BMW 3 Serie 330e met ZIP Stage 1
GEPLAATST IN nieuws
De BMW 3 Serie 330e laat een karakter zien die we zeker herkennen uit de BMW 3 Serie. In deze tijd, waarin we gedwongen worden keuzes te maken voor elektrisch of hybride, zijn we nog eens uitvoerig stil gaan staan bij een BMW 3 Serie 330e in de getunede versie. Deze plug-in hybride zou het neusje van de zalm zijn voor bestuurders van zakelijke auto’s, vooral ten opzichte van de gevestigde dieselmodellen. Is dat zo? Wij keken er eens kritisch naar en gingen ermee aan de slag.
De BMW 3 Serie 330e plug-in hybride
De BMW 3 Serie is al lang één van de beste compacte zakenauto’s op de markt, iets wat het Duitse bedrijf er niet van heeft weerhouden destijds deze interessante nieuwe variant te ontwikkelen; de 330e plug-in hybride. In tegenstelling tot de ActiveHybrid 3, die eraan voorafging, kan de BMW 3 Serie 330e via het stopcontact worden opgeladen en zo tot 35 kilometer emissievrij rijden. Woon-werkverkeer bevat vaak minder kilometers dan dat, waardoor velen wekenlang niet zouden hoeven tanken. Een ander voordeel is de zeer lage CO2-uitstoot. Elke variant van de BMW 3 Serie 330e produceert minder dan 50 g/km, waardoor hij in het 5% BIK-tarief valt voor bestuurders van bedrijfswagens. De officiële tests suggereren ook dat tot 148,7 km/u mogelijk is, iets wat wij met een korreltje zout nemen. Je zou veel tijd op de accu moeten doorbrengen om dat te bereiken, wat niet lukt op langere ritten.
Krachtbronnen in de BMW 3 Serie 330e
De BMW 3 Serie 330e plug-in hybride is behoorlijk snel, ondanks het feit dat deze variant 165 kg meer weegt dan de 330i. Naast de 87 pk sterke elektromotor die voor de achttrapsautomaat zit, is er ook een 2,0-liter turbomotor die 181 pk levert. Beide krachtbronnen leveren op verschillende momenten hun topprestaties, waardoor het totale vermogen 249 pk bedraagt. Dit is voldoende voor snel optrekken en een topsnelheid van 140 km/u. Vanuit stilstand voelt hij krachtig genoeg aan, maar de acceleratie neemt af naarmate de snelheid toeneemt. We zijn geneigd om het extra gewicht hiervan de schuld te geven. In deze fase komt de ZIP Stage 1 upgrade echt tot uitdrukking.
We hebben de BMW 3 Serie 330e vaak getuned en dat geldt ook voor zijn grotere broer, de BMW 530 E, met ZIP Stage 1. Daarnaast hebben we aan de bovenkant nog talloze X5 40 E en BMW 7 series / 740 E aangepast. De BMW 3 Serie 330e wordt evenals zijn grotere broers aangestuurd door een BOSCH MEVD 17 ECU.
Bijna naadloze overgang naar de verbrandingsmotor
De basis is het gemak waarmee je de BMW 3 Serie 330e alleen op volt kunt laten rijden. Je moet het gaspedaal een flinke duw geven of richting snelweg gaan voordat de verbrandingsmotor aanslaat, ervan uitgaande dat de accu volledig is opgeladen. Wanneer de benzinemotor dan toch aanslaat, gaat dat soepel. Er is een schokje als je op het gaspedaal trapt, maar zelfs dat is niet erger dan bij een traditionele automaat. Wanneer de auto rond de 100 km/u rijdt dan is dankzij de vermogenstoename voldoende koppel aanwezig om de auto in één lijn richting de 200 km/u te laten accelereren. Onze adaptief opgebouwde software stuurt de auto werkelijk naar een hoger level, ondanks zijn hogere gewicht. Er is altijd voldoende trekkracht en de combinatie met de automaat en het hybride systeem sluit heel mooi op elkaar aan.
Comfortabele ritten in de BMW 3 Serie 330e
De BMW 3 Serie 330e voelt wendbaar aan met een goede balans tussen rijcomfort en rijgedrag. Het raffinement is ook zeer goed, hoewel de stilte van de aandrijflijn wat windgeruis rond de buitenspiegels naar voren brengt. Vergelijken we de BMW 3 Serie 330e met de BMW 320d of de BMW 330d, dan voelt deze zeker soepeler aan en maakt deze aanzienlijk minder lawaai.
Het interieur van de BMW 3 Serie 330e
Van achter het stuur is er weinig verschil tussen de BMW 3 Serie 330e en de andere modellen uit de BMW 3 Serie. Op het instrumentenpaneel zijn er subtiele eDrive badges en iets andere instrumenten, terwijl de middenconsole een eDrive knop bevat om te schakelen tussen de elektrische rijmodi. Deze vertrouwdheid zal velen aanspreken. Bovendien heeft de 3 Serie nog steeds één van de aantrekkelijkste cabines in zijn klasse en het iDrive infotainmentsysteem is één van de gemakkelijkste in gebruik. De bagageruimte neemt echter met meer dan 100 liter af tot 370 liter, iets minder dan in een Volkswagen Golf. Dat komt doordat het accupakket ruimte inneemt onder de bagageruimte, waardoor deze dus minder diep is. Het goede nieuws is echter dat er een kleinere laadvloer is en een vlakke laadbak wanneer je de achterbank neerklapt.
Eindoordeel BMW 3 Serie 330e – ZIP Stage 1 tuning
De BMW 3 Serie 330e mag zich zeker rekenen tot onze meest getunede hybrides en onze klanten zijn er enthousiast over. Wij vinden de ZIP Stage 1 tuning een ware toevoeging die het rijden leuk maakt. Gecombineerd met een M pakket heeft de auto een ronduit sportief karakter. De 530 E is meer een limousine met een cruise karakter, maar ook een favoriet in onze hybride tracks. Alternatieven op dit niveau zijn er maar niet heel veel; Mercedes c350 E en de VW Passat GTE. De resultaten liegen er niet om. De BMW 3 Serie 330e met 2.0-liter benzine- en elektromotor laat sterk verbeterde prestaties zien na de ZIP Stage 1 tuning. Het vermogen van de BMW 3 Serie 330e gaat van 252 pk naar 340 pk en het koppel neemt toe van 420 NM naar 550 NM.