AUDI S4 B8 TUNING – SNELLER DAN DE RS4?
GEPLAATST IN nieuws
Blijkbaar kan het model sneller zijn dan de beestachtige RS4. De Audi S4 beschikt over een prachtige 3 l TFSI-motor met zes cilinders die 245 kW (333 pk) en 440 Nm (325 lb-ft) koppel produceert. Dit maakt het een serieuze auto, vooral als we het geavanceerde Quattro AWD-systeem in gedachten hebben. Onze ingenieurs hier bij ZIPtuning hebben ons echter drie stadia van Audi S4 B8-afstemming gegeven, resulterend in een koppel van 296 kW (402 pk) en 525 Nm, 318 kW (432 pk) en 550 Nm koppel en respectievelijk 340 kW (462 pk) en 583 Nm koppel, waardoor het model sneller is dan zelfs de verbluffende RS4 met een V8-motor.
Het kleine broertje van de S6
De Audi S4 is in feite een kleinere versie van de gerespecteerde S6. Het heeft een krachtige 3-liter TFSI CAKA-motor, goed voor 245 kW (333 pk) en 440 Nm (325 lb-ft), veel comfortvoordelen, AWD en meer. De factor die het model goedkoper maakt dan de S6 is het feit dat het een kleinere auto is, die tot een lagere klasse behoort. Als we het echter hebben over goed presterende auto’s, kan dit een goede zaak zijn. Een beetje minder ruimte aan de binnenkant betekent ook kleinere afmetingen aan de buitenkant en, nog belangrijker, een lager gewicht en dit is veel belangrijker voor een sportwagen. Laten we eerlijk zijn, mensen die een Audi S kopen, hebben meer plezier in het rijden dan in comfort en er is toch genoeg ruimte op de bestuurdersstoel.
Dit soort kracht, in combinatie met het kleine sedan-lichaam, betekent dat de auto in slechts 5 seconden 100 km / u kan bereiken en helemaal omhoog kan gaan naar de elektronisch begrensde maximale snelheid.
En Audi is niet het enige bedrijf dat de voordelen van kleinere prestatiesedans ziet. BMW heeft de M3 geproduceerd met 313 kW (425 pk) en 550 Nm, wat meer een concurrent is voor de hoogwaardigere RS4 met een V8 en 331 kW (450 pk). Als u echter meer van Audi geniet, kunt u voor veel minder geld van meer vermogen genieten dan de M3 of de RS4 u kunnen bieden.
Koop de S4 en laat het model tunen door ZIPtuning. Voor de S4 hebben we meerdere fasen van het afstemmingsproces van de Audi S4 B8 ontwikkeld, waarbij de S4, de minst krachtige auto van de drie die we in dit artikel hebben genoemd, de krachtigste is geworden en zelfs de V8-aangedreven RS4 overtreft en de M3 ver achter zich laat.
ZIPTUNING FASE 1 AUDI S4 B8 CHIPTUNING
De fase 1 alleen al brengt de S4 een stuk dichter bij de RS4 en M3 zonder nieuwe onderdelen toe te voegen. Alle wijzigingen worden uitgevoerd op de OEM ECU Simos 8.5 en brengen serieus merkbare toenamen van 49 kW (67 pk) en 85 Nm. De energie-upgrade voor fase 1 is een proces in drie delen.
De eerste en de meest effectieve is het verhogen van de luchtdruk. Door de verhoogde druk krijgt de motor meer lucht te verbranden, waardoor er meer energie vrijkomt en het vermogen toeneemt.
Om al die lucht te verbranden, moet er ook meer benzine in de verbrandingskamers zijn. Daarom was er nog een aanpassing aan de Simos 8.5 ECU nodig, deze keer om de lucht-brandstofverhouding aan te passen.
De verhoogde hoeveelheden lucht en brandstof zorgen voor de volgende afstemstap – het veranderen van de ontstekingstijd. Het contact wordt verplaatst naar een eerdere fase van een slag, wat zorgt voor een betere verbranding en zo resulteert in meer vermogen en een beter brandstofverbruik. Er is echter een extra voordeel dat is gebaseerd op het wijzigen van de ontstekingstijd. Het voordeel is een duidelijk verbeterde gasrespons die veel toevoegt aan het gevoel dat het hogere vermogen levert.
Deze drie stappen resulteren in 296 kW (402 pk) en 525 Nm koppel. Rekening houdend met zijn grootte en vierwielaandrijving, komt de versnelling van de S4 gevaarlijk dicht bij de RS4’s en bedreigt de beestachtige M3.
Audi s4 B8 afstemmingsfase 1 dyno
Dit is waar de fase 1 Audi S4 B8 afstemmingssterkte-upgrade eindigt, maar er is nog één ding te doen. Wij hebben namelijk ook de snelheidsbegrenzer verwijderd, zodat de bestuurder kan genieten van het volledige potentieel van het nieuwe vermogen.
FASE 2 AUDI S4 B8 TUNING
De ZIPtuning fase 2 Audi S4 B8 tuning introduceert verschillende nieuwe prestatiegerichte onderdelen. Dit zijn aftermarket-eenheden die worden gebruikt om de inlaat en uitlaat te verbeteren.
De toevoer van koude lucht komt van APR, terwijl de uitlaat kan worden geleverd door Milltek, Super Sprint of Armytrix . Wanneer u voor deze onderdelen kiest, kunt u kiezen tussen cat-back (vanaf de katalysator) en zo wat geld of zelfs een volledig systeem besparen.
Nadat deze onderdelen zijn geïnstalleerd, wordt de software opnieuw aangepast, zodat de nieuwe onderdelen probleemloos kunnen werken.
Het resultaat is 318 kW (432 pk) en 550 Nm (406 lb-ft) koppel dat de BMW M3 achterlaat. Laten we eens kijken wat we kunnen doen als het gaat om het verslaan van de beestachtige RS4.
FASE 3 AUDI S4 B8 AFSTEMMING
De ZIPtuning fase 3 Audi S4 B8-tuning voegt slechts één onderdeel toe, maar dat is voldoende, want de goedkopere Audi S4 wordt sneller dan het vlaggenschipmodel van zijn formaat, de RS4. De vermogenswinst die resulteert in 340 kW (462 pk) en 583 Nm (430 lb-ft) koppel komt van een nieuwe katrol, geleverd door APR. Het resultaat is bijna 40% meer vermogen in vergelijking met de originele auto.
Audi s4 B8 afstemmingsfase 3 dyno
Het 95 kW (129 pk) nieuw verworven vermogen maakt de Audi S4 aanzienlijk sneller en in totaal een serieuzere auto qua prestaties. Voeg daar de verbeterde gasrespons van fase 1 bij en het besturen van de ZIPtuning Audi S4 wordt een geheel nieuwe ervaring.
Als u ons tuningstadia-project voor de Audi S4 B8 leuk vond, dan is het interessant om te weten dat we nog veel meer te bieden hebben. We hebben afstemmingsprojecten voor een groot aantal modellen, evenals vele andere afstemmingsservices. Neem gerust eens contact met ons op voor meer informatie of advies.