Het topsegment nu nog beter
Het gamma van Audi’s vlaggenschip begint momenteel aardig compleet te worden. Tijd dus voor de kers op de taart met het laatste model van de S8. Ondanks dat deze Audi een onaantastbaar status heeft, verloor het toch twee cilinders ten opzichte van het vorige model. Maar niet getreurd, op vlak van prestaties gaan ze er zeker op vooruit!
De omschakeling van de V10, die in de D3 generatie van de S8 zat, naar de V8 is op papier niet een reden om droevig te worden. De prestaties gingen er ondanks de kleinere motor aardig op vooruit. De vorige S8 5.2 FSI ging in 5,1 seconde van 0 naar 100 km/h, waar de nieuwe S8 4.0 TFSI daar bijna een seconde minder voor nodig heeft. Een doorsnee Porsche 911 heeft hier dan ook het nakijken.
De souplesse van de V8 is verbluffend. De achttraps S-tronic doet onze chiptuning nog beter tot zijn recht komen. Het nieuwe vermogen is over een ongezien breed toerental beschikbaar. De besturing is lekker direct en als vanouds aan de lichte kant. Door de Quattro vierwielaandrijving en het elektronisch gestuurde onderstel blijft de S8 altijd mooi neutraal op de weg liggen. Op de snelweg hou je best je snelheid in de gaten want 120 km/u ben je zo voorbij.
Onlangs kregen wij de mogelijkheid om niet één maar zelfs twee Audi’s S8 tegelijk te tunen. Deze mogelijkheid konden wij natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan. De twee eigenaren, die tevens broers van elkaar waren, hadden hun S8 al ergens anders hadden laten tunen maar waren nog niet tevreden over het resultaat.
De sportieve luxe-sedan’s van de broers, die voor dagelijks gebruik maar ook voor zakelijk verkeer veelal gebruikt wordt, bezit een 4.0 TFSI motor die standaard een vermogen van 520 pk en 650 Nm levert. Niet slecht, maar volgens de broers niet voldoende. ZIPtuning voorzag beide S8’s na tuning van 160 pk en 250 Nm extra. Daarmee kunnen ze nu wedijveren met dat ander speelgoed van Audi, de RS6.
De broers hadden hun eigen manier om onze tuning te vergelijken met de voorgaande. Eens de motor mooi warm liep, scheurde hij met piepende banden weg. “Dit miste ik bij de vorige tuning!” Na een iets langere test waren ze beiden vol lof over de souplesse en het nieuwe vermogen.
Heb je zelf ook een Audi S8 en wil je deze auto laten chiptunen? Of heb je een andere auto die ook wel wat meer pit kan gebruiken? Neem dan nu contact met ons op!