Chiptuning Mini Cooper S
GEPLAATST IN chiptuning
De ooit zo kleine Mini heeft er in de loop der jaren heel wat broertjes en zusjes bij gekregen. In 2001 werd het van oorsprong Britse Mini door BMW overgenomen. Een compleet nieuwe Mini-lijn werd geïntroduceerd en inmiddels levert het merk naast de hatchback ook een stationwagon, cabrio, coupé, roadster en cross-over variant. De Mini heeft heel wat BMW genen in zijn bloed en staat dan ook bekend om zijn voortreffelijke rijkwaliteiten. Samen met het jeugdige imago biedt Mini hiermee een formule die erg succesvol blijkt.
ZIPtuning levert tuningsproducten voor alle Mini-motoren. Zo kunnen wij de Cooper S (R56) modellen met 184 pk sterke 1.6 Turbo optimaliseren, waardoor deze na het opnieuw afstellen 211 pk levert. De trekkracht stijgt met 90 Nm en komt uit op 330 Nm. Dat is meer koppel en net zoveel vermogen als een Mini John Cooper Works. De 1.600 Prince motor met variable Valve-timing van de Cooper S is ontwikkeld door PSA in samenwerking met BMW. Om de turbine snel toeren te laten maken, is er voor gekozen om puls drukvulling toe te passen. De uitlaatgassen van cilinder 1 en 4 en die van 2 en 3 worden gescheiden en komen op een aparte plek op het turbinewiel terecht. Hierdoor komt de turbo sneller op gang. Dit heet ook wel Twin-Scroll. Je Mini zal een Mini blijven, maar wel met Maxi prestaties!
Voor de wat oudere Mini’s (R53) met compressormotor levert ZIPtuning performance pulleys. In combinatie met aanpassen van motormanagement en andere bougies levert dit meer vermogen op.