BMW 330I GT TUNING – ZO SNEL ALS DE 6-CILINDER MONSTERS
GEPLAATST IN nieuws
Als u op zoek bent naar bruikbaarheid en kracht in een auto die niet te duur is, dan is het BMW 330i GT tuning-project de perfecte oplossing voor u. De fastback carrosserievorm voegt een enorme toegang tot de bagageruimte toe en vergroot de laadcapaciteit, terwijl de langwerpige wielbasis meer ruimte biedt aan de passagiers op de achterbank, waardoor er zelfs ruimte is voor drie grote stoelen aan de achterzijde.
De nieuwe versie vanaf 2016
De gefacelifte versie, geproduceerd vanaf eind 2016, biedt ook een aantal motoren, zowel benzine- als dieselmotoren, variërend van 150 pk in een viercilinder 318d tot 326 pk in de zescilinder 340i. Natuurlijk neemt het vermogen toe, net als de kosten van aanschaf, onderhoud, eigendom en reparatie.
ZIPtuning heeft echter een manier gevonden om u zescilinderkracht te geven in een viercilinder model.
Ons project voor de BMW 330i GT-tuning verandert deze praktische gezinsauto met een vierpotige motor in een beest dat overeenkomt met, of zelfs groter is dan, de kracht van zespotige motoren.
Het bijzondere voertuig waarmee wij aan de slag zijn gegaan was een 2017 BMW 330i GT en de eigenaar wilde een eenvoudige maar doeltreffende en betrouwbare oplossing. Alle wijzigingen werden aangebracht in de software van de OEM-ECU en ze zijn volkomen veilig voor de ECU, de motor en alle andere onderdelen.
We hebben onlangs een BMW 230i met dezelfde motor afgesteld en de resultaten zijn vrij gelijkwaardig, hoewel we er wel in slaagden een beetje meer kracht uit de 3-serie GT te persen.
Na ZIP BMW 330i GT tuning steeg het totale vermogen en koppel tot 315 pk en 476 Nm. Deze cijfers zijn op zichzelf al opmerkelijk, maar er is meer aan de hand dan de cijfers laten zien.
BMW 330I GT TUNING
Het eerste wat we doen is het maken van een aanpassing van de geforceerde inductiedruk. Dit wordt gedaan door de software van de ECU aan te passen en het resultaat van deze wijziging is dat er meer lucht in de motor wordt gezonden. Dit is een stap die meer ruimte maakt voor alle andere aanpassingen en uiteindelijk resulteert in meer kracht, maar ook een merkbaar beter gevoel wanneer u op het pedaal drukt.
De tweede aanpassing is een toename van de brandstoftoevoer. Het is van het grootste belang om de lucht-brandstofverhouding op een stoichiometrisch niveau te houden. Dit betekent dat voor elke toename van de hoeveelheid lucht die de motor wordt ingezonden, we ook de hoeveelheid geleverde brandstof moeten aanpassen. Dit zorgt voor de toename van het vermogen, maar zorgt ook voor een geoptimaliseerde verbranding.
De resulterende toename meet het topvermogen van 315 pk en de toptegenkracht van 476 Nm. Dit komt qua vermogen zeer dicht in de buurt van de 340i GT met 326 pk en overtreft zelfs het zescilinderdier qua koppel. Tel daarbij het feit dat de kleinere motor ook minder gewicht aan de voorzijde betekent op en de BMW 330i GT met ZIPtuning wordt een veel interessantere machine om te besturen.
BMW 330i GT tuning fase 1
Door zo’n vermogen aan de 2 l motor toe te voegen, kunt u gebruik maken van de extra pk’s zonder dat het brandstofverbruik van de zescilindermotor verhoogt of u te maken krijgt met hogere onderhoudskosten.
Het is erg belangrijk om het niveau van testen. We testen uitvoerig en voeren nauwkeurig gegevensregistratie uit om ervoor te zorgen dat niets aan het toeval wordt overgelaten. Ondanks de merkbare toename in vermogen, bevinden alle voorraadonderdelen zich binnen veilige grenzen en er zijn geen zorgen dat er iets mis gaat met de auto vanwege de afstemming. Deze test is vooral belangrijk voor de volgende stap in onze BMW 330i GT chiptuning fase 1.
Het ontstekingstijdstip aanpassen
Deze laatste stap is een aanpassing van het ontstekingstijdstip. Dit ontstekingstijdstip wordt doorgevoerd naar het vroegste veilige punt voor elke tpm-sectie. In lagere toeren draaien we bijvoorbeeld vooruit met het ontstekingstijdstip om een directer antwoord van de motor te krijgen. Naarmate de cilinderdruk toeneemt met de tpm, verlichten we een beetje de voortgang van het ontstekingstiming en als het vermogen en het koppel beginnen te dalen, gaan we weer een stukje verder.
Dit resulteert in een opmerkelijk breed bereik waar het topkoppel beschikbaar is en het stelt ons in staat om de koppel afleveringslijn van de slimme ingenieurs van BMW te volgen. Zoals u kunt zien, zijn onze vermogens- en koppelcurves erg vergelijkbaar met die van OEM’s, alleen op een veel hoger niveau.
We bieden veiligheid en kwaliteit, extra afstemmingsstappen die resulteren in veel meer kracht- en afstemprojecten voor bijna alle voertuigen. Neem contact met ons op voor meer informatie.