Gespierde patser boordevol kracht
Wat een beest. Wat een gespierd uiterlijk! De Audi RS6 Avant straalt zoveel kracht uit, dat je je als mens nederig en onwaardig voelt. Een indrukwekkende verschijning in het verkeer. Met sportieve, uitgebouwde spatborden, prominente luchtinlaten en een atletische achterkant. En natuurlijk de power van 560 pk (412 kW), die voor een machtig gevoel op de weg zorgt. De RS6 Avant is meer dan een betrouwbare dagelijkse reisgenoot en meer dan een sportauto. Hij is namelijk beide, in hun puurste vorm.
De 4.0 V8 TFSI in de RS6 Avant heeft forse krachtreserves. Hij reageert soepel en direct en is dankzij cylinder on demand zuiniger dan zijn voorganger. In normaal verkeer schakelen vier van de acht cilinders uit; zonder merkbaar vermogensverlies. Daar profiteren verbruik en uitstoot van. Natuurlijk is alle power steeds beschikbaar: jouw rechtervoet bepaalt.
Meer rijplezier
De vernieuwde Audi RS6 Avant is indrukwekkend sterk, ziet er fraai uit en beschikt over Audi's kenmerkende lichtgewicht technologie. Een lager gewicht betekent immers meer levendigheid. De 560 pk (412 kW) sterke 4.0 V8 TFSI-motor van de Audi RS6 Avant is in staat om deze ultrasnelle stationcar in slechts 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u te brengen. Het spreekt voor zich dat deze sportieve bolide zijn krachten optimaal gebruikt. Wij weten het zeker: dichterbij kan een pure racebeleving niet komen.
Audi’s cylinder on demand zorgt ervoor dat vier van de acht cilinders niet meedoen als de motor in het deellastgebied draait en ook de overige omstandigheden gunstig zijn voor uitschakeling. Het Audi valvelift system sluit van beide cilinderbanken de in- en uitlaatkleppen van twee cilinders. Van die cilinders stoppen ook de inspuiting en ontsteking. Er stroomt geen lucht naartoe en er wordt geen brandstof ingespoten. Dat pakt gunstig uit voor de verbruiks- en emissiewaarden. Ook een start-stopsysteem en terugwinning van remenergie zijn aanwezig bij de 4.0 V8 TFSI. Al die aandacht voor het milieu laat onverlet dat de Audi RS6 Avant bij elk toerental uiterst spontaan reageert en buitengewoon kwistig is met paardenkrachten en Newtonmeters (maximaal 700 Nm beschikbaar!).
De transmissie is een 8-traps tiptronic. Dat is de perfecte versnellingsbak voor dit topmodel van de A6-reeks, want deze bak schakelt snel en effectief. Het dynamisch schakelprogramma (DSP) zorgt ervoor dat de schakelmomenten bij optimale toerentallen verlopen, waardoor er vrijwel geen terugval is van de trekkracht. Voor een extra dynamische rijstijl zit er nog een sportstand in de tiptronic en vanzelfsprekend is ook handmatige bediening mogelijk.
RS-onderstel
De vernieuwde Audi RS6 Avant gedraagt zich stoïcijns, lichtvoetig en sportief. De standaard RS-adaptive air suspension zorgt voor een uitstekende koersvastheid, een speels karakter en nauwkeurig insturen. De rijeigenschappen zijn doordrenkt met dynamiek, precies zoals circuitrijders dat wensen. Dankzij de vijf-arms voorwielophanging en de sporingsgeleide trapezium achteras volgt de Audi RS6 Avant betrouwbaar de hem opgelegde koers en rondt hij bochten soeverein. Diverse onderstelcomponenten zijn van aluminium gemaakt, voor een lager gewicht en een kleinere onafgeveerde massa. Door de combinatie van luchtvering en een traploos adaptieve demping zijn verschillende rijhoogtes mogelijk. De rijeigenschappen zijn altijd sportief, ook met een gevulde bagageruimte.
Ook de elektromechanische stuurbekrachtiging met specifiek op de RS afgestemde werking levert een bijdrage aan de sportiviteit en dynamiek. Door de lage plaatsing van de techniek bereiken de bedieningskrachten via een korte weg de voorwielen, wat voor een snel reagerende besturing zorgt.
Rijervaring Freek
‘Ik heb afgelopen maandag mijn RS6 laten chiptunen voor 122 extra pk en 203 extra Nm en het resultaat mag er zeker zijn! Nu was de Audi RS6 natuurlijk al een beest op de weg (en met name op de Autobahn), maar na de chiptuning is het echt een racewagen geworden. In 3,5 seconde naar de 100 km/u geeft zo'n geweldige gevoel! Een tuning bij ZIP raad ik iedereen aan die het beste uit zijn Audi wil halen. Bedankt mannen!’
Brullen
De Autobahn, die zoeken we op. Ha, als we de RS6 eens flink op zijn staart trappen, krijgen we een indrukwekkende ervaring voorgeschoteld. Broertje S6 vervaagt. Die zette zeer subtiel en beschaafd de sokken erin, maar de RS6 is beduidend minder bescheiden. Je vroeg om supersnelle sprints, een brullende motor, brutaliteit en herrie? Nou, dan krijg je dat! Vanuit stilstand naar honderd is een grapje van 3.9 seconden, met de V8 luid bulderend op de achtergrond. Wat een muziek!
Met een draai aan de MMI-knop zet het Audi drive select zich in de dynamische modus, waarna de uitlaatklep zich aanpast, maar ook de demping, stuurinrichting, gordelspanners én het (optionele) sportdifferentieel zich schrap zet. Ondanks de standaard quattro vierwielaandrijving biedt dit extra differentieel op de achterwielen nog meer rijplezier als je stevig gaat sturen. En dus krijg je een fantastische Avant die als krachtpatser heerlijk in zijn rol blijft. Ons advies: laat het gas zo nu en dan los, zodat de uitlaat lekker naploft. Steeds opnieuw. Quelle Musique! Zoals een collega al eens opmerkte: er komen nog net geen vlammen uit.
Chiptuning Audi RS6 4.0 TFSI 560 pk
Een stage 1 tuning van ZIPtuning kan de oorspronkelijke 560 paardenkrachten doen toenemen naar maar liefst 682! En de ontzagwekkende koppel van 700 Nm kunnen onze experts met 203 Nm toppen naar 903 Nm. Dan is de RS6 pas echt een gespierde patser boordevol kracht.
Wil jij jouw RS6 ook naar een hoger level brengen? Vraag dan nu vrijblijvend informatie aan, of maak een afspraak in een van onze vestigingen!