Bedrijfswagenstrijd: Dynowars Master vs Crafter vs Ducato
GEPLAATST IN dynowar
Vandaag in onze nieuwste ‘Dynowars’ drie bedrijfswagens die met elkaar de strijd aanbinden. Drie joekels die niet over het hoofd gezien kunnen worden en dagelijks bij ons langskomen. Bedrijfswagens die al jarenlang hun plekje op de markt hebben veroverd. Ieder met, hoe kan het ook anders, hun eigen liefhebbers, bestuurders die zweren bij ‘hun’ wagen. Dus stellen we aan je voor: de Fiat Ducato, de Volkswagen Crafter en de Renault Master. Welke van de drie is nu eigenlijk de beste? En wat kan ZIPtuning er, met zijn chiptuning, nog aan verbeteren?
De Renault Master is geen onbekend gezicht op de bestelautomarkt. Werd de wagen eerder slechts een beetje gepimpt, inmiddels is er heel wat meer gebeurd dan dat. Tijd dus om deze wagen eens te testen.
Comfortabele Master
Comfortabel, dat is deze wagen! De stoelen zitten heerlijk, en het gehele dashboard is vernieuwd. Met zoveel bergruimte, dat we het even niet konden geloven. We telden een twintigtal kleine en grote opbergvakken. En iedere chauffeur weet: daar kun je er nooit genoeg van hebben! Bovendien kan de linkerzijde van de bijrijderstoel worden uitgeklapt om er een laptoptafel van te maken. Kijk, daar is over nagedacht. Nog beter, er is ook een opklapbare A4-papierhouder.
“De wagen is groot, maar hij rijdt als een snelle en stille personenwagen”
Een stalen tussenschot, met ruit, scheidt cabine en laadruimte. Deze ruimte is op twee manieren te benaderen. Gewoon via de achterzijde, met twee wagenwijd openslaande achterdeuren én via een hele brede zijschuifdeur aan rechterzijde. Die toegang is zo groot (127 cm breed bij 179 cm hoog), dat er ook vanaf de zijkant een europallet naar binnen geschoven kan worden. Kijk, dat is wat je wilt, als gebruiker van een bestelwagen. Meer dan tien kuub (10,3 m3) laadvolume. Volgens de papieren mag er maar liefst 1.635 kilogram naar binnen worden gestouwd.
Goed, dit klinkt allemaal mooi, maar hoe rijdt hij? Comfortabel en heerlijk weggedrag. De wagen mag dan groot zijn, hij rijdt als een personenwagen. En hij is snel en stil. De 145 pk sterke 2.3 DCI diesel mag er zijn, maar het kan natuurlijk beter.
Chiptuning Renault Master 2.3 DCI
Standaard heeft de Renault Master 2.3 DCI 145 pk en een koppel van 350 Nm. Na een stage 1 tuning realiseert ZIPtuning 182 pk en is het koppel van met 63 Nm toegenomen naar 413 Nm. Dat zijn geen slechte cijfers voor een Master die op andere fronten, vanuit de fabriek, ook indruk maakt. Neem de verlengde levensduur van de onderdelen. Een oliewissel hoeft nu pas na 40.000 kilometer. Koelvloeistof gaat inmiddels maar liefst 160.000 kilometer mee (was voorheen 40.000 kilometer eerder aan vervanging toe). Ook remblokken en remschijven gaan twintig procent langer mee dan voorheen. Natuurlijk het zijn ‘kleine dingen’, maar ze spelen wel een rol in de keuze van de aan te schaffen bedrijfswagen. Sterker nog, de gebruikskosten zijn, ten opzichte van het vorige model, met maar liefst tien procent gedaald. Een ware Master, dus!
Volkswagen Crafter 2.0 TDI
Eindelijk, de Crafter heeft een betere smoel gekregen en lijkt nu meer te passen bij de rest van de familie Volkswagen. Niet dat het nu ook meteen moeders mooiste is, maar het lelijke eendje van vroeger is echt wel een iets minder lelijk eendje geworden. Is dat belangrijk? Niet per definitie, maar als een wagen op ander fronten niet per definitie beter is dan de concurrentie, dan verdient het vaak wel weer punten op de ‘looks’. En aangezien beslissingen niet altijd rationeel genomen worden…
Maar goed, terug bij de Crafter. In de cabine vinden we ook een aantal vernieuwingen, zoals zachte bekleding. Lekker voor de vele ritten die gemaakt moeten worden en ook is de afleesbaarheid van de instrumenten sterk verbeterd. Erg goed dus. De echte verbetering zit hem echter onder de motorkap. In de Transporter zaten ze al, maar nu dan ook in de Crafter: de 2.0 liter viercilinder diesels met common-rail injectie. De krachtigste 2.0 TDI met 163 pk is volgens de fabrikant ook de zuinigste. De bi-turbomotor levert zijn maximale koppel van 400 Nm vanaf 1.800 tpm. Maar voor deze variant betaal je dan wel flink wat extra. De afgeslankte, basisuitvoering is de Crafter met 143 pk en een koppel van 340 Nm. Niet erg, want de tuningspecialisten van ZIPtuning kunnen daar natuurlijk nog wel een en ander aan verbeteren. Is ook niet gratis, maar wel beduidend goedkoper dan via de fabrikant.
Tuning Crafter
Af fabriek heeft de Volkswagen Crafter 2.0 TDI 143 pk en een koppel van 340 Nm. Maar dat kan beter. Na een stage 1 tuning realiseert ZIPtuning 187 pk en is het koppel van met 73 Nm toegenomen naar 413 Nm. De topsnelheid was 156 km/u en is nu circa 176 km/u.
Fiat Ducato 2.3 MultiJet
De Fiat Ducato heeft ook een nieuwe look. Aan de buitenkant valt vooral de nieuwe LED dagrijverlichting op. Binnenin roemen we graag de lekkere stoelen met mooie bekleding, een modern middenconsole met alle noodzakelijke foefjes en de vele opbergvakken. Want daar kun je er nooit genoeg hebben. Ook is de beker- en flessenhouder onderaan de middenconsole heel handig, net als de hooggeplaatste versnellingspook, voor beter zitcomfort van de chauffeur. Echt super!
Grote laadruimte Ducato
Achterin past ruim dertien kuub lading. Dat is flink meer dan de Crafter. De Ducato kan volgens opgave 1.450 kilo vervoeren. Dat is dan weer minder dan de Master. De laadruimte is zowel vanaf de achter- als de zijkant te benaderen. Er is zelfs een raam in het tussenschot, dat geopend kan worden, dus zelfs vanuit de cabine zou je er nog bij kunnen.
De Ducato is voorzien van een 148 pk sterke 2.3 liter MultiJet diesel. Een niet alleen qua brandstof zuinige motor, maar ook eentje die pas onderhoud bij 48.000 kilometer nodig heeft. Wel moet gezegd worden dat we bij het schakelen in de hogere versnellingen net iets te veel tegenstand ondervonden. Het maakte het rijplezier toch wel iets minder. Wel zorgt het koppel van 350 Nm voor voldoende trekkracht. Zowel in onbeladen, als in beladen vorm. En dat is natuurlijk wat je wilt, als je dan toch een bestelwagen moet rijden. Over rijden gesproken, achteruitrijden is een lust. De camera boven de achterdeuren – en een duidelijk scherm in de cabine – laat niets te raden over. Toch… deze Italiaan rijdt soms, vooral bij hobbels in het wegdek, iets minder prettig dan we zouden willen.
Fiat Ducato Chiptuning
Standaard heeft de Fiat Ducato 2.3 Multi-Jet 148 pk en een koppel van 350 Nm. De topsnelheid bedraagt 162 km/u. Maar dat kan beter. Na een stage 1 tuning realiseert ZIPtuning 173 pk en is het koppel van met 60 Nm toegenomen naar 410 Nm. De topsnelheid ligt nu rond de 177 km/u.
Winnaar
And the winner is… tja, de naam zegt het eigenlijk al, de ‘Master’. De Fransen hebben niets te veel gezegd toen ze dit predicaat aan hun bestelwagen plakten. Comfort met een grote ‘C’, maar ook qua laadruimte en laadvermogen de betere in deze strijd. En door de nodige verbeteringen ten opzichte van eerdere modellen, is dit model nu ook zuiniger in het dagelijkse gebruik dan menige andere bestelwagen.
Kortom, een duidelijke winnaar. Wanneer de mannen van ZIPtuning dan ook nog even hun ‘magie’ erop loslaten, dan heb je met de Renault Master echt een meesterlijke bedrijfswagen te pakken.