BMW M4 TUNING – SNELLER DAN DE AMG V8 C-KLASSE
GEPLAATST IN nieuws
De BMW M4 is een relatief nieuw model voor het merk, al is het model wel zwaar gebaseerd op de M3, omdat het in feite een slankere coupéversie van de auto is. Hij beschikt over 317 kW (431 pk) en 550 Nm (406 lb-ft) als standaard en een compacte carrosserie die veel plezier biedt tijdens het rijden. Het model schiet echter tekort bij zijn belangrijkste concurrent – de C63 AMG – zelfs die uit zijn eigen tijd, laat staan de nieuwe uitvoering. Maar er is een manier om daarmee om te gaan. ZIPtuning heeft drie tuning-pakketten voor het BMW M4-afstemproject. Het eerste, bestaande uit softwarevariaties alleen, levert 369 kW (502 pk) en 653 Nm (482 lb-ft) koppel op; het tweede introduceert wat nieuwe hardware en levert een koppel van 384 kW (522 pk) en 723 Nm (533 lb-ft) op. Laten we eerst deze twee eens nader onder de loep nemen.
De komst van de BMW M4
2014 was het jaar waarin de BMW M3 line-up een beetje veranderde. De M3-naam werd alleen gereserveerd voor de sedan, terwijl de coupeversie bekend werd als de M4. Meer dan dat was het ook niet – een nieuwe naam voor de coupeversie en dat was het. Het coole ontwerp en de krachtige 3-liter zescilinder S55.3.027- motor met twee turbochargers, die 317 kW (431 pk) en 550 Nm (406 lb-ft) koppel leveren, maakten het model echter meteen een hit. In alle eerlijkheid lijkt het erop dat de M4 één van die legendes wordt die niet behoren tot de krachtigste auto’s van hun tijd, maar op de één of andere manier geliefder en duurzamer bleef dan al die andere modellen. Denk aan de M3 E30. Dat is wat we in gedachten hebben.
En 317 kW (431 pk) is zeker niet klein. De RWD-auto bereikt in slechts 4,2 seconden 100 km / u en vliegt naar de elektronisch begrensde 250 km / u, maar het optionele M Performance-pakket duwt de limiter naar 280 km / u. Bovendien is de auto zo goed ingesteld dat hij in slechts 3,5 seconden van 80 km / u naar 120 km / u schiet – net zo snel als de Ferrari 575 Maranello .
Afgezien van plezier, is concurrentievermogen de reden waarom mensen zo’n auto zouden kopen. En wat is belangrijker voor een BMW M dan het verslaan van een Mercedes AMG? Welnu, hier raakt de M4 achter. De krachtigste versie van de concurrerende C-Klasse is de C63 AMG en zijn 4 l V8 motor met 350 kW (476 pk), of 375 kW (510 pk) in de S-versie, die beide krachtiger zijn dan de M4. Zij bereiken de 100 km / u respectievelijk 0,1 s en 0,2 s sneller. De M4 heeft echter het potentieel om beide versies van de C63 AMG te overtroeven met een beetje ZIPtuning.
ZIPTUNING STAGE 1 BMW M4 TUNING
Het toevoegen van 52 kW (71 pk) en 103 Nm (76 lb-ft) bleek mogelijk te zijn met voorraad onderdelen. Moderne auto’s hebben veel software, dus het afstemmen van de Bosch MEDV17.2 OEM ECU was voldoende om 369 kW (502 pk) en 653 Nm (482 lb-ft) aan koppel te leveren. Dit werd bereikt met behulp van een driestapsproces. De eerste stap is het afstellen van de turbodruk om meer lucht naar de verbrandingskamers te voeren. De verhoogde hoeveelheid lucht brengt meer zuurstof naar de cilinders en het is zuurstof dat brandt.
BMW M4 afstemstadium 1
Maar zuurstof brandt niet vanzelf. Het heeft benzine nodig. De lucht-brandstofverhouding moet perfect zijn om een goede verbranding te garanderen, dus het toevoegen van een beetje meer benzine aan de mix is een must.
Ten slotte biedt het wijzigen van het ontstekingstijdstip, door het eerder verzenden van de vonk, goede voordelen. Allereerst verbetert het de verbranding. Dit betekent dat de brandstofefficiëntie op een hoger niveau ligt. Daarnaast verbetert het eerder instellen van de ontstekingstijd de respons van het gaspedaal aanzienlijk, en dit is iets dat u niet mag missen achter het stuur.
Als stockauto kon de BMW M4 al ruim 250 km / u rijden. Door de snelheidsbegrenzer te verwijderen, vliegt hij zo snel als het nieuwe vermogen toelaat.
Alle wijzigingen zijn volledig veilig, omdat de ZIP-engineers de remap, die de originele software-architectuur zorgvuldig volgt, nooit de door de fabrikant aangegeven veiligheidslimieten overschrijden.
De ZIPtuning fase 1 van het tunen maakt de BMW M4 merkbaar krachtiger dan de Mercedes C63 AMG, maar nog steeds een stap achter de C63 AMG S qua vermogen, hoewel de versnelling van de M4 tot 100 km / u een tandje minder dan 4 seconden laat zien. Fase 2 lost het gebrek aan vermogen op.
FASE 2 BMW M4 TUNING
De ZIPtuning fase 2 BMW M4-tuning levert het totaalkoppel van 384 kW (522 pk) en 723 Nm (533 lb-ft) op. Deze powerboost komt van twee nieuwe onderdelen. Het eerste is een luchtfilter van Burger Motorsport, het tweede komt van de verbrandingscyclus. Het is een nieuwe uitlaat, geleverd door één van de drie zeer populaire bedrijven: Super Sprint, Akrapovic of Milltek.
BMW M4 afstemmingsfase 2
De software wordt opnieuw aangepast, zodat de nieuwe onderdelen zich thuis voelen. De upgrade geeft de M4 meer kracht dan de C63 AMG S en vanaf dat moment is hij de krachtigste auto in zijn klasse. Sommigen denken echter dat de marge van 20 misschien niet genoeg is. Daar hebben ze gelijk in. Dit is de reden waarom we fase 3 hebben.
FASE 3 BMW M4 TUNING
De BMW 3-remake van fase 3 voegt slechts één ding toe, maar wel een belangrijk iets. Een grotere turbo. Deze upgrade vereist ook software mods, maar dit is allemaal de moeite waard. Het resultaat is een koppel van 424 kW (577 pk) en 783 Nm (578 lb-ft), waardoor de ZIP fase 3 BMW M4 een hele klasse boven de gerespecteerde C63 AMG S uitkomt.
Dit is enorm, vooral in een auto van deze omvang met een dergelijk dynamisch chassis. Wat je waarschijnlijk eerder hebt gemist in de auto, is dat de fase 3 BMW M4-tuning resulteert in 34% meer vermogen, en dat is een bijzonder groot verschil.
Bovendien laat zelfs de fase 1 meer hardcore versies van de M4 ver achter zich. Bijvoorbeeld, de 2017 BMW M4 CS, met 460 pk, dient als een tussenstap tussen de standaard M4 en de beestachtige BMW M4 GTS. Die heeft een nominaal vermogen van 500 pk, terwijl onze fase 1 BMW M4-tuning van de reguliere BMW M4 al een vermogen van 502 pk heeft. De fase 3 plaatst het model in een hele andere klasse!