentueerd. Als je het geld hebt bestel je ze allebei, dan rijd je met de RS6 naar de bestemming en gaat de M5 op de aanhanger om op locatie te genieten van alle bergwegen.