AUDI Q8 55 TFSI TUNING – LUXE EN TOPPRESTATIES IN ÉÉN
GEPLAATST IN nieuws
Audi heeft eindelijk de Q8 gemaakt en deze verscheen met twee motoren – een dieselmotor van 3 l en een TFSI-benzinemotor van 3 l. We hebben eerder de genoemde dieselmotor afgesteld, maar onze vrienden uit de Verenigde Staten hadden wat hulp nodig bij de Audi Q3 van een klant met de TFSI-motor. Onze Audi Q8 55 TFSI-tuning resulteerde in een enorme boost in vermogen die de luxueuze SUV 396 pk en 604 Nm koppel levert.
Er is nog ruimte als het om luxe gaat
De Audi Q7 is een prima machine, maar er is altijd nog een beetje ruimte geweest in termen van luxe. Vroeger vulde VAG deze ruimte met voertuigen van andere fabrikanten onder het bedrijf, zoals de Cayenne, Bentayga of de Urus, maar ze dienden allemaal hun respectieve segmenten. Audi miste nog steeds een over-the-top luxe SUV.
Dit is hoe we de Audi Q8 hebben gekregen!
Zeggen dat het geweldig is zou een understatement zijn. Een agressief ontwerp gaat gepaard met een stijlvol, veelzijdig interieur, badend in materialen van topkwaliteit en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van veiligheid en comfort. En dan zijn er de motoren.
De Q8 is uitgerust met slechts twee motoropties – een 3 l V6 TDI-diesel en een 3 l V6 TFSI turbo benzinemotor. De benzineversie in de Audi Q8 55 TFSI heeft het gemeten vermogen van 338 pk en 501 Nm koppel (335 pk en 500 Nm volgens het specificatieblad) en het maakt de grote luxe SUV tot een plezier om mee te rijden. Het is gekoppeld aan een Tiptronic met 8 snelheden en bereikt in slechts 5,6 seconden 100 km / u.
Dat is opmerkelijk voor een enorme SUV met veel gewicht toevoegende luxe, voordelen en een V6. Het kan echter een stuk beter. Onze ingenieurs kregen de kans om aan de benzineversie van de Q8 te werken en we hebben een opmerkelijke machine gemaakt.
Na onze Audi Q8 55 TFSI-tuning heeft de SUV nu 396 pk en 604 Nm koppel, waardoor hij merkbaar sneller reageert. Laten we eens kijken hoe we die kracht uit de standaard V6 hebben gehaald.
AUDI Q8 55 TFSI-AFSTEMMING
Het is belangrijk om twee dingen op te merken:
Allereerst worden alle wijzigingen uitgevoerd op de software die de werking van de motor bestuurt. Er zijn geen nieuwe hardwaredelen voor de inwendige delen van de motor, inlaat of uitlaat toegevoegd. Ten tweede is de getunede 55 TFSI, ondanks het behoud van OEM-hardware, volkomen veilig, even betrouwbaar als voorheen en voldoet hij zelfs aan de OEM-emissienormen.
Dit komt door het feit dat we ons richten op het behoud van de OEM-softwarearchitectuur, het geweldige werk van ingenieurs van Audi volgend, maar de output op een hoger niveau brengen. Dit betekent ook dat de koppelcurve lijkt op die van de standaard, maar dan beter, en biedt het hoogste koppel over een zeer breed bereik – van 1.370 tot 4.500 tpm.
De verbeteringen komen uit een combinatie van verschillende aanpassingen. Allereerst moet de motor meer brandstof en lucht verbranden om meer vermogen te produceren. De hoeveelheid lucht wordt verhoogd door de turbodruk aan te passen en te verhogen tot een hoger maar even veilig niveau. Dit is alleen een software-tweak, maar wel één die zorgvuldig moet worden gemeten en getest om de veiligheid en levensduur van de onderdelen te garanderen.
De toegevoegde lucht gaat gepaard met het toevoegen van meer brandstof. Dit moet ook zorgvuldig worden getest, omdat de lucht / brandstofverhouding perfect moet zijn. Een andere reeks metingen, datalogging, tests en fijn afstemming, en de gemeten vermogens- en koppelwaarden stegen tot 396 pk en 604 Nm .
Maar dit zijn nog niet alle aanpassingen. We verbeterden ook het ontstekingstijdstip. Dit levert geen significante toename van paardenkrachten op, maar het maakt een enorm verschil in het gevoel achter het stuur. Het geavanceerde ontstekingstijdstip resulteert in een veel directere gasrespons, waardoor de Q8 met vreugde wegspringt met het indrukken van het pedaal.
Deze aanpassing moet echter goed worden gemeten en getest. Het te sterk aanpassen van de ontsteking kan tot ernstige schade leiden. We kunnen het belang van meten en dataloggen niet genoeg benadrukken. Zomaar inschatten is niet toegestaan . De auto moet na alle aanpassingen immers nog altijd volledig veilig zijn. Daarom zijn we zo trots op ons afstemmingsproces, dat ook werd gebruikt voor het tunen van Audi Q8 55 TFSI.
Een ander ding is de fijn afstelling voor elk deel van het tpm-bereik. Dit zorgt voor een brede beschikbaarheid van koppel. We gaan bijvoorbeeld door met timing in lagere tpm om het model een beetje meer push te geven. Naarmate de druk in de cilinders stijgt met tpm, gaan we een beetje achteruit om de veiligheid te garanderen. Wanneer de druk weer met een hoger toerental daalt, gaan we weer door om de levering van het hoogste koppel te verlengen.
Dit moet duidelijk maken waarom testen belangrijk is en hoe het zich vertaalt naar niet alleen een veiliger, maar ook een beter afgestemd voertuig.
Neem contact met ons op
We zijn momenteel bezig met het ontwikkelen van aanvullende afstemmingsfasen voor de 3.0 TFSI en we bieden ook afstemming voor een groot aantal andere voertuigen. Blader eens door onze online database en vind alles wat u nodig heeft. Neem voor meer informatie contact met ons op.