Immens brute kracht in BMW M5 na tuning
De BMW M5 heeft vanuit de fabriek al een indrukwekkend aantal pk’s van 560 (!) en telt maar liefst 680 Nm koppel. Voor wie dat nog niet genoeg is, biedt BMW een aantal leuke extra’s. Maar daar betaal je dan wel flink voor of je komt even langs bij ZIPtuning en laat onze experts jouw M5 vakkundig chiptunen. Natuurlijk, daar betaal je ook voor, maar aanzienlijk minder en met beduidend beter resultaat. Ons hoef je niet te geloven. Onze klanten wel! Zoals Arie het op onze site verwoordde: ‘Dit is pas echt bruut!’
Je voelt het zodra je erin rijdt. Dit is een wagen met immens veel power. BMW stopte maar liefst twee turbo’s in de wagen. Hoe vet is dat? Die turbo’s sturen de Turbo 8-cilinder benzinemotor in deze BMW onvermoeibaar aan. Het resultaat: een wagen met ongekende wegligging, spontaan reagerend, krachtig en nauwkeurig, precies zoals je dat van een machine van dit kaliber mag verwachten. En natuurlijk wordt ieder temperamentvol optreden begeleid door de onmiskenbare sound van zijn V8-motor. Wat een heerlijkheid om hierin te mogen rijden. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat…
Imposante duw in de rug
Verder heeft deze wagen natuurlijk getallen die tot de verbeelding spreken: 680 Nm, 560 pk, van 0 naar 100 km/h in 4,3 seconden. Wauw! Twee afzonderlijke, royaal bemeten koelcircuits dragen bij aan de temperatuurregeling van motor, inlaatlucht en elektronica en het gepatenteerde M TwinScroll turboconcept zorgt daarbij voor een bijzonder vlotte motorrespons. Het immense koppel van 680 Nm staat over een breed toerentalbereik van 1.500/min tot 5.750/min ter beschikking. Hierdoor beantwoordt de V8 iedere aanraking van het gaspedaal met een imposante duw in de rug, ongeacht het toerental. Daarbij zorgt de speciale oliepomp ervoor dat de smering ook onder invloed van grote G-krachten optimaal wordt verzorgd.
Heerlijk rijden
Het ingenieuze high performance M onderstel van de BMW M5 voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van rijdynamiek, wendbaarheid en precisie. Zodat het enorme prestatiepotentieel van dit M model op ieder traject optimaal kan worden benut. Onzichtbaar, maar des te beter merkbaar, aan de achteras van de BMW M5 zorgt het actieve M sperdifferentieel voor uitmuntende acceleratie. De Dynamic Damper Control past de demping van het onderstel aan naar wens aan. Er zijn drie instellingen mogelijk: Comfort, Sport en Sport+.
Meer tractie en een betere rijstabiliteit in bochten en zelfs op sneeuw, ijs en grind: het actieve M sperdifferentieel van de BMW M5 zorgt voor optimale tractie en ondersteunt de rijdynamische kwaliteiten van de achterwielaandrijving. En dat zowel bij acceleratie uit bochten als op gladde ondergrond.
Elke bocht heeft zijn charmes. Zeker wanneer de besturing wordt ondersteund door de M Servotronic. Het intelligente stuurbekrachtigingssysteem van de BMW M5 past de stuurweerstand dynamisch aan de snelheid aan. Daardoor reageert de BMW M5 ongeacht de snelheid altijd sportief-exact op commando’s van de bestuurder. Bij hogere snelheden voelt de besturing merkbaar steviger aan door de reductie van de stuurbekrachtiging. Het contact met de weg wordt merkbaar directer. Bij geringere snelheden, op bochtige wegen of bij het inparkeren wordt de besturing automatisch lichter, waardoor de BMW M5 lichtvoetig en wendbaar aanvoelt.
“Vergroting van het vermogen geeft een adrenaline-kick”
Sportgevoel
Voor het pure autosportgevoel had je het optionele Competition package kunnen aanschaffen. De fabrikant vertelde bij de introductie van de BMW M5 ‘dat de vergroting van het vermogen tot 575 pk een extra adrenaline-kick geeft’. Deze motorprestatieverbetering bereiken de BMW technici door de inlaatdruk in het hogere toerentalgebied te vergroten. Dat kan zonder dat het brandstofverbruik stijgt. Het maximum koppel van 680 Nm komt vrij in een breder toerenbereik van 1.500/min tot 6.000/min. ‘Waarden die u aan den lijve ervaren moet hebben’. Dat, of je laat ZIPtuning voor je aan de slag gaan, zoals een groeiend aantal tevreden klanten inmiddels zelf heeft ervaren. Tenslotte is na onze tuning van de BMW M5 het aantal paardenkrachten van deze wagen toegenomen met 62 naar 622 pk en is het koppel met maar liefst 125 Nm opgelopen naar 805 Nm. De topsnelheid bedroeg oorspronkelijk 250 km/u en is nu 285 km/u. De acceleratie was 4,3 seconden, maar de wagen is nu al van nul naar honderd in circa 3,5 seconden. Kijk, dat zijn nog eens waarden waar je de rillingen van krijgt!
‘Monster!’
Tim kan hierover meepraten: ‘Het gaat nu echt heel hard en dat is positief bedoeld. Standaard is de BMW M5 4.4T met 560 pk ook al goed ruig, maar na de tuning is hij met 620 pk pas echt een monster! Ik was aangenaam verrast dat er nog zoveel te winnen valt met chiptuning. De wagen beschikt nu over nog meer kracht en heeft ook nog eens een veel zuiniger verbruik.’
Hendrick is vooral benieuwd wat de getunde BMW M5 voor hem in petto heeft: ‘Ik heb vorige week mijn auto laten chiptunen om het maximale eruit te halen. Ik ben erg benieuwd wat de top nu is nadat de elektronische begrenzer eraf is gehaald. Binnenkort maar eens naar Duitsland. De feedback van de motor voelt beter en de kracht ook. Ik ben erg tevreden.’
Zo ook David, die zegt: ‘Mijn BMW M5 4.4T heeft ook veel meer trekkracht bij lage toeren en trekt harder en langer door. Ik heb deze auto niet voor zijn zuinige verbruik gekocht, maar dat hij nu wat zuiniger rijdt, is mooi meegenomen.‘
Ook Arie was aangenaam verrast: ‘Ik had echt niet gedacht dat er nog zoveel meer uit de motor van mijn BMW M5 4.4T te halen viel, maar dat kon dus wel! Maar liefst 620 pk na de tuning en meer dan 800 Nm koppel, dat is pas echt bruut! Hij rijdt zelfs nog wat zuiniger dan eerst. Ik ben helemaal tevreden!’
Wil jij jouw BMW M5 4.4T ook naar een hoger level brengen? Vraag dan nu vrijblijvend informatie aan, of maak een afspraak in een van onze vestigingen!