DTC staat voor Diagnostic Trouble Code. Een Diagnostic Trouble Code is een gestandaardiseerde code die in de auto-industrie wordt toegepast om problemen in het boordcomputersysteem van een voertuig te identificeren en te diagnosticeren. Wanneer de boordcomputer van een voertuig een probleem detecteert, genereert deze een DTC om technici en monteurs te helpen het probleem te lokaliseren. DTC’s worden meestal weergegeven als alfanumerieke codes en kunnen worden uitgelezen met een diagnosegereedschap of scanner.
Veel voorkomende Diagnostic Trouble Codes en hun betekenis
Hieronder vind je een overzicht van enkele veel voorkomende Diagnostic Trouble Codes (DTC’s) en hun specifieke betekenis.
P0300 – Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
Deze DTC geeft aan dat de motor in meerdere cilinders een ontstekingsfout maakt, wat door verschillende factoren kan worden veroorzaakt, waaronder bougies, bobines of problemen met de brandstoftoevoer.
P0420 – Efficiëntie katalysatorsysteem onder drempel (bank 1)
Deze Diagnostic Trouble Code wijst op een mogelijk probleem met de katalysator van het uitlaatsysteem, die mogelijk niet zo efficiënt werkt als zou moeten.
P0171 – Systeem te zwak (bank 1)
De DTC P0171 geeft aan dat de motor te zwak loopt, vaak door een vacuümlek, een defecte zuurstofsensor of problemen met het brandstoftoevoersysteem.
P0172 – Systeem te sterk (bank 1)
Deze DTC geeft aan dat de motor te sterk loopt, wat betekent dat er te veel brandstof in het lucht-brandstofmengsel zit, mogelijk veroorzaakt door een defecte sensor of brandstofinjector.
P0128 – Koelvloeistoftemperatuur onder de temperatuur die de thermostaat regelt
Deze code wordt geactiveerd wanneer de koelvloeistoftemperatuur van de motor lager is dan verwacht, vaak door een defecte thermostaat.
P0442 – Lekkage verdampingsemissiesysteem gedetecteerd (klein lek)
Deze Diagnostic Trouble Code geeft een mogelijk klein lek aan in het verdampingsemissiecontrolesysteem van het voertuig, dat brandstofdampen in de motor regelt.
P0455 – Lekkage verdampingsemissiesysteem gedetecteerd (grote lekkage)
Deze specifieke code wijst op een groter lek in het verdampingsemissiesysteem, dat mogelijk onmiddellijke aandacht vereist.
P0401 – Uitlaatgasrecirculatie (EGR) stroom onvoldoende gedetecteerd
Deze code wijst op een probleem met het EGR-systeem, dat de hercirculatie van uitlaatgassen regelt om de uitstoot te verminderen.
P0500 – Storing in het VSS-circuit (Snelheidssensor voertuig)
Deze DTC duidt op een probleem met de snelheidssensor van het voertuig, die de snelheid van het voertuig meet voor verschillende systemen, waaronder de transmissie.
P0601 – Geheugencontrolesom interne regelmodule
De Diagnostic Trouble Code P0601 wijst op een mogelijk probleem met de boordcomputer van het voertuig (ECM of PCM), vaak gerelateerd aan een beschadigd geheugen of softwareprobleem.
De Diagnostic Trouble Code als beginpunt
Het is belangrijk op te merken dat DTC’s slechts een startpunt zijn voor het diagnosticeren van autoproblemen. Ze geven een algemeen idee van wat er mis kan zijn met het voertuig, maar meestal zijn verdere tests en inspecties nodig om de exacte oorzaak van het probleem te achterhalen. Als het motorcontrolelampje van je auto brandt, is het een goed idee om het te laten scannen op DTC’s en een gekwalificeerde monteur of technicus te raadplegen voor een juiste diagnose en reparatie.